Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Custom Builders
#1
Tiden da Chopper var inn er nå bak ryggen, og flere custom builders har måtte stenge dørene.
Vi ser nå på de «viktigste» eller mest kjente motorsykkel byggere.


OCC

[Bilde: occ.jpg]

Orange County Choppers startet i 1999 av Paul Sr og Paul Jr.
Paul Sr var sjef, og som vi kjenner fra Discovery Channel programmet, en sjef med «eget» ordforråd. OCC blei kjent gjennom såpe dokumentaren hvor problemene mellom far og sønn var mer i søkelyset en motorsyklene de bygget.
TV serien var/er særdeles populær, og det er idag diverse bøker og videoer laget om OCC.

OCC blei kjent for deres tema bikes, en chopper som brannbil, osv.
Pga tema motorsyklene de laget, blei det ofte bygget «firma tema» bikes for forskjellige bedrifter, som brukte motorsykkelen for publisitet.
Å kunne se byggingen av disse tema motorsyklene var for mange en stor opplevelse, men for de som mer var ute etter hvordan en kunne lage en motorsykkel som en faktisk kunne bruke på åpenbar vei, var det litt vel «over the top».

Samtidig kan en ikke bortforklare at de faktisk er flinke til å bygge motorsykler. Spesielt med tanke på Paul Jr, så ser en flere «underverk» komme ut fra hans egen bedrift.

I starten av dette TV programmet, var det mye innkjøpte deler, som de satte sammen til en motorsykkel. Idag ser en at de produserer flere og flere deler selv.

Idag driver de altså hver sin bedrift, Sr driver OCC, og Jr driver Paul Jr Design.


Arlen Ness

Arlen Ness bygget om sin Knuckelhead i 1963. Etter dette, var det flere venner som ville at han skulle forandre deres motorsykler, og på den måten var det i 1969 så mye forespørsler at han stoppet med jobben sin, og startet for seg selv.

I 1972 åpnet han sin første butikk, Arlens Motorcycle Accessories i San Leandro.
Hans egen stil gjorde at hans kreasjoner ofte var å se i diverse motorsykkel blad.
Dette resulterte i at flere og flere ville ha forskjellige produkter som han hadde brukt når han bygget motorsyklene, og ikke lenge etter startet han å selge egen design styrer og andre deler. I starten var det ikke mange deler, men etterspørselen bare steig, og han utvidet tilbudet.

[Bilde: arlen-ness.jpg]

På 80 og 90 tallet, når choppers var som varmt hvetebrød satt ikke Arlen Ness stille.
Streetcustom var ett het tema, og her spilte Arlen Ness en viktig rolle.
Han laget egne kåper, skjermer osv til blant annet FXR, som dermed fikk ett nytt moderne utseende.
Hans design har alltid fornyet seg, og derfor har han alltid spilt en viktig rolle i custom verdenen.

Idag er han en av de få som leverer rubbermount highneck ramme.

Arlen Ness lager også design for Victory Motorcycles, og dermed eier han en av de største aftermarked bedrift i USA.

I en stor bedrifts byggning i Dublin California er det flere serie produserte choppere som selges, i andre enden er det ett eget museum, hvor en kan se over 50 av hans «underverk».

Idag er det sønnen Cory som driver Ness Imperium, og barnebarnet Zack er på god vei til å videreføre navnet Ness i en ny generasjon.


Walz

Av alle europeiske motorsykkel byggere er det uten tvil Marcus Walz som er den mest kjente.
I 1990 kom han ut med en katalog, og to år etter registrerte han merkenavnet Walz Hightech for Harleys. Året etter hadde han en egen butikk i Hockenheim.

I utgangspunktet var bedrifts lokalet relativt lite, (800m²) men den dag idag er Walz på samme plass.
Plassen Hockenheim var ingen tilfeldighet. Han valgte denne plassen siden den er verdens kjent for motor og auto sport.

