18-08-2013, 16:11
Lager her en tråd hvor en kan dele kjøreteknikker og gi råd angående kjøring av motorsykkel.
Kontrastyring
Kontrastyring er en usedvanlig god styre metode.
Å lene seg i svinger gir ikke samme effekt, og hvis en konsekvent lærer seg å bruke styremetoden med å kontrastyre motorsykkelen, kan en lettere ha kontroll i farlige situasjoner.
Det virker rart at en skal svinge motsatt vei av hvor en egentlig vil kjøre, men ta selv en liten test: Sett deg på motorsykkelen, ha begge beina godt plassert på bakken, og vri styret mot venstre! Hva skjer da med motorsykkelen, jo den vipper nedover mot høyre.
Legger inn en video på engelsk som forklarer bruken veldig godt.
God metode å huske på hvordan en bruker denne teknikken på er:
Skal en svinge mot venstre, press med venstre.
Skal en svinge mot høyre, press med høyre.
http://www.youtube.com/watch?v=EFm3honeTQo#at=353
Svingen er den ferdig?
En smart metode å se hvordan en sving er, er å se avstanden mellom høyre og venstre side av svingen (så langt frem du kan se i svingen).
Hvis avstanden mellom begge sider er lik, går svingen i samme radius videre, minsker avstanden blir svingen krappere, og økes avstanden rettes svingen opp og en kan akselerere.
Tror du meg ikke, prøv!
Bytt gir uten clutch.
Ja her er det sikkert mange som kommer til å reagere, men når en har lært seg denne teknikken, kommer en alltid til å bruke den.
Når en akselererer kan en bytte gir uten å bruke clutchen, legg litt trykk på giren og slipp gassen så vidt, vips så har du byttet gir.
Siden de fleste har nøytral mellom 1. og 2. gir, bør en ikke gjøre dette før en har kommet til 2. gir.
Her en video som omtaler dette
http://www.youtube.com/watch?v=MIhycth8msU#at=71
SE hvor du vil sykkelen skal kjøre!!!!!!
Både i svinger og ellers bruker en denne metoden, SE hvor du ønsker å kjøre!! Kommer det en bil i møte i din kjørebane, IKKE se på bilen, SE dit du nå må kjøre. I svinger ser en ikke rett foran sykkelen, se enden av svingen, dit du ønsker å kjøre.
Hørt om noen som har kjørt ut av veien og traff det eneste tredet som sto langs veikanten??
Brems riktig med frembremsen.
Motorsykler har veldig for ikke å si utrolig gode bremser på fremhjulet. Når en bremser med frembremsen forflytter en vekten av sykkelen fremover, og kontakten med asfalten øker, noe som gir oss mulighet til å bremse enda mer. En splinter ny sportsbil klarer ikke engang å bremse så hardt at bilen tipper over, det klarer en motorsykkel (ok, her er det også andre elementer som spiller inn)
For nye sjåfører er dette noe en må lære, og å bremse riktig tar år og utallige kilometers erfaring å lære. Men ett par tips.
Lær deg å bremse med bruk av to fingrer. Peke og langfinger.
Kjører du i tett trafikk, og har ofte behov for å bremse, legg disse to fingrene på bremsen og la resten av handen være på gassen.
På denne måten reduserer en tiden det tar å bremse.
Gi fremdekket trykk.
Uansett hvorfor en bremser, i panikk situasjon eller normal nedbremsing, gi fremdekket mulighet til å oppnå trykk. Når en bremser litt (ikke klyper hardt) vil vekten presses ned mot dekket og fremgaffelen vil gå innover, dette gjør at dekket presses godt ned mot asfalten og vi kan klype hardere og dermed øke bremsetrykket. Velger en å direkte sette inn stort bremsetrykk, vil fremdekket kunne låse seg, siden presset mot asfalten ikke er stort nok, og en vil høyst sannsynlig falle.
Ikke brems med bakhjulet...
OK, bakhjul bremsen er utrolig god når en skal ta harde svinger i lav fart, en kan også lære seg å bruke den i rundkjøringer osv, men i høy fart skal en ikke bruke bak bremsen! En kan bruke bakhjul bremsen til å "styre" med, altså at en bremser hovedsakelig med fremhjuls bremsen og styrer med bakhjulet. Men ikke bruk kun bakhjul bremsen i høy fart.
(her et lite men, er en erfaren sjåfør kan en lære seg teknikken med å svinge med bakhjulet for på den måten å kunne svinge raskere, blir brukt i racing osv, men dette gjelder KUN de som har mye erfaring)
Er en en erfaren sjåfør kan en lære seg til å bremse i svinger, men hvis en er nå sjåfør, lær deg til at du ikke skal bremse i svinger. Blir en nervøs i svingen har en enkelt sagt for høy fart i forhold til kjøreegenskapene.
