Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bagger prosjekt med epoxy
#1
En tradisjon blant noen venner er å forandre en sykkel med et satt beskjedent budsjett. I år var vi (som normalt) 5 stk, taperen må holde en bbq fest med noe godt i glassene.
Budsjettet ble satt til 1000 euro, sykkelen måtte komme fra 80 tallet, eventuell kjøp av sykkel måtte godkjennes av resterende og med en maksimal pris på 4500 euro. Erfaring sier at det er et hekkan å få godkjenning av de resterende 4, de er selvsagt med, og hvis sykkelen ikke ser ut som en rønne, er prisen også normalt over satt budsjett.
Brukte deler en selv har liggende blir verdsatt til 50% av nypris. Vi har ikke lov til å bruke spesialutstyr, tenk da på engelsk hjul, vals osv. Sykkelen må lages hjemme, enten i bakgård eller egen garage. Endel begrensninger er der, men lager det også mer utfordrende. Sum summarium tenkte jeg at det kunne være like greit å lage dette med bruk av epoxy. 


En gammel sykkel skulle få nytt utseende, og planen var å lage noe jeg ikke tidligere hadde sett.

Har i lengre tid vært fasinert av epoxy, og siden jeg nå ikke lengre har tilgang på mye av utstyret jeg hadde trengt for å lage det av metall, gikk jeg for epoxy.
Med epoxy trenger en svært lite utstyr, men selv om epoxy ikke stinker ei heller etser på hendene, er verneutstyr essensielt. Det sies at epoxy er fullstendig uthardet etter 7 dager ved 20 grader, altså lengre tid ved lavere temperatur. Selv om epoxy er hard og kan bearbeides før den tiden, kommer en til problemet at epoxy (harder) fortsatt ikke er uthardet, og ved (tørr) pussing og uten bruk av maske, vil en puste inn deler av epoxy som da vil irritere lungene. Så bruk verneustyr.
Epoxy 150 euro, matter 100 euro, pulver til å lage sparkel og lim 10 euro, pigment svart og pigmentpulver grå 25 euro. UV blocker 20 euro. =305 euro.
Verneutstyr telles ikke med, ei heller pussepapir og annet som en måtte bruke, tenk f.eks på sveisetråd osv.

Kåpen, jeg hadde i lang tid tenkt på en kåpe med flere lykter, mer integrert høyde og med et utseende som ikke lignet på noen andre. Toppen av kåpen laget jeg en mal av isopor, isopor er enkelt å bearbeide, kan pusses. Også etter at en legger på epoxy med glassfiber duk (bruk da de dukene som er passelig for epoxy, ikke de som er normale for polyester) kan en enkelt fjerne overflødig isopor med thinner. Tar selvsagt å fjerner det en kan med stålbørste, deretter det siste laget med thinner/aceton. 

Underkanten er laget av epoxy plater jeg laget på et gammelt glassbord (hage møbel). Smører inn bordet med honey wax, eller annen wax som epoxy ikke hekter til.
Etter en laminerer, og ca 2 dager senere løsner det fra bordet, er lamineringen fortsatt fleksibel nok til å formes nok til at jeg kunne bruke de med bue som underkant. 

Satte inn originale lykter fra en flt, planen var å erstatte halogenlyktene med led, men brukte de originale for å få rett størrelse på hullene jeg trengte.
Fant ett rimelig på led lykter på en stor kjent kinesisk side, og fant også lykter som trolig var ment til en Jeep som jeg ville ha ved siden av hovedlyktene. Disse sidelyktene har 2 funksjoner, halo lys og tåkelys. Halo funksjonen (ting ytterst av lykta) bruker jeg som kjørelys, når hele lykta lyser brukes som blinklys.
Hovedlyktene har 5 funksjoner. Fullt, dim, kjørelys og blink høyre og venstre. Jeg koblet sammen høyre og venstre ledninger til blink, siden det er 2 hovedlykter, hvor høyre hovedlykt da i sin helhet gir blinklys funksjon hvis jeg blinker til høyre, og motsatt på venstre. Lyktene hadde egentlig halve lykta med blink funksjon til hver av sidene.