Walz sitt design måtte vise fart, og det ser en den dag idag på motorsyklene som kommer ut fra hans bedrift. Harley Racer, eller Harley Dragrace, men da for gatebruk.

[Bilde: walz-bike.jpg]

Hans motorsykler har lav sitte høyde, liten avstand fra ramme til bakke, og ikke minst lang.
Delene på syklene er Formule 1 inspirert, og er av høy kvalitet.

Med denne stilen hadde Walz fått til en egen stil, en stil ingen andre bygget, og dermed var dørene åpne for en videre suksess.

Først blei han veldig populær i Tyskland, deretter i resten av Europa, før han (ja, han også) blei med på ett program hos Discovery Channel, nemlig (hva annet????) American Build Off.
Etter dette programmet (serie) stod dealere i kø for å tegne kontrakter.

Selv om Walz motorsykler har mange detaljer, er det renheten (clean look) som gjør at de ser «simple» ut, og ikke «over done».
Selv om det er «racing» typer han blei mest kjent for, bygger han også choppere. Ett godt eksempel er Carrera, en hvit chopper som tross alt ser sporty ut. Bobbere er også noe Walz bygger, og en ser det også her, at alt som kommer fra de to hendene hans, har en egen «Walz» stil. Og det er nøkkelen til hans suksess.

Det er nettopp kommet ut en bok om livet til Marcus Walz, julegavetips??


Jesse James

Han startet en egen bedrift i 1992, som fikk navnet West Coas Choppers.
Han er en av de en kan takke for at choppere kom så på mote. Som så ofte var også han med i en serie på Discovery Channel (bør vel si at han var en av de første)
I denne serien fikk en se en mann som virkelig elsket å bygge choppere. En som respekterte den gamle metoden for å bygge.

Han fant inspirasjon av 70 talls choppere, han likte livsstilen de hadde på den tiden, og valget var tatt. MEN å kopiere en stil ville han ikke, han laget en egen stil.
Med aluminiums felger, brede bakhjul, gode bremser og raske motorer laget han choppere, og dette var hans store kraft, lage sin egen stil, men med dagens teknologi.

Han brukte mye tid på å videreutvikle rammer til motorsyklene han bygget. Fikk mange gode ideer i amerika, men fant også godt informasjon i Sverige.
Motorsyklene som kom ut fra hans bedrift viste vel egentlig en enda hardere stil en hva outlows hadde på 70 tallet, og dette var en godt gjennomtenkt imago av Jesse James.
En stor positiv side med Jesse James var hans måte å forklare tv seere hva han gjorde, hvorfor han bygget den delen slik og ikke slik osv, og på den måten fikk en en større anelse om hva motorsykkel bygging egentlig gikk ut på, og for flere en stor inspirasjons kilde til å starte med å bygge en egen.

[Bilde: jesse-james.jpg]

Som person kjenner vi Jesse James for en som har veldig stor munn, sier ALT det han tenker, og bryr seg null om hva andre skulle velge å tenke. Dette og også piiiip, piiip (på tv) gjorde at serien trakk til seg seere som varmt hvetebrød.

I hans private liv skjedde det også mye, han var gift med skuespiller Sandra Bullock, men fikk ett forhold med Tattoo Queen Kat von D. Dette resulterte i at hele Amerika dømte han, og Jesse James som tidligere var glad for publisitet, blei mer og mer lei å være bekjent.

Han solgte kleslinjen sin, og etter 17 år som custom builder, la han redskapene fra seg.
Gjennom Custom Chrome kan en fortsatt kjøpe deler fra WCC.
Jesse James er nå medeier av Austin Speed Shop, men velger å holde en lav profil.

Den dag idag er det over hele verden fortsatt mange som bygger choppere i typisk West Coast stil.

PS Jesse James skal på nytt være med på en Build off på Discovery Channel dette året.


Zero Engineering

Zero Engineering startet i 1992 av Shinya Kimura i Okazaki Japan.
Kimura er mannen bak designet vi kjenner fra Zero Engineering.
Her har en ett unikt utseende, som en aldri har sett før.

