Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 fase ladesystem
#1
Etter at lade systemet nok en gang tok kvelden, blir det på tide med et nytt oppsett. Jeg har av den gamle 22 ampere typen, og dette blir ofte litt som svakt på touring modeller.
Det finnes flere sett en kan kjøpe som oppgraderer dette til 32 ampere, noen ganske rimelige andre relativ dyre. De billige går ofte ut på samme type system, men da som 32 ampere, noen av de dyre velger heldigvis å flytte kontakten mellom stator/spole og regulator/likestrøms ett eller annet, til utsiden av primere. Cycle Electric har gode systemer, men prisen tatt i betraktning var søket ett noen annet mer en tilstede.

Shindengen har i mange år laget regulatorer for bla Yamaha, BMW, Triumph mm. Denne regulator har også en fordel med at den ikke blir så varm, og dermed kan en gjemme den, i stedet for at den må stå i fronten av rammen. Men en annen viktig fordel er at HVIS den av en eller annen grunn skulle bli for varm, vil den enkelt og greit kutte ut oppladingen, og dermed unngår en at den kan brenne stator eller batteri.

Også når det gjelder opplading vil en her få en stor forandring. På 1000 rpm (ca tomgang) vil den lade ca 14.2v, og med høyt turtall mellom 14.5-14.7v.
Systemet krever derimot av stator gir 3 fase strøm, og ikke 1 fase som vi hadde på EVO. For bt modeller fra 1970-1988 innebærer dette at en også må bytte rotor, modeller etter (32 amp versjoner) har rotor som passer, og en trenger kun 3 fase stator og selvsagt regulator).

Regulator er en FH020AA Mosfet r/r (viktig å få med seg at det er en mosfet versjon, hvis en feks kjøper en brukt fra feks Yamaha). Enten kan en selv lage til ledningsnettet en trenger, eller kjøpe fra http://roadstercycle.com/ som selger både "gjør det selv" og "plug en play".

For min del blir dette bytting av regulator, stator og regulator. Selv om den da blir litt mer japansk, vil den også bli litt mer pålitelig når det gjelder lading. Delene er underveis, og vil poste bilder når jeg får inn produktene og monterer dette.


.jpg   fh020aa-system.JPG (Størrelse: 46.43 KB / Nedlastinger: 59)

Prisen jeg betalte for hele systemet kom på 219 dollar, da er alt nytt.
Roadstercycle har også lagt ut filmer om systemet, også hvordan en monterer osv.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Interesant!
Svar
#3
Hvordan gikk det med dette prosjektet, Bagger? Smile
Svar
#4
Ja, jeg burde vel ha holdt dere mer oppdatert på dette. Delene ligger da klare. Fant ut ved kjøp at den enkleste og greieste måten var å presse litt på prisen til roadstercycle, som gav meg pris til under hva jeg kunne finne på ebay.

Men etter at jeg hadde tatt av primere, valgte jeg å se over andre ting også, og der ligger den i deler,,,,,,på ventende å få ny spole og regulator.

Men for å være helt ærlig, det skal bli andre saker med 3-fase, og litt spesielt blir det vel å kjøre rundt uten en regulator i front av motor, jeg velger å legge denne regulatoren en annen plass, siden den ikke trenger den kjølingen som HD sine regulatorer gjør.

Men kjenner nå til flere som ønsker å foreta seg samme bytte, noen i avvente på at deres går sunt (ikke om, men når) andre venter på tilbakemelding på om det gikk bra (selvsagt går det bra, men noen vil først se det på 100 sykler før de også tør).

