Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den Lange
Et spennende prosjekt, med rare forberedelser.

En snill mann har hjulpet "den lange" (den lange, har fått sitt kallenavn utfra sin høyde) mye i en cafe. Med ombygging, varer osv. Denne mannen (Mitch) ville aldri ta betalt for sitt arbeid, og spesielt ikke når denne cafeen var i oppstart.

Mitch kjøpte seg en Elektra Sport (senere byttet denne modellen navn til Road King). Det var ettermontert en svart kåpe, resten av sykkelen er rød. Ikke spesiell pen å se til, men prisen var også deretter.
Mitch har etter skilsmisse ikke hatt mulighet til å kunne forandre så mye på sykkelen, og cafeen til Den lange går nå såpass bra at han ville overraske Mitch med å kunne fullføre sykkelen til ønskene Mitch hadde.

Sykkelen står heldigvis hos en kompis, og vi skal idag, muligens i morgen rappe denne sykkelen, bytte sylinder i låsen til garasjen, slik at Mitch ikke kan se at sykkelen er borte.
Jeg kjører da sykkelen hjem til meg, hvor jeg demonterer alle deler som skal lakkeres, sender de til lakkeringsverksted, for å få delene lakkert svart matt.
Motor, felger, eksos, all bling bling, gaffler osv kommer jeg til å lakkere.

Vi samles en gjeng, Mitch får da spørsmål om han på nytt kan hjelpe til i cafeen, hvor vi deretter kommer kjørende hele gruppa, og selvsagt kommer vi med hans sykkel som nå er svart (matt).
OK, det er planen, og jeg kommer til å ta bilder, legge ut her, fortelle litt om hvilke produkter jeg bruker til eksos, bling bling osv. Håper resultatet blir bra.
Mitch skal til Superrally som er i Spania, men ønsker å reise over en uke før, for å kunne nyte Spania fra salen på sykkelen, så god tid har vi altså ikke. Så jeg håper det ikke er store overraskelser, mye rust osv som vil/kan gjøre det ekstra spennende.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Slik så den altså ut.

Så var det til å demontere endel.

Ser at veltebøyle fremme fortjener litt vel mye oppmerksomhet...hmm. Budsjettet er ikke så høyt, så sandblåsing og evt pulverlakkering er uaktuelt.
Men samtidig kan det være like greit, da kan en se at en "relativt" enkelt kan gjøre dette selv.

Men det var da voldsomt med bling bling på denne, og alt skal altså bli svart Flau .

Motor og gaffler ser ikke ut,,,,her blir det mer jobb en hva jeg hadde håpet. Laster opp mer bilder når jeg kommer videre
Svar
Grunning og lakkering av eksosanlegg. Valgte her VHT (Very High Temperature, er forkortelsen, men VHT er også merkenavnet), denne grunningen og lakk tåler litt i overkant av 1000 grader. Her er det dog viktig at en lakkerer fargen etter ca 30 minutter etter at en har grunnet, slik at farge og grunning "smelter sammen".

Eksosanlegget selv: Her harder (steker) jeg fargen inn med å la motor svive 10 minutter på tomgang, for deretter å la det avkjøles i 10 minutter, deretter 20 minutter, for til slutt å la den svive 30 minutter (siste gjør jeg normalt ved å kjøre en rolig tur på en 1/2 time).

Heatshild vil ikke få samme temperatur, så her bruker jeg først føne, deretter som bildet viser, en terrasse ovn.

Ønsket å gjøre noe litt annerledes ved deksel til primere og tenning, og valgte å bruke en epoxy farge som tåler varme, for deretter (1/2 time senere) å bruke farge til eksos, de reagerer på hverandre, noe som lager denne effekten.

Idag er planen å få ferdig motor med krympelakk,
Svar
Skikkelig coolt, helt topp tiltak.
Svar
Da har en kommet litt lengre. Krympelakk på motor, eksosanlegget er montert, gaffelen fremme hadde store sår etter oksidering, så her var det til å bruke selv etsende grunning, denne grunningen fester seg ikke bare bedre, den forhindrer oksidering i fremtiden samt at den er såpass tykk at den også fyller opp sårene. Etter pussing av grunning brukte jeg en epoxy farge, denne trenger (egentlig) ikke grunning, og blir veldig hard og slitesterk.

Valgte å bruke krympelakk på forskjellige andre deler, siden disse ikke blir varme fra motoren, og jeg ønsker full slitestyrke, fikk de seg en tur i ovnen. Fargen sitter så fast at en også kan bruke den på støtta uten at farge kommer av ved berøring av sko.

Endelig begynner det å ligne på noe.

Svar
På fredag var sykkelen klar. Klubben og venner var samlet på en lokal cafe, og eier av sykkelen var bedt om å hjelpe til litt på cafeen.
Jeg kom kjørende og parkerte sykkelen foran cafeen. Når cafe eier så at jeg hadde komt, ba han alle om å komme ut (de andre viste på denne tiden hva det var snakk om).
Det tok en stund før han endelig forstod at skiltnummeret var det samme som han hadde, og et mer overrasket/stolt/forundret/glad ansikt har jeg ikke sett på en evighet.

Det ble en litt vel fuktig kveld/natt på oss, derfor "hoppet jeg over å skrive dette i går"........................

Her noen bilder av hvordan den ble. Etter budsjettet var det ikke rom for nye deler, men resultatet er ikke så verst.

Svar
Tøft resultat! Og litt av en gest Smile
Svar
Veldig mye svart matt! kanskje litt for mye i mine øyne, men ett veldig bra tiltak.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)