Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Camping med Motorsykkel
Ikke alle liker å overnatte i telt.
Å campe med motorsykkel trenger ikke bety dårlig komfort, her ser vi et alternativ til camping med mc.

En campingvogn på 203cm, tilsier at en (hvis en selv ikke er lengre) kan sove strekk ut, beskyttet mot vær og vind.
Med en vekt på 136kg (uten bagasje selvsagt) er dette heller ingen tung ting å dra etter seg.
Ønsker en et litt mer sporty utseende, leverer de også lavprofil dekk...
Denne Moby1 C2 er uten tvil en campingvogn folk legger merke til, både på campingplass og ikke minst på veien.

[Bilde: mc-camping-02.jpg]

[Bilde: mc-camping-03.jpg]

[Bilde: mc-camping-05.jpg]

[Bilde: mc-camping-06.jpg]

[Bilde: mc-camping-07.jpg]
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
hvordan er reglene for tilhenger på motorsykkel?
på bil kan man maks kjøre i 60km/t hvis hengeren ikke har påløps brems. og maks 80km/t med påløps brems
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
(13-10-2013, 23:03)Jan-Ivar Skreiv: hvordan er reglene for tilhenger på motorsykkel?
på bil kan man maks kjøre i 60km/t hvis hengeren ikke har påløps brems. og maks 80km/t med påløps brems

Skal ta dette opp med UP eller veidirektoratet. Meg bekjent er reglene litt annerledes med henger på mc, hvor hengeren regnes uten bremser, men har en maks fart på 80 km/t. Skal som sagt sjekke dette opp.

Reglene er også ang vekt annerledes, maks 50% av verkt på sykkel og maks 300 kg.

Kommer tilbake med riktig svar når jeg har mottatt svar fra lovens lange arm
Svar
Har fått svar fra Politiet.

"Hei, den særlige bestemmelsen for hastighetsbegrensning ift henger fremgår av trafikkreglene § 13. Det bestemmes her at "..motorvogn ned henger (kan) ikke kjøres fortere enn 80 km i timen". Da motorsykkel er en motorvogn, jf vegtrafikkloven § 2, kommer denne reglen også til anvendelse på motorsykkel med henger. Er hengeren uten brems og aktuell totalvekt 300 kg eller mer er maks hastighet 60 km/t."
Mvh
Olav M. Markussen
Politiinspektør
Leder Stabsavdelingen
Utrykningspolitiet

Meg bekjent er maks vekt av tilhenger på motorsykkel 300 kg, så svaret blir da altså maks 80 km/t med eller uten bremser på henger.
I Lovdata fant jeg dette:
§ 10-4. Vektgaranti og vektfordeling for to- og trehjulede motorvogner
" Tillatt aktuelle tilhengervekt skal ikke fastsettes høyere enn halvparten av motorvognens egenvekt (uten fører og uten montert tilhengerfeste).", vel og merke gjelder dette ikke for motorvogner definert i § 10-3.

Hvis en faller under denne bestemmelsen (§ 10-4), tilsier det altså at en må ha en meget meget meget stor motorsykkel for å komme opp i 300 kg. (eller ha en motorsykkel med sidevogn, sidevogn må da ha bremse, vekten av sidevogn vil da regnes med sykkelen for å få sykkelens totalvekt), men en skal tross alt opp i 600 kg for å kunne dra 300 kg.
Svar
hadde jo vært kjedelig å måtte rusle rundt i 60km/t på motorsykkel.
Svar
Ja hadde det vært 60 km/t for MC med henger hadde det ikke blitt kjøring på motortvei i hvertfall.
Bagger vet du om det er noen begrensning på lengde evt. bredde?
Svar
tutte
§ 4-2.
c) Tilhengeren har bredde ikke over 1,25 m.
d) Tilhengeren har lengde ikke over 2,50 m.

En ting en bør ta i betraktning hvis en kjører ofte lengre turer hvor en har med seg endel vekt, en tilhenger gjør at sykkelen blir bedre å håndtere, grunnen til det er at en flytter vekten over på egen aksling. En vil vel og merke øke stopplengden, så en bør holde litt lengre avstand.

En ett hjuls tilhenger følger sykkelen bedre en en med to hjul, men å pakke en ett hjuls tilhenger krever også mer presisjons jobb, vekten bør ikke vende til en av sidene. Samtidig vil hengeren helle mot en av sidene når en står stille,

En to hjuls tilhenger er lettere å pakke, men følger ikke like godt sykkelen.

Dette med at en motorsykkel med tilhenger må holde seg til maks 80 km/t ser jeg ikke på som noe problem. Skal en nyte norsk natur, er motorveiene vel plassen en bør unngå, og dermed er 80 km/t maks med eller uten tilhenger.
Svar
2,5 meter OK.
Ideèn min er en hanger bygd på prinsippet som på bildet. Og med et slikt feste som går inn mot bakakslingen og med hjulet helt bakertst blir det ikke så mye lengde igjen. Men innfestingen går ann å få till anderledes for å spare lengde på selve hengeren.

Svar
Motorvei holder jeg meg langt unna i uansett hav jeg skal.
det er jo kjedlig å kjøre bil på motorvei hvorfor skal man da dra seg ut på med sykkel.

Tror ikke det blir tilhenger for min del. kanskje når jeg blir så gammel at jeg ikke orker å sove på ligger underlag.
Svar
Ikke noen dum ide det der tutte.
En hjuling følger jo også sykkelen utrolig godt. Spennende.................
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Indian med elektrisk motorsykkel Bagger 0 791 02-03-2017, 9:48
Siste innlegg: Bagger
  Polaris starter med elektrisk motorsykkel produksjon Bagger 4 1,787 12-05-2015, 18:33
Siste innlegg: tutte
  Elektrisk motorsykkel og miljø Bagger 12 5,663 11-11-2014, 20:06
  Ronin 47 Motorsykkel Bagger 1 941 05-10-2014, 19:34
  Motorsykkel bygger skole Bagger 0 749 14-07-2014, 16:48
  Vinterdekk til motorsykkel Bagger 12 3,039 16-03-2014, 23:29
  Lotus motorsykkel Bagger 2 1,302 24-02-2014, 0:42
  Airbag test av motorsykkel jakker Bagger 0 1,195 04-02-2014, 10:01
  Intelligent Transportsystem for Motorsykkel? Bagger 1 841 28-01-2014, 23:42
  Viking motorsykkel jakke Bagger 3 1,264 24-11-2013, 23:52
Siste innlegg: Karl Arve

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)