Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kjøre teknikker og tips
Lager her en tråd hvor en kan dele kjøreteknikker og gi råd angående kjøring av motorsykkel.

Kontrastyring
Kontrastyring er en usedvanlig god styre metode.
Å lene seg i svinger gir ikke samme effekt, og hvis en konsekvent lærer seg å bruke styremetoden med å kontrastyre motorsykkelen, kan en lettere ha kontroll i farlige situasjoner.

Det virker rart at en skal svinge motsatt vei av hvor en egentlig vil kjøre, men ta selv en liten test: Sett deg på motorsykkelen, ha begge beina godt plassert på bakken, og vri styret mot venstre! Hva skjer da med motorsykkelen, jo den vipper nedover mot høyre.
Legger inn en video på engelsk som forklarer bruken veldig godt.
God metode å huske på hvordan en bruker denne teknikken på er:
Skal en svinge mot venstre, press med venstre.
Skal en svinge mot høyre, press med høyre.

http://www.youtube.com/watch?v=EFm3honeTQo#at=353

Svingen er den ferdig?
En smart metode å se hvordan en sving er, er å se avstanden mellom høyre og venstre side av svingen (så langt frem du kan se i svingen).
Hvis avstanden mellom begge sider er lik, går svingen i samme radius videre, minsker avstanden blir svingen krappere, og økes avstanden rettes svingen opp og en kan akselerere.
Tror du meg ikke, prøv!

Bytt gir uten clutch.
Ja her er det sikkert mange som kommer til å reagere, men når en har lært seg denne teknikken, kommer en alltid til å bruke den.
Når en akselererer kan en bytte gir uten å bruke clutchen, legg litt trykk på giren og slipp gassen så vidt, vips så har du byttet gir.
Siden de fleste har nøytral mellom 1. og 2. gir, bør en ikke gjøre dette før en har kommet til 2. gir.
Her en video som omtaler dette
http://www.youtube.com/watch?v=MIhycth8msU#at=71

SE hvor du vil sykkelen skal kjøre!!!!!!
Både i svinger og ellers bruker en denne metoden, SE hvor du ønsker å kjøre!! Kommer det en bil i møte i din kjørebane, IKKE se på bilen, SE dit du nå må kjøre. I svinger ser en ikke rett foran sykkelen, se enden av svingen, dit du ønsker å kjøre.
Hørt om noen som har kjørt ut av veien og traff det eneste tredet som sto langs veikanten??

Brems riktig med frembremsen.

Motorsykler har veldig for ikke å si utrolig gode bremser på fremhjulet. Når en bremser med frembremsen forflytter en vekten av sykkelen fremover, og kontakten med asfalten øker, noe som gir oss mulighet til å bremse enda mer. En splinter ny sportsbil klarer ikke engang å bremse så hardt at bilen tipper over, det klarer en motorsykkel (ok, her er det også andre elementer som spiller inn)

For nye sjåfører er dette noe en må lære, og å bremse riktig tar år og utallige kilometers erfaring å lære. Men ett par tips.

Lær deg å bremse med bruk av to fingrer. Peke og langfinger.

Kjører du i tett trafikk, og har ofte behov for å bremse, legg disse to fingrene på bremsen og la resten av handen være på gassen.
På denne måten reduserer en tiden det tar å bremse.

Gi fremdekket trykk.
Uansett hvorfor en bremser, i panikk situasjon eller normal nedbremsing, gi fremdekket mulighet til å oppnå trykk. Når en bremser litt (ikke klyper hardt) vil vekten presses ned mot dekket og fremgaffelen vil gå innover, dette gjør at dekket presses godt ned mot asfalten og vi kan klype hardere og dermed øke bremsetrykket. Velger en å direkte sette inn stort bremsetrykk, vil fremdekket kunne låse seg, siden presset mot asfalten ikke er stort nok, og en vil høyst sannsynlig falle.