Valgte å legge inn ett par universele kjørelys over lyktene, disse med blinklys og kjørelys funksjon. Men disse to ville jeg ha integrert i kåpen, i selve epoxy (kan ta de ut fra innsiden av kåpen).

Denne sykkelen hadde originalt ett horn under sete, og for å være ærlig var ikke bare plasseringen utrolig tåpelig, lyden som kom fra den ville ikke engang skremt en meitemark.
Siden jeg var på denne kinesiske siden, fant jeg en sneglehus formet horn på 130db, og valgte å plassere den som en "nese" i kåpen.

          

          

         

Lykter. Hovedlykter 25 pr stk, sidelykter 30 euro, kjørelys 10 og horn 25. =115 euro

På innsiden.
Originalt var det en stor brødtrommel festet til styrekrona. Her var kilometerteller, turteller og de andre indikatorene, men noe vakkert syn var det ikke. Og siden jeg ville ha bort alt dette fra styre regionen, måtte jeg også omplassere ledningene. "hjernen" hvis en skal kunne kalle det det, av ledningsnettet var plassert under denne brødtrommelen, og jeg valgte å flytte alt inn i kåpen. Gjenstår enda å finne på hva jeg skal ha ved styret, men det får en tenke på senere.

Her har jeg laget til rom til tablet, samt deksler på hver side. Størrelsen på hullet for tablet er relativt stort, men dette er også plassen jeg må få lyktene og alt annet inn i kåpen gjennom.
   

Så var det dette med kilometerteller,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,valgte å sette opp en tablet hvor jeg lastet ned et program som via gps angir km/t med mer. Turteller må jeg (hvis jeg savner det) finne en annen løsning for. Indikatorer for olje, fullt lys, høyre/venstre blink og N ble bestilt på den berømte kinesiske siden. Oljetemp og oljetrykk målere er fortsatt originale, men planen er å bytte de ut med digitale.

Indikatorer 10 euro, tablet 50 euro. oplader til tablet 5 euro= 65 euro.
Koblinger til ledningene. Gikk for de robuste 13 pol jaeger koblingene. Tilhenger koblinger, men da med 13 din og ikke 7. 10 euro pr stk, trengte 2.=20 euro

Som en ser på bildet, er avstanden fra fremskjerm til kåpe for liten, selv om jeg har buet underkant på kåpen, vil en ved nødbrems få kontakt mellom kåpe og fremskjerm. 
Originalt er avstanden fra dekk til skjerm meget stor, så planen var å lage en ny skjerm, bruke den gamle for festene, men kappe av toppen slik at en kan komme lavere og tettere til dekket, og dermed øke avstanden mellom skjerm og kåpe.
Ligger nå på 505 og må ha hengsler til dekslene, men går utfra at jeg klarer meg med 550 for kåpen.

Koil plasserte jeg i kåpen på venstre side.

Bakpart. Skjerm og kofferter.
Fikk tak i en sal fra en Road Glide 2015 for 150 euro. Valgte å ikke lage egen sal, men å lage bakparten utfra sal jeg hadde kjøpt.

Fant ett gammelt opphengsystem til en parabolantenne som jeg ville bruke til toppen av bakparten, de tullingene verdsatte den til 25 euro.
Baklykter samt skiltlys vært bestilt på den kinesiske siden, til 20 euro.

