Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Asfaltbarn klar for sesong
Har sikla på lappen på to hjul siden jeg var ti. Men den som til syvende og sist fikk meg til å komme igang var var kompisen min som også er tattovøren min. Selv kjører han en riskoker-rakett (Fz1N) Jeg fikk en krevende start på veien til lappen da tanken opprinnelig var at kompisen min skulle øvelseskjøre med meg fra start til slutt. Slik ble det da ikke da han brått bestemte seg for å flytte permanent tilbake til Estland.

Da jeg hadde null erfaring i salen og ingen andre kjentskaper med sykkel tilgang var jeg nødt å ta mange kjøretimer for å komme i mål. Jeg kjørte tandemopplæring med en BMW f800. Krypkjøringsmomentet i kjøregården skulle vise seg å være den største utfordringen for meg, så det gikk med mange tusenlapper i kjøregården før jeg omsider klarte håndtere bimmer'n godt nok til å meldes opp til praktisk prøve. Jeg hadde i utgangspunktet regna med halvert budsjett av hva jeg til slutt måtte ut med. Men jeg er av den typen at dersom jeg begynner på ett prosjekt så gir jeg meg ikke før jeg er i mål, selvom jeg tilsynelatende alltid er den som har stilt med svakeste kort på hånda til enhver tid på livets landevei.

Jeg hadde ingen klar formening om hva slags type sykkel, eller merke jeg skulle se for seg ville passe meg, men etter kjøring med F800 fant jeg ialfall raskt ut at denne "greia" var ialfall helt uaktuell. Jeg så vel heller for meg en tyngre low-rider type sykkel til avslappa cruising da jeg aldri har vært noen adrenalinjunkie eller teknologi interessert. En god kollega av meg på jobben har over 30 år i salen han var klar på at HD utelukkende var det som ville passa meg best. Etter å ha vurdert ulike merker bestemte jeg meg for å gå for en HD på sikt da nostalgien passa godt til personligheten min i tillegg til at tilgangen til både deler og de uendelige mulighetene etterkarkedet hadde å by på.

Jeg rakk akkurat å bestå den praktiske prøven like før fjorårets sesongslutt. Jeg ble så høy på meg sjøl at jeg omtrent samme dag bodde på finn.no for å se om jeg kom over en sykkel jeg likte, og fant tilslutt en gammel dame 85 FXST custom som var nyoverhalt og upåklagelig iøyefallende å se på. Kollegaen min som da er å annse som sykkelikyndig i motsetning til meg sjøl blei med meg på tur til Vestfold for å titte på dama. Etter en prøvetur var det ikke noe å lure mer på, hu skulle bli med meg hjem.

Jeg er da fersking men engasjert og lærevillig. Ser nå frem til en spennende sesongstart der jeg kan bli bedre kjent med dama. Største utfordringene jeg har i vente i første omgang er vel at jeg ikke har umiddelbar tilgang til hverken garasje, eller ett sted å skru Huh
Svar
Hei RoadRassh666

Den største utfordringen er aldri garasje eller evne/mulighet til å skru, den største utfordringen er og blir å bli en god sjåfør (mener ikke dette stygt altså).
Sykkelen du har kjøpt er jo egentlig pålitelig, så forhåpentlig trenger du ikke å skru så mye, hvis det ikke er av kosmetiske ting du ønsker å forandre da.

Ønsker deg velkommen i HD miljøet, ett miljø du utvilsomt vil trivs i, samt velkommen til HD4UM Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Velkommen i gjengen!

For å bli en god fører er det en kun en ting som gjelder å det er å bruke sykkelen.
Tok selv lappen i 2010 og har kjørt i snitt ca 15000 km pr sesong. bortsett fra 2010 sesongen hvor jeg startet i juni har jeg startet sesongen i midten av Mars og avsluttet i midten av Oktober eller November.
Kjøpte en 73 mos FX Super Glide i 2009 en sykkel jeg fortsatt har og som nå er ett prosjekt.
i 2013 endte jeg opp med å kjøpe en 1995 FLTUC Ultra CLassic Tour glide som er min daglige transport i sommer sesongen.
begge sykklene kan du finne prosjekt tråder på her på forumet.

