Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedre kjøregenskaper Electra glide
En liten oppdatering.
har nå demontert det alt bortsett fra svingarmen som sitter mer eller mindre bom fast. har fått ut akselen.
men sliter med å få av svingarmen. ser nesten ut til at hylsa inne i foringene har gravd seg inn i bosset på
girkassa. å få ut foringene som er presa inn i foringene viser seg å være vanskelig.
har fått løsnet den venstre noe men det henger igjen på høyre side.
har prøvd å sveise fast en bolt åog nappe den ut med en glidehammer men å sveise i rustfritt er ikke enkelt.
skal låne med meg en lager utdrager fra jobb i morra for å prøve det
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Da var man tilbake på veien.

endte opp med en masse strul for å få ut svingermen. innerhylsa på høyre side hadde gravd seg inn i opplagringa på girkassa. måtte til slutt skru inn en gjengetapp i foringa og rett å slatt slå den ut fra motsatt side.

når alt var ute måtte man finne en løsning.
det ble rett å slett å sveise på ei 5mm tykkskive på hver inne hylse. det medførste at foringene måtte kuttes ned 5 mm for å få det på plass igjen.

men det ble bra til slutt. til vintern blir det å bygge om til lager tlsvarenge 09 mod og nyere. finnes ett kit å få kjøpt
Svar
I går gjorde jeg noe jeg burde gjort for lenge siden.

byte tidligere i ut original fjærene i gaffelen med Progresive suspention fjærer. det ga en merkbar forskjell
på kjøreegenskapene, men jeg syns fortsatt den var alt for myk i fjæringen. Selv om jeg la inn ca 1/2" mer preload en hva som sto i monterings anvisningen. har kjørt dette i kombinasjon med 20wt olje osm jo har fungert helt greit.
Sykkelen har luft assistert gaffel, Progresive suspention anbefaøet ikke å kjøre med luft i gafflene noe jeg ikke har gjort.
så i går bestemte jeg meg for å gjøre en liten test. demonterte rett å slett alt som hadde med luftassistanse å gjøre
og plugget hullene med skrue.
Etter ca 35-40 mil nå i helga sitter jeg å lurer på hvorfor i helvete jeg ikke har gjort dette før. der har jeg plutselig den god følelsen som jeg har leita etter. har nå kjørt 46000 km siden august 2013 på den sykkelen og har prøvd meg frem og tilbake med oljer luft trykk og preload på fjærer. originalt hadde den luftreservoar i styret noe som ble fjernet første vinteren etter at jeg bytte styret har siden da kjørt med samme oppsett på luftpåfyllingen som Road King modellen har.
Sykkelen ble mye bedre uten luft system rett å slett.
Svar
Tja hva skal man si. tar opp en gammel tråd.

har jo ragga rundt å denne gamle Toru Glide nå i 7 år og kjørt 100000 km på de årene.
så i fjorhøst var det tid for en STOR gjennomgang. 

Motor er overhalt fra topp til tå girkasser er sjakka opp og pakka om.

men dene tråden handler jo om veiholdning.
jeg har forsøkt ett par oppgarderinger tidligere.

begynte med å sette inn Delrin Froinger fra Sta-bo
http://www.sta-bo.com/
Fungerte veldig bra på stabiliteten, men fjæringen ble alt for stiv.  ett annet problem var jo at foringen gravde seg inn i bosset på girkasse og det endte med ny slakk. ble bytte ut etter 4 sesonger.

Neste steg ble ett kit kjøpt på ebay
https://www.ebay.com/itm/New-R154KT-Harl...SwclhdzGdZ
Dette kitte fungerte veldig bra, fjæringen var tilbake og sykkelen var stabil og fin i 3 sesongen. men i fjor høst var det på nytt slakk i swingarmen. 

