24-06-2014, 10:36
Etter at lade systemet nok en gang tok kvelden, blir det på tide med et nytt oppsett. Jeg har av den gamle 22 ampere typen, og dette blir ofte litt som svakt på touring modeller.
Det finnes flere sett en kan kjøpe som oppgraderer dette til 32 ampere, noen ganske rimelige andre relativ dyre. De billige går ofte ut på samme type system, men da som 32 ampere, noen av de dyre velger heldigvis å flytte kontakten mellom stator/spole og regulator/likestrøms ett eller annet, til utsiden av primere. Cycle Electric har gode systemer, men prisen tatt i betraktning var søket ett noen annet mer en tilstede.
Shindengen har i mange år laget regulatorer for bla Yamaha, BMW, Triumph mm. Denne regulator har også en fordel med at den ikke blir så varm, og dermed kan en gjemme den, i stedet for at den må stå i fronten av rammen. Men en annen viktig fordel er at HVIS den av en eller annen grunn skulle bli for varm, vil den enkelt og greit kutte ut oppladingen, og dermed unngår en at den kan brenne stator eller batteri.
Også når det gjelder opplading vil en her få en stor forandring. På 1000 rpm (ca tomgang) vil den lade ca 14.2v, og med høyt turtall mellom 14.5-14.7v.
Systemet krever derimot av stator gir 3 fase strøm, og ikke 1 fase som vi hadde på EVO. For bt modeller fra 1970-1988 innebærer dette at en også må bytte rotor, modeller etter (32 amp versjoner) har rotor som passer, og en trenger kun 3 fase stator og selvsagt regulator).
Regulator er en FH020AA Mosfet r/r (viktig å få med seg at det er en mosfet versjon, hvis en feks kjøper en brukt fra feks Yamaha). Enten kan en selv lage til ledningsnettet en trenger, eller kjøpe fra http://roadstercycle.com/ som selger både "gjør det selv" og "plug en play".
For min del blir dette bytting av regulator, stator og regulator. Selv om den da blir litt mer japansk, vil den også bli litt mer pålitelig når det gjelder lading. Delene er underveis, og vil poste bilder når jeg får inn produktene og monterer dette.
fh020aa-system.JPG (Størrelse: 46.43 KB / Nedlastinger: 60)
Prisen jeg betalte for hele systemet kom på 219 dollar, da er alt nytt.
Roadstercycle har også lagt ut filmer om systemet, også hvordan en monterer osv.
Det finnes flere sett en kan kjøpe som oppgraderer dette til 32 ampere, noen ganske rimelige andre relativ dyre. De billige går ofte ut på samme type system, men da som 32 ampere, noen av de dyre velger heldigvis å flytte kontakten mellom stator/spole og regulator/likestrøms ett eller annet, til utsiden av primere. Cycle Electric har gode systemer, men prisen tatt i betraktning var søket ett noen annet mer en tilstede.
Shindengen har i mange år laget regulatorer for bla Yamaha, BMW, Triumph mm. Denne regulator har også en fordel med at den ikke blir så varm, og dermed kan en gjemme den, i stedet for at den må stå i fronten av rammen. Men en annen viktig fordel er at HVIS den av en eller annen grunn skulle bli for varm, vil den enkelt og greit kutte ut oppladingen, og dermed unngår en at den kan brenne stator eller batteri.
Også når det gjelder opplading vil en her få en stor forandring. På 1000 rpm (ca tomgang) vil den lade ca 14.2v, og med høyt turtall mellom 14.5-14.7v.
Systemet krever derimot av stator gir 3 fase strøm, og ikke 1 fase som vi hadde på EVO. For bt modeller fra 1970-1988 innebærer dette at en også må bytte rotor, modeller etter (32 amp versjoner) har rotor som passer, og en trenger kun 3 fase stator og selvsagt regulator).
Regulator er en FH020AA Mosfet r/r (viktig å få med seg at det er en mosfet versjon, hvis en feks kjøper en brukt fra feks Yamaha). Enten kan en selv lage til ledningsnettet en trenger, eller kjøpe fra http://roadstercycle.com/ som selger både "gjør det selv" og "plug en play".
For min del blir dette bytting av regulator, stator og regulator. Selv om den da blir litt mer japansk, vil den også bli litt mer pålitelig når det gjelder lading. Delene er underveis, og vil poste bilder når jeg får inn produktene og monterer dette.

Prisen jeg betalte for hele systemet kom på 219 dollar, da er alt nytt.
Roadstercycle har også lagt ut filmer om systemet, også hvordan en monterer osv.
Bagger, the real custom Harley touring