En ser feks at det brukes bil elementer i designet. Nesten alle Zero Bikes har to identiske felger, med høye dekk. Dekkene og felgene gir motorsykkelen ett spesielt utseende, også noe øynene trekkes til, på en sykkel som ellers er minimalistisk.

Gooseneck bruker Zero på 90% av alle rammene, altså fremoverbøyd styrekrone.
Delene på motorsykkelen er laget så små som mulig, slik at øynene legger merke til motoren, dekkene og rammen.

[Bilde: zero-bike.jpg]

På en måte kan en si at Zero sin stil er fra 30-40 tallet, det er bare det at på 30-40 tallet fantes ikke denne stilen.

I 2002 flyttet Kimura til USA, her gikk han inn i ett samarbeid med japanske Plot Inc.
Fortsatte å bygge typiske Zero stil choppere. Og den dag idag består både Zero Japan og Zero USA. I Japan bygges det kun på bestilling, mens i USA bygges det normalt.

Idag er ikke Kimura lengre hos Zero, men bygger under navnet Chabott Engineering, som ligger i Azusa California. Hans ønske er å bevege seg mer retning kunst.


Roland Sands

Roland Sands er en som har vinden med seg idag. Han er sønn av Perry Sands, han som vi kjenner startet sammen med sin bror bedriften Performance Machine.

Som 14 åring fikk han starte litt hos faren og onkelen. Å feie golv var hans jobb. Det tok ikke lang tid før Roland var direktør for design hos PM. En stor hobby for Roland var race, og i 1998 blei han nasjonal vinner av AMA 250cc GP roadraces. Som en ser på hans design, har dette med racing alltid vært en stor inspirasjonskilde på hans produkter.

Det var han som designet felgene som har slått alle salgsrekorder hos PM, og det var også han som designet den så populære «Contour-line» som trolig er den mest solgte forwards controll i verden.

Selvsagt var også Roland Sands med på en build off på Discovery Channel.
Rett etter denne serien startet han bedriften Roland Sands Design, også kjent med forkortelsen RSD.

[Bilde: roland_sands_bike.jpg]

Han bygger ikke bare racers eller andre typer, han er også verdenskjent for sine deler. Luftfilter hus, eksossystem, styrer, og også kits mm.
Roland Sands vant også prisen «Chip Foose Design of Excellent Award»

Han gav choppers og også andre typer en ny vri, han har heller ingen planer om å stoppe med sine gode ideer.


Indian Larry og Billy Lane

Indian Larry gjorde som han alltid gjorde, underholdte publikumet.
Som normalt stod Indian Larry på sadelen med hendene rett ut, mens han kjørte. Dette gikk en dag galt, og publikumet fikk se en annen slutt en ønsket. Indian Larry døde etter dette stuntet.

[Bilde: indian_larry.jpg]

Billy Lane eier av Choppers Inc kjørte i fylla, og traff en person. Denne personen overlevde ikke, og Billy Lane måtte i fengsel i lang tid. Begge var kjent for sine spesielle karakterer, men også for sine måter å bygge motorsykler på. Idag er det fortsatt mange som henter inspirasjon av de to.

Det var vel tidligere junky og bankraner Indian Larry som trakk mest oppmerksomhet.
Han fikk forandret livet sitt med å bygge motorsykler, og blei en meget karismatiske chopper bygger.
Hans stil blir også kalt New York stil. Idag selges det deler fra firmaet Indian Larry Legacy, her kan en også få bygget en motorsykkel i typisk Indian Larry stil.

Billy Lane fant mye inspirasjon i Sverige. Han var den første til å sette ett brett bakhjul på sykkelen, og han brukte også de lange fremgaflene. (sweedish style)
Med kun å bruke amerikanske deler, ofte noe fra amerikansk bilindustri, såg modellen amerikansk ut.
Han fornyet sine ideer alltid, og var første som laget en felg uten nav.
Også noen av hans bensintanker kan en vel si at han må ha tegnet sent (veldig sent) en lørdags natt.