Ikke brems med bakhjulet...
OK, bakhjul bremsen er utrolig god når en skal ta harde svinger i lav fart, en kan også lære seg å bruke den i rundkjøringer osv, men i høy fart skal en ikke bruke bak bremsen! En kan bruke bakhjul bremsen til å "styre" med, altså at en bremser hovedsakelig med fremhjuls bremsen og styrer med bakhjulet. Men ikke bruk kun bakhjul bremsen i høy fart.
(her et lite men, er en erfaren sjåfør kan en lære seg teknikken med å svinge med bakhjulet for på den måten å kunne svinge raskere, blir brukt i racing osv, men dette gjelder KUN de som har mye erfaring)

Er en en erfaren sjåfør kan en lære seg til å bremse i svinger, men hvis en er nå sjåfør, lær deg til at du ikke skal bremse i svinger. Blir en nervøs i svingen har en enkelt sagt for høy fart i forhold til kjøreegenskapene.
(rett derfor opp sykkelen, brems)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Sikkerhet er utrolig viktig
Mye gode tips her Smile har aldri forstått dette med kontrastyring, men dette forklarte det enkelt.
Aldri tenkt på å bremse på annen måte enn det jeg gjør

Gøy med slike innlegg
Svar
Mye nyttig her ja.
er nå inne på min fjerde sesong som MC fører og har fortsatt mye å lære uten tvil.
tar meg i det at jeg ofte sitter å tenker bil når jeg kjører motorsykkel.
jeg er en aktiv fører bak rattet på bilen. kjører spor så godt det lar seg gjøre. har kjørt automat gir i 6år nå
og bruker venstre beinet på bremsen. spesielt på vinter føre. kjører bil med bakhjusl trekk og bruker bremsen for å justere bil i svingene.
har en leitendens til å ta med meg dette over på sykkelen. ikke å bruke venstre beinet på bremsen men det å justere hastigheten i svingen med bremsene.

var ute på tur i går for første gang på ny sykkel og med passasjer bakpå. fikk noen aha opplevelser for å si det mildt.

neste år tror jeg faktisk jeg skal melde meg på ett kjøre kurs bare for mor skyld. ikke umulig man kan plukke opp noen triks
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Kjøre i regnvær.
Flere ser med frykt for å kjøre i regnvær, med litt kunnskap og utstyr trenger det overhode ikke være farlig.

Når en ligger bak en bil spruter det vann opp på visiret, veien blir våt, reduser farten, vær oppmerksom og slapp av, det er tross alt bare vann!!

Dess lengre en kjører i regnvær dess mer innflytelse har kjøreklærne og utstyret. Om en kjører med regndress eller spesial laget kjøreklær som tåler regn, våt blir en før eller senere, dette kommer vi ikke unna. Derfor er det viktig at vi holder oss så tørre som mulig, varme, komfortable og ikke minst sikker.

En stor fare med regn og hvis/når vi blir våte, er at vi blir kalde, kulde gjør oss mindre oppmerksom og reduserer evnen til å handle raskt.
Dette er grunnen til at vi må være forberedt og ikke bare bite tennene sammen.

Hva trenger en?

Først ute er et visir som ikke dugger. Alle hjelmer jeg har prøvd dugger, uansett prisklasse, men heldigvis finnes det en enkel løsning, anti dugg lag som en klistrer på innsiden av visiret.

En annen ting ang visir er mørke visir, en reduserer sikten veldig med å bruke mørke visir i regnvær, her er heller tipset å kjøpe en hjelm som har dobbelt visir, slik at en kan velge hvilket visir en bruker gjennom turen, dette gjøres med å vippe opp eller ned det mørke visiret.

Kjører en ofte i regnvær er et tips å bytte ut det klare visiret med et lyse gult visir (bare spør endura folk).

Det finnes produkter som tar bort regndråper fra visiret. Nå pleier produsentene av hjelmer ikke å anbefale slike produkt siden de forkorter levetiden til visiret. Jeg personlig har alltid og kommer alltid til å bruke slike produkter, men bytter da også ut visir(ene) når det er litt for mye skraper i de.

Hansker.

Dåven i fingrene? Kalde fingrer kommer raskt når de har blitt våte. Derfor er det veldig viktig at hanskene er mer eller mindre vanntette.
(Gore-tex og eVent er bla merking som skal vise at de tåler en del vann)

Men når en først har gode hansker bør en også sette de på riktig.
Sitter du som på en cruiser, chopper, ape-hanger la da hanskene gå over jakken. Vannet vil da renne over fra hansken til jakken.