En god kompis som er verdenskjent surfebord lager, fortalte meg at ett triks ang kofferter var å starte med innerkant av triplex plater (kryssfiner). Lage den siden en fester til sykkelen av tre, selvsagt tynne plater, lage "bokser" for støtdempere osv, for deretter å kle treverket med epoxy og duk. utsiden som blir synlig laget jeg av et stort stykke laminert epoxy. Siden sykkelen på den ene siden har eksosanlegget sin bue nedover og bak, mye lengre bak på venstre side, og plasseringen av batteriet på høyre side, var det uaktuelt å lage begge sidene symmetriske, da vel og merke fremdel av koffertene.  Kryssfiner 20 euro 

Toppdeksel laget jeg av rette deler (laminert på glassbord). Buen som går rundt sal er ett stykke, øvre bakskjerm er av to stykker, nedre baksjerm forsterkes med 90 graders stykker, overgangen laget jeg plass til skiltlys, sidene buet jeg. Etter fastmontering la jeg 2 lag med epoxy og duk, pusset det ned til relativ glatt overflate, før jeg laget epoxy med pigment og 1% uv blocker som jeg rullet på i flere tynne lag. Disse pusset jeg ned og pusset med sandpapir til P3000. Fra P400 gikk jeg over til vannsliping. Fordel med vann er både at en får mindre støv, lengre levetid på pussepapir, mindre friksjon som vil kunne være litt negativt før epoxy er 100% uthardet, men på nytt, en slipper å puste gjennom en maske hele tiden.

Sidene på koffertene er også av plater epoxy jeg hadde laget, og kjørte på samme prinsipp, etter at jeg hadde satt alle delene sammen, tok jeg 2 lag med epoxy pluss duk for å forsterke skjøtene. 

       

         

Baklykter plassert

         

         

Resterende 
Tank må gjøres, kommer her til å lage deler av epoxy som jeg limer fast i nåværende tank, motor må lakkeres, her blir det sprayboks metode med varmebestendig lakk, 50 euro.
Andre deler som må lakkeres (på nytt, blir uaktuelt med dette budsjett å lakkere det profesjonelt.  Velger da sprayboks metode med etsende epoxy grunning, epoxy lakk på boks , usikker på om jeg velger den 2 komponent sprayboksen, ved risting åpnes rom fra komponent 1 til komponent 2, og dermed har en 2 komponent lakk på boks, eller om jeg velger 1 komponent versjonen. Trolig blir utgiftene på ca 75 euro.

Til nå, 
Kåpe 550
Bakdel 215
Lakkeringsutstyr trolig 125 (50+75)

Er da på 890 inkl sal. 110 igjen av budsjettet, så må passe ekstra godt på.

(jeg la merke til at tennpluggledningen til bakre sylinder var for kort, og måtte kjøpe ny. 25 euro.)
85 euro igjen.

Bakpart er lengre en originalt, og eksisterende eksospotter vil ikke stikke ut bak koffertene, valgte å sveise på ett par enderør for å forlenge pottene. Kunne også ha valgt å borre 3-4 hull i enden av potta, samt enderør og pop-naglet de sammen (potta har konisk ende, dermed er klemme uaktuelt) 20 euro.
65 euro igjen.

Hornet/tuta trengte mer spenning en hva den originale ledningen som kommer fra styret klarer å gi. Jan-Ivar laget en tråd om Lysforsterker hvor jeg brukte samme teori på. Jeg hadde et gammelt 5 pols rele liggende, og trakk en ny 2.5mm ledning fra batteri  gjennom en sikring 10A til nummer 30 på releet, 85 til jord, 86 er styrestrøm, altså ledningen som normalt gikk til hornet, 87 blir ny pluss til hornet. 87a brukes da i dette tilfellet ikke. Selvsagt er 85 jord til jord, samt jord på hornet også må til jord, altså ikke jord fra hornet inn på 85 (har sett mange som ikke har fått til bruk av rele pga den lille feilen). Så var det liv i tuta.

Fram skjerm laget på 140 cm, som dere ser på bildene er den ikke ferdig, jeg bare "måtte" ut å prøve sykkelen. 