Har jo lenge gått med en tanke i hode som har utviklet seg over litt tid. fra 2002 mod hare Harley-Davidsons tpuring modeller Ledlager eller sværiske foringer. tilsvarende de som satt i det andre kittet jeg brukte.
jeg har tenkt mye frem og tilbake og lurt på om det kunne la seg gjøre å montere to slike lagre på hver side i stedet for det originale med 1 lager. 
Vel tanke ble til handling så jeg besrilt opp 4 originale lagre. 
når sykkelen ble satt på løfte bukkeb i fjorhøst. ble swingarmen demontert og alt målt opp. 
degynte med å demontere de lagrene som allerede satt der. å ble litt lang i maska da jeg oppdaget att de originalel hadde noe mindre ytter diameter en de som fulgte med i kittet jeg hadde brukt.
hav gjør man jo man måler opp og finner ut at inner diametren i svingarmen er 3 mm større en ytter diameteren på lagrene. AUDA! når va gode råd dyre. men bruker man hodet så lar det seg løse. Dreide først ei bronseforing til rett ytterdiameter. så vardet å dreie inn to utsparinger hvor man kunne presse inn lagrene. slik at de ble sittende mot en avstats. så måtte jeg finne avstanden mellom innerbanene i lagrene og dreie en avstands hylse mellom dem. 
min gamle Syukkel ha 5/8" aksle mens 2002 og nyere har 3/4!" aksle. disse distansene hadde jeg far det tidligerekittet så med litt justeringer ble de brukt.
alt ble montert og det sitter som ett skudd. ganske så fornøyd med meg selv satt jeg en kveld å leita ette rmotor feste rå da snubla jeg over siden til Bare Knuckles. å hv afant hjeg der jo ett kit med to kulelagre. ferdig laga som man kan kjøpe
https://bareknuckleperformance.com/parts...ion-kit-30
så for de som ike har tilgang på dreibenk og ikke har kunnskapen om å bruke en så kan dette kjøpes ferdig til FXR og Touring modellen efrem til 2001.

så toppe vi hele drite me dett sett med Glide pro motorfester.
https://glide-pro.com/

Med lekkende simmeringe i gaffelbeina var planen å overhale disse i vinter. så bein able demontert og rengjort og det viste seg da att ett av innerbeina hadde fått en såpass dyp ripe att det ikke var toil å redde.
to nye ble bestilt. Nye foringer og simmeringer lå i hylla. da beian kom var ikke gløden der for å si det mildt. Mista jobben før jul. det tar jo litt av piffen for å sid et mildt. 
rett ette rnytt år fikk jeg oppgjøre ette rkomkursen og fikk da noen kroner mer en jeg hadde foeventet. 
Det endte med en bestiling til J&P Cycles. 
bestilte like godt Progressive suspensions Monotube Cartridge kit. dett eer noe jeg har gått å sikla på lenge men tenkte nå bestiller jeg.
https://www.progressivesuspension.com/pr...t-standard

i samme slengen ble det bestil ett sett med Progressive suspension 490 støtdempere
https://www.progressivesuspension.com/pr...t-standard

fronten på dissa gale sykkla e rjo slapp som ei dau sild. originalt har min sykkel hjelpe luftfjæring med reservoar i styret og en solenoid koblet til bremselyset som åpner når man bremser for å slippe inn luft i gaffelen for å gjøre den stivere, dette fungerer ikke veldig bra. dette koblet jeg ut da jeg monterte progresive fjærer for noen år siden men det var fortsatt ikke godt nok, men disse monetube insatsene løser dette problemet. 

bak er det jo også luft tillegg i demperne. jeg har byttet til tykker olje i demperne engang i tiden å de har fungert greit.Men de har vært med siden sykkeln vatr ny og har rulle 180000 km så det var på tide å bytte.
så ett sett med 490 dempee vilel nok sitter bra.

Kan ikke si annet en att jeg gleder meg til våren og å komme ut på veien bare for å kjenne på forskjellen.
Jeg vil vel tro at jeg har ny sykkel for å si det mildt.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)