Du har uendelige muligheter med en softail kanskje den sykkelen det finnes mest til på etter markedet av diverse stæsj.
men ikke bli blendet av alt dette stæsjet Chrome don´t take you home sies det og det er nok sant.
Det hjelper lite hvor mye det glittere og blinker hvis du må hentes på henger.
Har selv måttet hente hjem sykkel to ganger med henger og blir frakta hjem med bergnings bil en gang.

Evo motoren i din sykkel er vel noe av det mest pålitelige Harley Davidson har produsert.
Følger du service intervallet og bytter olje og filter etter det så går en slik motor nesten uendelig.
Det viktigste er å ikke skru for mye, gjør det som er nødvendig. mytene om at Harley og hestehov i veikanten er det sikkreste vår tegnet kommer nok av att mange ikke vet hva de driver med og heller ender opp med å lage seg problemer en å fikse dem.

Når det gjelder Biker miljøet så er det fullt av hyggelige folk. treff og fester er det nok av.
Er selv aktiv i klubb, har vært medlem i 3 år og brukt nesten 2 år på å bli medlem.
har mange gode brødre i klubben og fått mange nye venner og bekjente over store deler av Norge.

jeg vil nok tro du kommer til å trives med å kjøre Harley Davidson og med folket og alle opplevelsene langs landeveien.
for opplevelser langs Norske landeveier er det nok av.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Takker for kloke ord og varm velkomst Bagger og Jan-Ivar. Som jeg nevnte i første post så er jeg ikke av den adrenalinsøkende typen som får ett kick av idioti bak spaker eller ratt på kjøretøy. Jeg har tidligere erfaring som tungbilfører og fant ut raskt under føreropplæringen på tung MC hvor utsatt man faktisk er på to hjul sammenlignet med fire. Nei, jeg har planer om å virkelig ta meg godt tid til å lære sykkelen min å kjenne, de få turene jeg rakk på ho ifjor følte jeg at jeg satt godt i salen og hun var langt mer komfortabel å håndtere til bykjøring og krypkjøring enn F800 var, men merka også selvsagt at hun oppførte seg helt annerledes i høy hastighet på motorvei og i sving enn F800 som var mye lettere å legge ned med kroppen. Uansett en kjørestilling på FXST med forward controls som falt meg langt mer i smak enn bimmer'n til kjøreskolen der jeg satt fremoverlent.

Hvordan ser service intervallet ut på EVO'n foresten gutter?

Jeg kløna jævlig med å få start på sykkelen en av de første dagene jeg skulle bli kjent med frøkna her ifjor høst. Tappa først batteriet på ho ved i overkant mange forsøk på start, gassern kjørte seg tom og jeg skjønte ikke før det var litt for seint at jeg hadde glemt krana. Etter å ha lada batteriet og tørka pluggene som jeg drunka som den kløna jeg var fikk jeg ho igang men da sota ho noe jævlig når tenninga endelig tok, etter å ha gått seg varm med choke prøvde jeg ta en tur men den ble kort da sykkelen nappa* så jævlig at jeg ikke kjørte lengre enn halvannen km før jeg fant det lurest å ta turen tilbake. Lot sykkelen stå etpar timer og gav det ett nytt forsøk utpå kvelden, starta fint opp da men blei kranglete igjen på motorveien. Mista effekt og måtte klemme inn mye clutch for å holde liv i ho (lav effekt og napping) Fikk såvidt snegla meg inn ved første avkjøring og sjekka olja, nivået på tanken var jævlig lavt. Ringte kjerringa og fikk hu til å komme med hjelpebil og fylte opp med 20-50 mineral til merket midt på på dipsticken med sykkelen stående i vater (ikke på støtta) er dette foresten riktig mengde? Finner så mange forskjellige svar på youtube vidoer og andre forum om hva som er rett mengde som skal på. Uansett.. etter avkjøling starta jeg ho opp igjen, merka ingen nøkking nå og bestemte meg for å kjøre småveier hjem og drite i motorveien kom meg da hjem uten videre problemer den kvelden. Det jeg syntes var litt merkelig er at ho skulle være nesten tørrkjørt sånn da tidligere eier mente han nesten ikke hadde kjørt noe med den ifjor. Hadde ikkenoe driftsvansker på den halvannen times lange kjøreturen hjem etter kjøp, ingen mørk røyk eller synlig lekkasje.