(rett derfor opp sykkelen, brems)
Kontrastyring
Kontrastyring er en usedvanlig god styre metode.
Å lene seg i svinger gir ikke samme effekt, og hvis en konsekvent lærer seg å bruke styremetoden med å kontrastyre motorsykkelen, kan en lettere ha kontroll i farlige situasjoner.
Det virker rart at en skal svinge motsatt vei av hvor en egentlig vil kjøre, men ta selv en liten test: Sett deg på motorsykkelen, ha begge beina godt plassert på bakken, og vri styret mot venstre! Hva skjer da med motorsykkelen, jo den vipper nedover mot høyre.
Legger inn en video på engelsk som forklarer bruken veldig godt.
God metode å huske på hvordan en bruker denne teknikken på er:
Skal en svinge mot venstre, press med venstre.
Skal en svinge mot høyre, press med høyre.
http://www.youtube.com/watch?v=EFm3honeTQo#at=353
Svingen er den ferdig?
En smart metode å se hvordan en sving er, er å se avstanden mellom høyre og venstre side av svingen (så langt frem du kan se i svingen).
Hvis avstanden mellom begge sider er lik, går svingen i samme radius videre, minsker avstanden blir svingen krappere, og økes avstanden rettes svingen opp og en kan akselerere.
Tror du meg ikke, prøv!
Bytt gir uten clutch.
Ja her er det sikkert mange som kommer til å reagere, men når en har lært seg denne teknikken, kommer en alltid til å bruke den.
Når en akselererer kan en bytte gir uten å bruke clutchen, legg litt trykk på giren og slipp gassen så vidt, vips så har du byttet gir.
Siden de fleste har nøytral mellom 1. og 2. gir, bør en ikke gjøre dette før en har kommet til 2. gir.
Her en video som omtaler dette
http://www.youtube.com/watch?v=MIhycth8msU#at=71
SE hvor du vil sykkelen skal kjøre!!!!!!
Både i svinger og ellers bruker en denne metoden, SE hvor du ønsker å kjøre!! Kommer det en bil i møte i din kjørebane, IKKE se på bilen, SE dit du nå må kjøre. I svinger ser en ikke rett foran sykkelen, se enden av svingen, dit du ønsker å kjøre.
Hørt om noen som har kjørt ut av veien og traff det eneste tredet som sto langs veikanten??
Brems riktig med frembremsen.
Motorsykler har veldig for ikke å si utrolig gode bremser på fremhjulet. Når en bremser med frembremsen forflytter en vekten av sykkelen fremover, og kontakten med asfalten øker, noe som gir oss mulighet til å bremse enda mer. En splinter ny sportsbil klarer ikke engang å bremse så hardt at bilen tipper over, det klarer en motorsykkel (ok, her er det også andre elementer som spiller inn)
For nye sjåfører er dette noe en må lære, og å bremse riktig tar år og utallige kilometers erfaring å lære. Men ett par tips.
Lær deg å bremse med bruk av to fingrer. Peke og langfinger.
Kjører du i tett trafikk, og har ofte behov for å bremse, legg disse to fingrene på bremsen og la resten av handen være på gassen.
På denne måten reduserer en tiden det tar å bremse.
Gi fremdekket trykk.
Uansett hvorfor en bremser, i panikk situasjon eller normal nedbremsing, gi fremdekket mulighet til å oppnå trykk. Når en bremser litt (ikke klyper hardt) vil vekten presses ned mot dekket og fremgaffelen vil gå innover, dette gjør at dekket presses godt ned mot asfalten og vi kan klype hardere og dermed øke bremsetrykket. Velger en å direkte sette inn stort bremsetrykk, vil fremdekket kunne låse seg, siden presset mot asfalten ikke er stort nok, og en vil høyst sannsynlig falle.
Ikke brems med bakhjulet...
OK, bakhjul bremsen er utrolig god når en skal ta harde svinger i lav fart, en kan også lære seg å bruke den i rundkjøringer osv, men i høy fart skal en ikke bruke bak bremsen! En kan bruke bakhjul bremsen til å "styre" med, altså at en bremser hovedsakelig med fremhjuls bremsen og styrer med bakhjulet. Men ikke bruk kun bakhjul bremsen i høy fart.
(her et lite men, er en erfaren sjåfør kan en lære seg teknikken med å svinge med bakhjulet for på den måten å kunne svinge raskere, blir brukt i racing osv, men dette gjelder KUN de som har mye erfaring)
Er en en erfaren sjåfør kan en lære seg til å bremse i svinger, men hvis en er nå sjåfør, lær deg til at du ikke skal bremse i svinger. Blir en nervøs i svingen har en enkelt sagt for høy fart i forhold til kjøreegenskapene.
(rett derfor opp sykkelen, brems)
Bagger, the real custom Harley touring