Men traff en her om dagen som hadde samme problem, hadde nå byttet 4 ganger i løpet av 2 år, men nei da, det gikk ikke an å bytte til noe som ikke kom fra HD, da ville en jo ha en slags blandingssykkel!! Og slik er jo det Smile

Men skal som nevnt lage til med bilder osv når jeg endelig får satt sykkelen i sammen, dog det trolig vil ta en stund til....
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#5
Blandingssykkel..
Ja jeg kjører på Heidenau / Avon er Konstabelen dermed blanding.
Vil det si at hvis jeg spiser ku, høne eller fiskerogn blir jeg mer og mer kvinne da??
Svar
#6
Harley er en blandings sykkel. det står Made in Japan på innsiden av gaffelen blant annet.

det er aldri feil å bruke deler med bede kvalitet en det Harley selv leverer.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#7
Da kom tiden til å fortsette å fikse opp denne sykkelen, pakken kom i posten igår, så nå er dett bare til å sette igang.
Motoren hadde fått litt korrosjon, så den skal jeg samtidig prøve å få litt penere, og bruke en litt vel uvanlig grunning, men som har nettopp den egenskapen at den forhindrer korrosjon. Så det blir nok ett par bilder.

Kommer IKKE til å ta meg bryet med å ta motoren ut av ramma, noe som egentlig ikke vil gi det beste resultatet, men det blir litt vel mye arbeid....
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#8
Da var den montert.

Bruksanvisningen som følgte med var grei nok, hadde dog ikke informasjon om momenter, ei heller om montering av selve stator, og henviste der til verksted manual. Ellers en tydelig beskrivelse på hva en skulle gjøre.

På min sykkel, hvor batteriet ligger plassert på siden av sykkelen (tidlig touring) måtte jeg avvike litt fra ønskelig plassering av regulator. I teorien skulle denne være så nær batteriet som mulig, men det ville i mitt tilfelle ført til at den måtte blitt plassert for nær eksosrør og samtidig på en plass med stor sjanse for litt vel mye vann og steiner som kunne følge med hjulet.

Bestemte meg derfor å plassere den under sete, og demonterte dermed tuta som var plassert der (hadde tenkt å flytte tuta uansett, utrolig dum plassering, under sete???).

Ved montasje av stator er kunsten å få inn denne gummi dingen som går gjennom primere. Ved bruk av litt silikon, er jobben mye enklere, og samtidig vil den også hjelpe til med at det er 100% tett.

Som en ser på det ene bildet kunne jeg i etterkant fjerne støttepinnen som normalt ville holdt den ene delen av koblingen innklemt mot primere.

Men litt uheldig var jeg,,,,ledningene som er festet i stator, og som skal inn i regulator var jo selvsagt 2 cm for korte,,, så her ble det å forlenge de (gjør dette da med å lodde de sammen, og bruk krympestrømpe).

I dette oppsette skal 3 ledninger inn i regulator, her er det ikke forskjell på de 3, så rekkefølgen har ingenting å si.

Som det ene bildet med rød pil viser, har jeg tatt bort holder til regulator, på en måte var det rart å se en HD uten en regulator i fronten, men det vennes nok.

Siden jeg har en liten sveisejobb å gjøre på midtstøtten, har jeg ikke montert batteriet, og har dermed ikke kunne teste om det funker som det skal (men er ikke redd for at det ikke gjør det).

I settet følgte det også med nye skruer for å montere stator (disse skal en alltid bytte hvis en demonterer stator, husk også på å monter skruene med locktight).

Fant en stålbit som en normalt bruker i byggebransjen, slik plate med mange hull i, noen bruker de vel til å forsterke overganger i sperr, men også til å støype inn, slik at en har feste til det en evt skal montere).

Jobben her er såpass enkel at de fleste bør kunne gjøre dette selv. Må riktignok ha utstyr til å demontere og montere alt, men her snakker vi ikke om rare eller dyre redskaper.

På originalt oppsett gikk det hos meg en ledning fra regulator til en sikring, som deretter gikk til solanoide, denne da sammen med kontakt ledning (nøkkel/tenning), nå går + ledning direkte til batteri (selvsagt først til en sikring, den følger med i settet), og ledning som tidligere gikk fra regulator til sikring sammen med tennings ledning/nøkkel, ble derfor demontert, ikke lengre nødvendig.

Joda, litt mer japansk, men forhåpentlig også mer pålitelig ladesystem.

   

   

   

   

   

   
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#9
Driftsikkerheten er å blir det viktigste for meg. Har 32 A rotor skiftet for mer en 5år siden ikke der mitt problem har vært.
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)