Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problematiske bakdempere
Det er nå snart 3 år siden jeg ble Harley eier.

Startet med 10 pund luft i demperene, og det føltes bra ut.
Etter første sesongen måtte jeg ned til 7,5 pund for å føle at det var fjæring bak. l fjor reduserte jeg til 5 pund, da det føltes som om jeg kjørte med stiv ramme.

Der hvor jeg nå bor er det teppebombet med fartsdumper og opphøyde gangfelt. Jeg reduserte lufttrykket gradvis, og kjører nå uten luft i demperene.
Nå er det behagelig å kjøre, både over dumper i lav fart og hurtigere på litt lengre turer.

Sykkelen er rigget med solosete og jeg pakker lett.

Spørsmålet er : Skal jeg bytte dem ut med noe annet med en gang, eller prøve " fattigmannsmetoden " først ? Dvs bytte olje.

Det som overrasker meg litt er at de har blitt gradvis hardere. Omgivelsestemperatur har ikke hatt noen innvirkning.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
finns jo mye gromt å få kjøpt.

men har du sjekket at det er bevegelse i akselen til svingarmen.

kjører selv med 20 psi i demperne og har byttet til Screamin Eagle heavy duty olje.
kjører sjelden med passasjer og topp boksen er demonter. selv er eg vel det man kan kalle en plugg
174 cm på sokkelesten og rett over 120 kg.
men dette oppsette funker for meg. noen vil nok si en tanke stiv men for meg er det akkurat passe
ligger stort sett på 10-15 PSI foran og kjører der med 20W olje.
har også lagt inn 10 mm tykk distanse i gaffelbeina for å stive opp fjærene i gaffelen.
dette er ett opp sett som eg synes fungere bra og gir meg de kjøreegenskapene jeg vil ha.
kjører mye hardt og til tider langt men er sjelden sliten eller plaget av vondt i kroppen.
men så er det sånn at så lenge jeg sitter i sadelen glemmer jeg alt som er uvesentlig.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Du er nok ikke den eneste som er overrasket over at de gradvis blir hardere,,,,,det er jo mer eller mindre motsatt fra normalen.

Du skriver at du nå synes de er gode, og hvis du da tenkerpå at de også virker bra i fart, i svinger osv, kjør med de!!!

Hvis du kommer til å bytte, hadde jeg gått for Hagon sine, veldig mye pga pris. En snakker da om rimelige dempere som tross alt har bevist at de kan lage dempere. Selvsagt finnes det veldig dyre spesiale dempere,,, men da bør en også stille seg spørmålet om hvordan en kjører, hva behovet er.

Bytting av olje er jo en mulighet, men selv om en kan sette inn tynnere olje, ja, har ikke vært borti at en føler de blir stivere tvert imot....

Men som sagt, hvis du nå er fornøyd, og at du føler de holder godt under kjøring,,,,,da har du svaret der,,,skulle de bli enda hardere,,,da bør du heller vurdere ett annet sett eller som du sier, prøve å bytte olje,,,,Har mine tvil ang olje, men kan være værd ett forsøk.
Hvordan er salen din???? Utslitt?? Kan "problemet" være der?
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Jeg skal sjekke opp akselen, det har jeg ikke tenkt på. Det er en 2003 modell, så det er vel på tide med en nøyere gjennomgang.

Hagon dempere har jeg hatt i tankene, og tenker fortsatt.
Setet er et Sundowner solo sete som jeg kjøpte brukt , men ikke brukt av forrige eier. Esken var bare åpnet. Har kjørt med det i 2 sesonger, så det burde være OK.
Skal kjøre uten luft en stund til for å se hvordan det utvikler seg. Sykkelen fjærer bra og svinger bra slik det er nå.

Takk for innspill.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)