Sitter en nedover med hendene (touring, ) pytt da hanskene under jakken, slik at vannet fra jakken ikke renner inn i hansken.
Kjører du ikke ofte i regn, eller skal kjøre langt i regn og er redd hanskene vil slite med å holde vannet ute, stopp på en bensinstasjon og ta med deg ett par av disse plastikk hanskene en bruker (kan bruke he he) til å fylle feks diesel med. Tre disse da utpå hanskene du normalt bruker.

Gore-tex og eVent er også to navn en bør huske på med tanke på jakke og bukse. Se også etter at glidelåsen er plassert slik at den tåler vann (feks en flipp som ligger over).
Husk på å imprigner bukse, jakke og sko.

Sko.
Ja, her blir det vanskelig, det er ikke enkelt å lage sko som skal være gode til sol, anti-slipp og regn.
Det spørs hvilken modell sykkel en har, men sko blir ofte utsatt til å ligge i en vannsprut hele tiden.
Husk på å imprigner skoene regelmessig, et annet tips er silikonspray.
Ullsokker hjelper å holde deg om ikke annet en varmere på føttene, selv om en blir våt.

På innsiden gjelder det også å holde seg varm. Også etter at en har blitt våt. Ull kjenner alle til, og ja det hjelper.
En gammel god fleece genser er en annen mulighet.

Veien.

Asfalt er ikke som en glassoverflate, den er porøs. I tørre perioder samles det olje, diesel og annet i disse porene, og når regnet begynner kommer disse til overflaten (olje flyter på vann). Spesielt er dette farlig de første timene regnet varer etter lang tørke.

Markering på veien blir også isglatte, så hold deg unna disse. Et godt tips er å lære seg til en kjørestil hvor en aldri kjører på stripene, tenk feks på fotgjenger overgang, kjør mellom de hvite stripene, også i sol og fint vær).

Dekk.
Dekkmønster er for å fjerne vann. En kan si at dess dypere mønster dess mer vann kan dekket kvitte seg med (mener ikke her å sammenligne dekk A med 3mm mønster med dekk B med 4mm osv, dekk av samme merke og nummer, altså nytt mot brukt dekk).
En annen ting er alder på dekk, gammelt uttørket knallhardt dekk er absolutt ikke å anbefale (dunlop fremdekk, på sykkel som hovedsakelig står i garasje, men tas ut ett par søndager pr år, har ofte dette, nok mønster, men knallhard gummi).

Grep.
Selv om det er en ren overflate, vil en ikke ha samme grepet på veien ved våt veibane. Bremselengde, evnen til å akselerere og vinkel i sving vil reduseres, reduser derfor farten.

Andre trafikanter.
En viktig ting å husker på er at andre trafikanter også har redusert sikt, også har redusert grep på veien, husk på dette og ta hensyn.
Ha heller større avstand og planlegg.

Slapp litt av. Ja det kan være viktig, ikke pinnhold på styret. Husk også på at sykkelen vil rett frem, så ikke overstyr på hver bevegelse sykkelen har. Ta det med ro.

Bremsing.
Som på tørr asfalt skal en gradvis bremse hardere og hardere. En kan faktisk bremse meget hardt på våt asfalt, men ikke på en gang, da låser en hjulet. Husk på at bakhjulet veldig lett kan skli ut når en bruker bakbremsen.

Gir
Dette høres sikker snodig ut, men kjør i lavere gir gjennom svingene. En har da høyere turtall, og en tenker sikkert at en da har større fare for å skli ut med bakhjulet, men med høyere turtall reduserer gitt gassmengde ved gitt fart. En vil da redusere spinningsfaren hvis bakhjulet skulle slippe taket. Tenk her på dreiemoment, det en kjenner når en gir gass. Høyt dreiemoment får deg fort opp i fart, men samtidig hvis bakhjulet glipper og vi holder gassen i samme posisjon, vil effekten være at vi sklir når dekket på nytt får grep.

Et annet tips er valg av plassering på veien. Hvis det nylig har startet å regne, velg da å kjøre i samme spor som bilene kjører i (vel og merke hvis dette sporet ikke er så slitt at den ser ut som en elv), grunnen til dette er at bilistene før deg har tatt bort flesteparten av olje osv som finnes i porene i asfalten, pluss at motorer lekker olje mellom hjulene (er jo tross alt der motoren sitter).

