Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bremseklosser Road King 2003
Jeg har originale bremseklosser, og har merket at disse ikke er noe tess når de blir våte.

Er det noen som har erfaring med klosser fra andre leverandører ?
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Den enes beste bremseklosser er den andres største mareritt. Ok, det var å sette det litt ekstra på spissen, men den har en viss sannhet.
Bremseklosser kan en på en måte sammenlignes med dekk. Super Soft bruker de i Formule 1, meget gode på tørr asfalt, meget dårlige på våt. Slik har vi det også med bremseklosser, da som med nevnte dekk, går det på type og utforming, og ikke alltid på merkenavn (selv om det finnes forskjell).

Den ene liker å ha bremseklosser som tåler meget høy temperatur og som virker godt under race, dette er selvsagt en fordel på bane, bakdel er at de ikke er gode kalde og flere har også negative sider ved vann eller gjørme.
Noen liker meget myke klosser, som har en fordel at en bedre kan "føle" bremsingen, og at en har større variasjon/området fra null til full brems. Bakdel er at de sliter mye raskere, samt at de ofte har litt negativ virkning når de er kalde og våte.

Organiske er ofte med kevlar eller karbon, og gir mindre støv en metalliske klosser, de har også bedre bremseevne en metalliske. MEN som bakdel er at de er dårligere til å kvitte seg med varme, og at de i varm (for varm) tilstand ikke lengre har gode bremseevner samt at de i slik tilstand slites meget raskt. Dårligere evne ved regn. Fordel er liten eller ingen slitasje på skive.

Keramiske klosser har flere fordeler, også dette med støv og lyd som er borte, ihvertfall nesten. For en utstillingssykkel er dette et meget godt alternativ. Støvet som eventuelt kommer, er både kraftig redusert og at det ikke fester seg på hverken skive eller felg. Men her som bakdel både at de er litt dyrere samt at de trenger varme for å fungere godt. Altså første brems blir dårlig, men i drivstemp er de gode, lengre levetid.

Semi (Sinter) er ofte brukt, og etter at asbest ikke lengre blandes inn, finnes det flere forskjellige komponenter som blir brukt i blandingen. Her i denne rekken med semi klosser finnes det ganske stor forskjell på bremseevnen fra den ene type sammensetting til den andre. Fordel er at den er grei for de fleste kjøremåter og temperaturer. Består av 30%-65% av metall, mengde metall som blir brukt gir også forskjell i bremseevne og arbeidstemperatur. Bør her legge merke til sammensettingen til klossene en vurderer å kjøpe, hvor den ene blandingen kan være meget god til ens ønske/kjørestil, mens den andre er langt dårligere.

Mye spørs hvordan en kjører, kjører en oftes i by eller kjører en opp og ned lysebotn, to forskjellige fortrinn på hva som er smartest å velge.

Min personlige anbefaling:
Går en for carbon/kevlar liker jeg godt Lyndall
Sintered (semi) EBC Double H (Denne vil jeg anbefale for de fleste) Meget god bremsekloss.

PS Som en ser av EBC, har de forskjellige klosser med forskjellig blanding også innenfor semi, men for langvarig bruk, bruk i kaldt vær, våt vær og så videre er Double H alternativet fra de som passer de fleste best.

Legger til en ting til (selv om det ikke gjelder din sykkel siden du spesifiserte ved våthet og ikke generelt dårlige) er det bremseslangene. Bremseslangene med gummi på utsiden, vil etter tid vide seg ut under bremsing/trykk, dette resulterer til at endel av trykket ikke når kalipper men går tapt i at slangen utvider seg. For flere kan det være en god investering å bytte bremseslanger da gjerne til faste med flettet stål.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Takker så mye for utfyllende svar. Etterhvert som årene har gått, har kjørestilen endret seg fra aktiv med sportsykler, til mer sedat og avslappet. Ut fra den grundige redegjørelsen skal jeg nok klare å finne noe. Og ja, jeg har stålomspunnede bremseslanger.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Jeg har kjørt med Carbon/kevlar klosser på Tour Gliden. fungerer meget bra i de fleste tilfeller. må som oftest bremse litt ekstra i vått vær for å få full effekt. spesielt om det er ekstremt mye vann. Det føles noen ganger ut som om man ikke har bremser i det heletatt med engang man klemmer inn hendelen.
Jeg kjøre ofte i mye trafikk til og ra jobb å da er ikke problemet der så lenge man bruker bremsene litt og ofte.
Når man er ute på landeveien og bremser lite kan man som sagt merke at bremsene bruker litt tid på å ta når det rr vått
Jeg har lagt meg til en vane å klemme litt på hendelen fra tid til annen for å fjerne vannfilmen fra skivene.

Nå har jeg en kjørestil som er relativt aggressiv å det går ofte fort og det bremses hardt. Var på en lang tur til Bergen på forsommeren i fjor sammen med att par kamerater. disse gutta hadde mye nyere sykkelr en meg med både større motor og bedre bremser, men man er da såpass til kar att man henger på uansett. EVO motoren er jo trimma så den går godt. men etter en lengre periode med mye gassing og bremsing over Hardangervidda ble forbremsene mine rett å slett borte.
Ikke en god følelse når man ligge rå jager forbi biler på gulstripa. 
Det tok vel 5-10 minutter med pen kjøring og bruk av bak bremsen før man igjen hadde full effekt foran.

Byttet i sommer ut de rustfrie flytende skivene til nye forzinkede skiver og samme type bremseklosser å da var noe av de problemene jeg nevnte borte. føler jeg har bedre bremser på vått føre nå en med rustfrie skiver.

Kombinasjonen av materialet i skivene og klossene vil nok påvirke noe også.

Men nå skal jeg rett å slett prøve å få tak i EBC klossene Bagger nevnte for å teste dem.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Igjen et godt og opplysende innlegg,Bagger.
Jan Ivar, rustfrie skiver er glatte har jeg hørt flere sier.
Jeg bruker sjelden bremsene, har fått beskjed om at bremselyset mitt var ødelagt etter et par timers tur, men det var det ikke.. Må alltid sjekke at stemplene er fri hver gang jeg starter turer, etter å ha kjørt i regn bremser jeg litt for å få tilbake bremseeffekten før jeg nærmer meg byer/tettsteder eller når jeg vet det blir mer krevende vei.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)