Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedre kjøregenskaper Electra glide
har en Electra glide classic 2001 mod. Sykkelen er meget ubehagelig
at kjøre inn i svinger i fart fra ca 110 og oppover. den begynner ikke at vobble men er meget løs sjanglete når man går inn i en sving. skal nevnes at jeg senket den 2 3/4 t bak. Vet at det ikke gjær kjøregenskapene bedre.
Skal flytte tilbake i orginal stilling. Regner med at det blir litt bedre da. Er luft fjæring foran og bak. Den er og meget myk i gaffelen, regner med at det og spiller in mye ang vinglingen. Så det jeg lurer på her er. har noen prøvd olje/gass dempere. Og viss blir sykkelen markert bedre at kjøre da ?. Noen tips ang gaffelen. va en som føreslog at jeg skulle ha litt olje i hver gaffelbein. Kan progressive dempere som være løsningen bak ?. Liker at kjøre litt på litt når ikke fruen er med. Men er ikke noe kjekkt når hele sykkelen sjangler og gynger og vrir seg in i hver sving. Håper på noen gode tips her.
Svar
Hei og velkommen til HD4UM xvikingx.

Jeg vil anta at du har senket sykkelen bak med bruk av "senker", en løsning hvor en forflytter nederste feste til støtdemper.
Dette fungerer med tanke på at den blir lavere, men stopper opp der. Skal du senke den bak bør du bytte til lavere støtdempere, og da bør en selvsagt kjøpe progresive. (fortalte Jan-Ivar her i en annen tråd om Hagon som selger progresive bak til 185 euro og foran for 125 euro).

Når det gjelder gaffelen foran bør du IKKE ta i mer olje. For å forandre stivhet på disse gafflene bytter en tykkhet på oljen. Nå har du antagelig 15w olje, og hvis du tømmer gafflene og fyller på med 20w olje vil du få stivere gaffler.
Selvsagt kan det her også være en fordel å bytte til progresive fjører, men hvis du ser litt økonomisk på det, hadde jeg først prøvd med annen olje.

Men ang dette med sjangling og gynging, er det slik at du kjenner at "baken" plutselig forflytter seg?
Motoren er festet med justeringsmuligheter, men denne kan også slites, og dermed blir baken på sykkelen sjanglete.
Svingarm festet er også en mulighet for sjangling, men med tanke på gynging vil jeg nok tro at støtdemper og gaffel kan ha stor innflytelse.

Støtdemperne bak kan du ikke revisere (ihvertfall ikke å anbefale), her er et nytt sett å foretrekke. Som nevnt tidligere kan du godt kjøpe kortere uten at det reduserer kjøre egenskapene så mye. Du bør også tenke på stivhet på støtdempere utfra egen vekt og ikke minst hvor mye kilo du normalt sett kjører med. Kjører du ofte med mye bagasje eller med passasjer bør du ha litt stivere støtdempere en hvis du aldri kjører med noe og selv veier 45kg.

På støtdemperne bak "kan" du gjøre litt med tanke på stivhet. Ta ut luft pluggen, snu støtdemperen opp ned og "pump" (altså la støtdemperen gå inn og ut) til det ikke kommer mer olje ut. Snu støtdemper tilbake og fyll litt og litt 20w olje og pump, dette frem til du har fyllt samme mengde olje som du tappet av. Litt "harry" metode, men flere som er fornøyd.
Men ikke åpne støtdemper for å lage den kortere, kjøp da heller nye.
(Grunnen til at jeg nevte dette med bytting av olje bak, er at du tross alt kjøper ny olje til gafflene foran, en forbedrer demping med oljebytte men en får på ingen måte nye støtdempere på denne måten).