          

         

Jeg hadde kjøpt et voltmeter indikator med blått lys, dette er trolig enkelt å se på en mørk kveld, men ikke i sollyset jeg hadde. Men men.
Programmet jeg brukte på tableten virket bedre en hva jeg hadde trodd. Kjørte jeg iforhold til fartsgrensen, var det en grønn ring rundt km/t, kjørte jeg litt for fort, kom det opp en rød ring som indikerer at en kjører for fort, kjører en enda fortere, går den over til blått.

Siden jeg ikke har noen tripteller, var det greit at dette programmet har det innebygd. Fyller en bensin (har jo ei heller tankmåler) var det bare å trykke på triptelleren på skjermen, ny rute, og den startet på 0. 
Programmet er gratis, men viser i gratisversjonen en liten reklame øverst på skjermen, for litt over 1 euro har en pro versjon.
Ulysse Speedometer   Android.

Blir nok tvilsomt at jeg vinner denne gangen, men om resultatet er vakkert eller ei, annerledes er det ihvertfall. Tanken gjenstår, fremskjerm, tror selv at den trenger mer "body" siden kåpen er relativ massiv, så tanken er å lage til noe på veltebøylene. (lower fairing). Hadde trolig ikke passet med originale eller look alike fra abs plastikk fra Kina, ei heller hadde budsjettet tillatt det, så her blir det nok at jeg må finne på en eller annen løsning.

Når det gjelder fargen på sykkelen er jeg i tvil, på en måte er det greit, men på en annen side er det trolig penere å hatt den lakkert. Ja ja, det er alltid gi og ta så lenge en er bundet til visse regler.

Jeg merket på prøveturen at jeg hadde (som planlagt) forflyttet sal lengre bak. Originalt er den plassert etter gjennomsnittlig posisjon på kjøper, for personer som er lengre en 175 (tror det var gjennomsnittlig lengde da de la standarden) er det ønskelig at sal står litt lengre bak og motsatt als en er kortere. Trolig har jeg valgt den litt vel langt bak, en sitter godt ikke det, men på en eller annen måte føltes det snodig. Trolig vanesak.

Tok meg en tur på 30 mil, og sete og sykkel føles bra.
Kjenner at girkassa trenger tykkere olje, og velger trolig en 75w140 olje av bedre merke, var vanskelig å gire etter at motor var god og varm. Selvsagt sjekker jeg speling på clutch først, og riktig slark i clutchkabel.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
    Vannsliping på gang. gikk opp til P3000, deretter polise 

    Resultat etter pussing.

       
Her på prøvetur, har kortet ned fremskjerm, den er riktignok ikke i samme farge enda. Men bare "måtte" prøve den en tur.

   
Her er kjørelys. Ved blink blinker den øverste gult, tåkelys vil da blinke på tåkelysfunksjon, altså ikke bare haloring.
Hovedlysene vil den ene lyse opp i gult.

Ja, lengre har jeg ikke enda komt. Sier ikke at dette blir pent, men annerledes er det
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Ser veldig tøff ut Bagger.
Liker at bakparten åpnes i sin helhet bakover, det har jeg aldri sett før.
Aldri turt å lage noe med epoxy, kanskje dette gir meg ett spark. Gleder meg til å følge med til den blir ferdig.
Svar
#4
Takker Gubben, men et snodig prosjekt er det. Føler meg selvsagt mer komfortabel med det mekaniske, deretter har jeg endel erfaring med stål, men dette er også for meg spennende. Fremskjerm er nesten ferdig. Får ta bilde når den er ferdig pusset/polert og montert
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Shovelhead prosjekt. Jan-Ivar 143 30,619 01-12-2019, 11:42
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Til Bagger Uffen 10 1,611 02-11-2019, 12:41
Siste innlegg: Gubben
  Prosjekt 136 Bagger 17 4,539 06-12-2016, 13:26
Siste innlegg: Nostalgia
  enda ett prosjekt Jan-Ivar 11 5,643 01-04-2016, 11:53
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Prosjekt Black Viking HD1340 14 6,130 28-02-2014, 8:21
Siste innlegg: Nostalgia



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)