Når det gjelder chrome og bling så må jeg ærlig innrømme at hu ser iøyefallende nok ut som hun er idag. Mye som er gjort på sykkelen av tidligere eier så forutenom å investere i en sissy, en toolbag, og en ekstra sadel så tror jeg ikke det kommer til å bli så mye mer modding på hu slik ho står idag ialfall.
Svar
En grei service intervall er 5000 km eller min 1 gang i året (det som kommer først). En starter alltid sesongen med nye tennplugger,,,,

Når det gjelder å starte er det ingen direkte rette svar, grunnen er enkel, hva er forandret på sykkelen? tenker her på annet eksosanlegg, luftfilter osv, alt dette vil ha innflytelse på forgasser. Ved normal temperatur ute, (her spørs det også hvor mager/fet blanding er) skal en normalt kunne pumpe (vri gassen raskt) 2 ganger før en trykker på start, gi litt gass.

Virker ikke dette, prøver en med å gi litt choke, hos noen full choke, ved bruk av choke trenger en normalt sett IKKE å pumpe inn bensin først, men at den starter på den fete blandingen som kommer ved at en bruker choke.

Når det er sagt, har jeg en misstanke om at forgasseren din er uriktig innstilt, altså at den ikke er tilpasset forandringer som sykkelen har. Dette tar jeg kun utfra dine problemer ved kjøring. Her tror jeg du bør bytte dyse til riktig størrelse.

Ang olje.
Riktig mengde skal en alltid måle ved kald motor, ikke varm. Men hvis du ved varm motor har halv pinne, er dette innenfor, for lite olje er ett større problem hvis det er veldig varmt ute, dette vil da ha innflytelse på motorvarmen.
Sykkelen skal dog stå på støtte ved måling av motorolje, hvis ikke annet er oppført i manual.

Når du kjørte sykkelen, og motoren var varm, hvis du slapp gassen, holdt den turtallet litt lenge oppe, eller falt turtallet med en gang?
Hvis den står stille og du gir litt gass (ved litt varm eller varm motor), gi da gass opp til 2500 rpm, slipp gassen, hva skjer, går turtallet direkte ned til ca 1000 rpm eller føler du at den tar noen sekunder før den kommer dit?

Motsatt, når du kjører, føler du at den ikke har riktig mengde krefter, at du liksom må "tulle" med gassen for at den skal gi på?
Og virker det som om den får mer problemer når motoren er varm en hva den har ved kald motor?

Grunnen til de spørsmålene er for å se om du har problemer med for mager eller for fet blanding.

Tips er i første omgang å sette i nytt sett med tennplugger, hvis bensinen er fra i høst, tøm den ut og fyll på med ny bensin (neste gang du setter den bort for vinteren, kjør tanken nesten tom, fyll på med 98 oktan,,,98 oktan har ikke etanol, og vil ikke skilles under lagring, 95 oktan derimot vil kunne skille seg, og etanolen vil falle til bunnen av tanken, og vet ny start får forgasser mer eller mindre ren etanol og skader i motor kan oppstå siden forbrenningstemperatur på ethanol er høyere en i bensin) (har laget en tråd om nettopp dette problemet).
Svar
Har gått igjennom kvitteringer her nå. Carb hadde full overhaling før sesongstart 2015 hos HD Vestfold. Bafflers ble montert i pipes, ser også ut at disse ble satt inn før gasseren ble justert. Forgasser er S&S Super E med S&S filter, kan se ut som S&S carb ble montert senhøst 2014, hva som satt i den før aner jeg ikke. Ble også bytta ny tenningsmodul i april 2015 (Dyna-S Single fire)

Jeg fant etterhvert at sykkelen starta enklest med 2 raske innsprøyt og uten choke men gav heller veldig mild gass for å få løfte turtallet nok til at ho ikke døde under oppvarming av motoren.
Kom også på at bensinfilteret så sånn ut etter jeg kom meg hjem se bilde:

Fikk rensa filteret, så ut som tankrust. Tross forrige eier forsegla tanken, kanskje ikke grundig nok.