Ellers hadde jeg uansett byttet olje i gafflene, oljen der er tross alt 12 år. Nå tror jeg ikke at sjansen er stor, men når du tar ut oljen i gafflene KAN den være syrlig. Pass med andre ord på lakk og hender.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Hei og takk før et meget utfyllende og bra svar :-). Du skriver i mld din at du ikke anbefaler å flytte tilbake støtdempene ?. Skjønner ikke at det skal ha noe å si. Er kun at losse boltene, ta vekk senke festene og skru dem fast i original festene igjen. Skrev ikke i mld min at jeg har montert 21 forhjul. Og En kan vel kalle det krenginshemmere under gearkassen. Har funnet noen ok progresive fjærer på Ebay til en ok pris. Men ser at mange av dem senker fronten og.. Fant og noen som var ferdige nesten som hele gaffelbein i gass. Va kun at montere rett i gaffelbeine. Hørt noe om disse ?. Skal gå over alle motorfester og foringer i vinter. Kan du evt sende meg adr til han som selger prog støtdempere som du nevnte. tenkte og på en sak ang dempere bak. Viss dem senker litt må dem være justerbare. Før om jeg skal på eks tur, ha last og fruen med. Slik det er nu fyller jeg bare mer luft i dem. Så det må gjæres manuelt da.
Svar
Bagger nevte vel ikke at du ikke kunne sette de tilbake.
Har selv brukt senkesettet, på min ble vinkelen til støtdemper da annerledes, og det gikk ikke lang tid før de lekte olje.
Jeg kjøpte kortere Smile , kan ikke stille høyde men noe som jeg synes er like greit er at jeg kan stille på stivheten.
Svar
xvikingx, du har nok missforstått meg litt her Smile
Poenget mitt var at hvis du vil senke den, har du mulighet til det med å bytte til kortere støtdempere.
Selvsagt kan du sette de tilbake i original høyde, jeg prøvde bare å vise at det finnes flere muligheter, og også flere årsaker til vingling.
Dekk/felg tok jeg ikke opp, men de har også innflytelse, men prøvde å forholde meg til dette med støtdempere.

Gass støtdemper, usikker på om du får tak i som passer bak koffertene, tenker da på de med ekstern reservoar.
Det finnes flere typer ang gaffelen som du kan bytte til, her er det lommeboken som avgjør.

Så spørsmålet mitt blir nå, er du ute etter best mulig demping, eller best mulig i forhold til et vist budsjett?
Svar
når du setter på ett senkesett. blir dempernes festet flyttet nedover og bakover. jo mer demperen ligger desto mykere blir den
tykkere olje kan fiske mye.
skal skifte foran på min 95 mod tour glide. tenker da å bruke Screamin eagle Heavy duty olje.

har kjørt med den i gaffelen på min 73 mod Shovelhead. fungerer meget bra. hvis du skal bytte fjærer i fram gaffelen bør du også ta den opp og skifte foringer og tetninger. skift også plast ringene på demper innsatsene som sitter nederst i gaffel beina
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Hei på deg. Dette med vingling kan også ha med innfestingen av baksvingen å gjøre. Min var som du sier skikkelig ekkel å legge ned i sving fra 110 km/t og oppover, spesielt hvis det var litt hjulspor. Jeg byttet ut akslingen og foringene til baksvingen med en fra GlidePro : http://www.glide-pro.com/glide-pro.html .
Dette gjorde underverker for meg.
Når det gjelder demperene så er det mange som mener at progressive dempere er tingen. Jeg er ikke så sikker på det, prøv med forskjellig lufttrykk og viskositet på demperene. Brukte litt tid for å finne det rette oppsettet for meg. Det som virket best for meg var å øke trykket i demperene og blande meg min egen gaffel olje.
Med gassdempere og en egen pumpe er det veldig enkelt å sette opp dempingen for solokjøring uten bagasje eller to på med full oppakning, bare å pumpe inn litt luft eller slippe ut.
Så min klare anbefaling er , skift svingarmsaksling og prøv deg litt frem med demperene du har.
PS: Dekktrykk har også mye å si
Svar
Hva med et sett preload fork adjuster. Da kan du stille stivheten på 1 minutt.
Svar
Forstår hvilken du mener Gubben, men på en touring står ikke styrekronen fritt, kommer ikke enkelt til, og derfor har de luft som preloader.
Svar
http://www.progressivesuspension.com/hd/...index.html#

dissa fikk jeg ille løst på. men en helvetes pris.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)