[Bilde: billy-lane.jpg]

Vi får håpe at han fortsetter sin motorsykkel bygging når han slipper ut av fengselet, og at kreativiteten fortsatt er tilstede.


Exile Cycles

Tidligere foto modell Russel Mitchell kan også takke Discovery Channel for at han er kjent.
Han startet bedriften Exile Cycles i 1995, hvor han laget en mindre bling bling versjon av amerikanske modeller. Istedenfor å bruke mange deler, fylle motorsykkelen opp, valgte Russel å gjør det motsatt. Hans motorsykler viser enkelhet. Hver del på motorsykkelen ser industriell ut. Og nesten alle kommer i fargen svartmatt. Uten chrom, uten mikk makk. Hver del som ikke er lakkert, blir mattet. Ellers bruker han bollete dekk, store sadler. Både i Amerika og i Europa blir hans stil tatt godt imot.
Idag kan en kjøpe deler av Exile Cycle, for så å lage din egen vri på din motorsykkel.

[Bilde: exile-bike.jpg]

Exile bygger ca 20 motorsykler pr år. Endel av hans popularitet i Europa kommer også av hans personlighet og hans personlige meninger. Anti amerikansk, er ett kjennetegn på denne karen.
Men litt utrolig, idag har han ett eget program på Speed Channel i ........ja riktig USA.



Paul Yaffe

Paul Yaffe er en mann med en utrolig god forretnings instinkt, og hans «rene» måte å bygge på, blei denne mannen raskt kjent. Han startet å bygge motorsykler i 1984, og har vært med på Build Offs på Discovery Channel.

Sannsynligheten er stor for at det er han som har bygget mest choppere av amerikanerne.
I starten var det «Penz» stil på hans modeller. Ingen lang chopper, men mer chique.
Med flytende linjer og ikke minst hans fantastiske lakkerings motiver gjorde motorsykkelen om til ett rent kunstverk. Sakte men sikkert startet også han å bygge choppere. Pene, det var slik de skulle se ut, ikke agresive, ikke brutale, men pene.
[Bilde: Paul_Yaffe.jpg]

Når interessen for choppere mer eller mindre stoppet opp, hadde han med sin gode forretnings instinkt, nok av gryn til å starte med noe annet. Noe annet? Baggere var nå inn, og idag er han en av de største i verden med Bagger Nation.

Med dypere kofferter, stort fremhjul (opp til gedigent), apehanger på en touring, ja på en Bagger som nå er inn, er han en trend setter.

[Bilde: py-bagger.jpg]
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Kjekt lesestoff Smile
Svar
#3
Veldig kjekt med slike artikler :-)
Svar
#4
Enig med Ovest, dette er kjekt lesestoff
Svar
#5
Liker slike innlegg Bagger Smile
Svar
#6
Ja slike innlegg er av interesse Smile
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Custom Viking av Anders Kirk Johansen Bagger 1 1,056 20-04-2014, 9:26
Siste innlegg: tutte
  Indian Big Chief Custom Bagger 2 1,247 18-12-2013, 21:48
Siste innlegg: Gubben
  Yamaha XVS 1300 Custom Bagger 1 833 18-11-2013, 11:23
Siste innlegg: tutte
  Stage 1 sett fra MGS Custom Bikes Bagger 0 967 19-06-2013, 13:16
Siste innlegg: Bagger
  Custom Chopper av Victory Boardwalk Bagger 13 4,408 05-04-2013, 19:43
Siste innlegg: CokaTommy
  Custom Chrome International Bike Show Serie 2012 Bagger 0 1,605 16-04-2012, 10:07
Siste innlegg: Bagger
  Road Glide Custom Bagger 1 2,419 10-04-2012, 17:41
Siste innlegg: Bagger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)