Måtte friske opp litt i hukommelsen så jeg ikke blander korta. Mener å huske at det kjentes ut som det var dårlig trykk, altså ved gasspådrag var effekten ikke tilstede og motoren gikk heller for å kvele seg ut fremfor å ruse opp, det var også mye rykking og napping under pådrag og når jeg slapp opp. Måtte somsagt kompensere med clutch/gass for å få snegla sykkelen til nærmeste avkjørsel.

Turtallsviser hadde selvsagt kommet godt med men sykkelen har bare ett enkelt mekanisk speedometer som viser gir, km stand og hastighet.

Når du skriver støtte Bagger, mener du da sidestøtta eller på bukk?

Takker for svar. Skal notere meg en handleliste å stikke innom Deathtrap om etpar uker.
• Accel platinum spark plugs
• 20-50 Drag specialties
• Oljefilter BT-XL

Noe mer?

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Bensinfilteret skal i utgangspunktet ikke sende disse partiklene videre, så egentlig ser jeg ikke her det aller største problemet.
Du har med andre ord for fet blanding, forgasser må derfor justeres (god forgasser har du vel).

Ang måling av olje, sidestøtte.
Tips ang tennplugger,,, ikke kast bort penger på dyre plugger,,, sett inn en god tenningsmodule (men den har du allerede) og kjøp Champion eller originale HD plugger (samme ulla, bare to forskjellge navn,,, psst ikke si det til noen,,, er sikkert en hemmelighet). Disse pluggene tenner mer en godt nok, og porselenet tåler bedre olje en feks NGK...
(ikke alt trenger å være den dyreste varianten selv om det er en HD) he he

Ang hva du bør kjøpe og bytte,,,, tja, spørs jo hvor lenge siden primere olja ble bytta, samme med girolje.
En luftfilter rens spray er også en ting du kan ta med deg,,,,
Se etter om du finner ut hvor lenge siden det er at bremseveske er byttet,, finner du ikke noen dato, bytt!!!! (sikkerhet først)
Svar
Nye bremser vår 2015, hva er interval på bremsevæske så jeg får notert meg dette til neste skift? Primær og gear ble også bytta vår 2015. Endte opp som en dobbelttråd når vi kom inn på specs "my bad" har en gående i teknisk forum og men kan vel da legge den dau. Gutta på HD vestfold tok seg godt betalt for å justere gasser'n ser jeg på kvitteringa har de slurva så jævlig med jobben altså? eller må gassere "små" justeres jevnlig?
Svar
Med så mye rusk i ett eksternt bensin filter begynner jeg å mistenke bensin krana.
tapp av all bensin og ta ut krana. krana skal ha ett filter noe jeg begynner å mistenke att den ikke har.

hvis krana ikke har filter kan en tettes og du får drifts forstyrrelser. har den filter kan dette være tett og du får tilsvarende problemer.
ett eksternt drivstoff filter skal ikke være nødvendig og de kan gi det drifts problemer. har ved noen anledninger fjernet slike filtere fra sykkler so har hatt samme type problemer som du har. når filteret er borte er også problemene borte

Irridium plugger er ikke nødvendig. så langt har jeg brukt Champion RN12YC. dette har fungert veldig bra på min motor.
dennesesongen skal jeg prøve NGK plugger har kjøpt inn BPR5ES. mulig jeg må bestill opp en kaldere plugg også for å teste frem hva som fungerer best.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Jeg skal få tatt en sjekk. Da sykkelen hadde stått mesteparten av sommeren frem til kjøp og jeg begynte å vri og vende på den så kan det vel kanskje ha løsna en god del i den. Var godt tips Jan-Ivar dette med å inspisere selve krana det skal jeg få gjort, skal også få tappa ut all den gamle bensina som har stått på tanken over vinter'n. Jeg vil vel anta at krana ikke har noe filter da det eksterne sitter koblet rett på krana med en 15 cm slange-bit imellom, som du også skriver kan det sitte en del slam i bunn av tanken som tidvis hindrer fri flyt.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)