SÅ slapp av, ta det rolig, se godt etter og kle deg godt. Det er bare regn.
Svar
Meget bra tråd og innlegg Bagger.
Jeg kjører touring men har fortsatt haskene utenpå jakka da albuene ligger jevnt eller under håndleddene.
Ellers vil jeg si trening og atter trening og øk farten/bremsingen gradvis, men vær forsiktig.
Det eneste jeg vil tilføye er rundkjøringer nær bensinstasjoner kan være ekstra glatte da spesielt dieselsøl gjerne kommer i forbindelse med de første svingene etter at man har fylt pga skulp og at man fyller helt opp. En annen ting jeg har lagt merke til er at ved regn etter lange finværs perioder blir det ekstra glatt før pollenet har blitt vasket bort fra veibanet.
Keep up the good work.SmileSmileSmile
Svar
Veldig bra Bagger.
Sikkerhet er vel ikke samtale nummer en hos bikers, bra du tar det opp.
Alltid selv girt opp før sving i regn, aldri tenkt på motsatt.
tutte hadde også gode tips. Smile har liksom kommet over alderen hvor sikkerhet var tull.
Så takk til dere begge Smile)))))))
Svar
Ååååååå elsker slike innlegg. Lærerike og interessante.
Mye nytt for min del Wink
Ja virkelig keep up the good work.
Svar
Veldig mange bra tips her.

jeg har alltid hatt ett behov for å finne grensene til kjøretøyet jeg bruker.
de første vintrene jeg kjørte bil bel det tilbrakt menga timer på isen på Øyern.
en veldig lærerik prosess. det ble vel en del idiot kjøring langs veiene også.
med diverse avkjøringer og snurringer. men det lærte meg hvor grensene gikk og ikekmisnt det har lært meg å reagere riktig når det slipper.

skal vel ikke legge skjul på at jeg har teste litt med sykkel også. for å finne ut hvordan skrotet oppfører seg når det slipper både ved bremsing og akselerasjon. nå har jeg hatt ABS funskjonpå den gamle Shovel`n å låse framhjulet har vært en drøm som ikke har gått i oppfyllelse. bakhjulet derimot har jeg klart å låse og vet godt hva som skjer da.

har også teste ut hvordan den oppfører seg når det slipper ved pådrag. med beina ute godt pådrag og ett lite nøkki clutch hendelen for å slå løs bakhjulet bare for å se hvor det drar av gårde.
når man sitter med en anelse om hva som skjer om det slipper blir det lettere å slappe av når man kjører uansett føre.
å lære seg å slappe av og senke skuldrene er viktig. hvis men ikke slapper av fryser man fortere fr det første og for det andre er det lettere å gjøre feil eller drite på draget når det slipper

jeg kjører hver dag til og fra jobb og har kjørt mye i regn de 4 sesongene jeg har kjørt.
har en god todeltregndress i sideveska til en hver tid samt ett sett med regn overtrekk til hanskene.
har også ett par plastposer i veske. de er kjekke å ha om det begynner å regne. av med støvlene beina i posene og så ned i støvlene. holder deg tørr litt lenger.

visiret har jeg polert med helt vanlig Turtel wax. kan gjre samtidig som man polerer sykkelen.
polishen gjør at vannet blåser av visiret.
antidugg på innsiden fungere helt utmerket
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Lav sol

Høst, vinter og vår er på mange måter en farlig tid å kjøre på.
Her litt tips ang lav sol.

Vær oppmerksom på motsatt retning av skyggen.
Har du skyggen foran deg, vil solen være bak deg. Dette medfører at andre trafikanter som kommer mot deg har solen mot seg, og derfor kan ha vanskeligheter med å få øye på deg.

Skyggen bak deg betyr at solen er foran deg. Dette medfører at trafikanter bak deg kan ha problemer med å se deg. Tenk her på hvis du står som førstemann å venter i ett kryss.

Husk på at andre trafikanter ikke ser deg like godt som normalt, og eventuelt ikke ser deg i det hele tatt. Kjør da med større avstand til andre trafikanter og vær spesielt oppmerksom hvor det er påkjørsler og kryss, også her er det lett å bli oversett.
For å forbedre ditt eget syn på veien. Her er det flere solbriller som "bryter" solstrålene. Av egen erfaring er jeg strålende fornøyd med Serangeti.
Svar
Liker denne tråden Wink
Tips jeg har glemt og tips som et nye Wink
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)