13-04-2012, 12:42
Bensinkranen er mulignes den delen på motorsykkelen som får minst oppmerksomhet.
Å måtte betale for en ny bensinkran er vel bortkastet penger.
Egentlig er denne delen veldig viktig, og fororsaker også ofte for problermer hos mangen bikere.
Hvis harleyen er orginal, med orginale lydpotter, orginal(e) kammer, forgasser osv,
pleier bensinkranen å gjøre jobben sin bra, men bytter en på deler,
for å få mer fart i doningen, har ofte bensinkranen problemer med å gi nok bensin.
Resultatet er da at den holder tilbake under akselerering,
under full gass osv.
Vakumstyrte bensinkraner som kom på nyere modeller (fra 1994) er vel de med de meste problemene.
De gamle bensinkranene
De originale bensinkranene var egentlig ganske gode,
med mindre en økte sylinder størrelsen,
og byttet forgasser, hadde bensinkranen lite problemer med å tilføre nok mengde med den så
viktige brannstoffet.
Når en økte sylinder størrelsen måtte en bytte til en krane med større åpning.
De gode merkene var Pingel og Accel, de mindre gode var de billige Taiwan modellene.
De nye bensinkranene
I 1994 gikk HD over til en krane med innebygget sikkerhets ventil.
Tanken bak dette er jo egentlig god, hvis motoren ikke sviver,
skal det ikke strømme bensin gjennom bensinkranen.
Vakuumet som må til, er kun å oppnå med svivende motor.
Fordelen er at hvis uhellet skulle være ute, forgasseren flyter over,
du har glemt å lukke bensinkranen, er det ikke en dam under sykkelen dagen etter.
Bakdelen derimot er at ventilen ikke alltid står like åpent,
og at den står i veien for bensin tilførselen
, som reduserer mengden bensin som kan strømme gjennom.
Formen i seg selv er god for god tetting, men dårlig for god gjennomstrømming.
Spesielt under full gass,
når vakuumet er relativt lavt, får en problemer med at Harleyen
holder igjen.
Ettermarked
Heldigvis er det et ettermarked.
En liten kit som en ombygger kranen til å bli minst like god som dyre after-market bensinkraner.
Med denne kit bytter en ut sikkerhetsventilen,
men en har jo alltid lært at en skal skrue av bensinkranen,
så det problemet bør en selv kunne kontrollere.
Benders Cycle 7324 , er feks en type en kan bruke.
Dette settet består av et nytt deksel, og en pakking.
Dette dekselet bytter ut de to dekslene og membranen som virker som sikkerhetsventil.
I settet er det også en gummipropp som en monterer for å tette vakuum inngangen
(ellers går den dårligere en den gjorde før du startet)
Denne lille reparasjonen, vil gi mye bedre følelse på motorsykkelen.
Bagger, the real custom Harley touring