Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EBR Erik Buell Racing er konkurs
#1
For kun 6 dager siden kunne vi opplyse om at EBR kommer til Norge, idag må jeg dessverre opplyse om at all produksjon hos EBR er stoppet opp.

Erik Buell Racing har spurt om å komme inn under artikkel 128, noe som betyr at bedriften kommer inn under administrasjon, håpet da er at EBR skal kunne forhandle med sine kreditorer og få en ny oppstart, eller at bedriften blir kjøpt opp.

Hero kjøpte 49% av EBR og puttet dermed inn 25 millioner dollar, igår krevde de imidlertid at EBR måtte spørre om å bli slått konkurs, eller som det nå er, under administrasjon. Hero skulle med samarbeidet med EBR bringe små motorsykler og scooter/mopeder på markedet i USA, samtidig som EBR skulle dele endel av hans teknologi med Hero, slik at deres modeller ble bedre rystet.


Erik Buell selv har investert mye av sin egen kapital i bedriften, men selv om resultatene begynner å bli bra i Superbike racene, er salgstallene på gatemodeller fortsatt for lave.

En kan undres på om Hero har fått det de var ute etter........

Skulle dette derimot bety slutten på merket EBR, vil trolig BER modeller bli til samleobjekter.
En trist dag

Kommer tilbake med mer info når mer er tydelig
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Det ser nå ut til at dommer har bestemt at EBR i første rekke skal legges ut for salg, dette var en forventet beslutting. Som vi alle vet har Hero nok penger til å skrive ut en sjekk for å dekke utestående skylder, men alt tyder vel på at dette er noe Hero ikke har lyst til å gjøre.

Ubekreftede opplysninger tyder på at Erik Buell ikke lenger ønsker samarbeidet med Hero, og at han har andre amerikanske interesserte. (skal her ikke nevne navn, for å unngå spekulasjoner). Samtidig har sikkert Hero ønske om å kunne styre EBR, altså å kjøpe opp til mer en 50% av bedriften, noe som antas at Erik Buell er svært uinteressert i.

EBR har uansett kommet i en rar situasjon, nå når det høyst sannsynlig går til bud runde, og det er en dommer som bestemmer hvem som får kjøpe (utfra høyest bud), er det jo særdeles usikkert om x-firma vil gi høyere bud en Hero.

Hero skal som kjent levere mopeder og lette motorsykler i USA og Europa gjennom EBR nettverket, å få amerikanerne irriterte på bedriften pga stenging av ett amerikansk merke, for deretter å introdusere sine mopeder og lette motorsykler i usa, er vel et scenario ikke engang Hero ser på som en positiv vei å gå.

Holder dere oppdatert om denne saken.......................
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Under helgens World Superbike i Assen (Nederland) stiller EBR Team Hero til start, de skal ikke komme inn under "konkursen" til Ebr.
Hero har gitt Team Hero EBR lovnader om at de uansett utfall skal kunne kjøre ut hele sesongen.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#4
World superbike, ikke MotoGP Smile
Svar
#5
Stemmer, beklager, har rettet opp feilen..
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Har ikke dette skjedd før. mener å huske det var derfor Harley Davidson kjøpte seg inn en gang i tiden
og at det var samme grunn til at de solgte Buell videre igjen.
så langt har vel ingen ting av det Erik Buell har forsøkt seg på stått seg økonomisk.
han er nok ett teknisk geni men penger kan han tydeligvis ikke mye om.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#7
De la vel ned Buell og solgte MV Agusta av økonomiske grunner. Nå skal ikke jeg svare på om Erik er en god forretningsmann eller ei, men det har nok hent noe som ikke var helt etter planen.

En amerikansk bil produsent på ett par bokstaver har vel ikke vært den enkleste å ha med å gjøre, noe lettere har den amerikanske flyprodusenten vært, men nå når de ligger under administrasjon, håper jeg at både bil og fly produsent tenker fremtid og ikke bare raske penger.

Hero har merket dette veldig, en snakket om 20 millioner dollar i skyld, og en kan jo si at når de betalte 25 for sine 49.2 %, gikk vel grensen en lass for hvor mye de ville betale ekstra, og trolig var tallet 20 millioner dollar. Men Hero er ikke noen liten bedrift, og børsen gav sitt tydelige svar på hva de tenkte om at EBR gikk under administrasjon, ett fall i aksjen på 4%, noe som tilsier 300 millioner dollar mindre i verdi.

Hero har gitt uttrykk for at de ønsker å overta hele EBR, men som nevnt legges den ut på bud runde, og det er jo vanskelig å se hvem som kommer til å gi budet "administratoren" godtar.

Men for å se dette positivt, det virker altså som om alle helst ønsker at EBR kommer til å fortsette, og at ønsket ikke er å legge ned bedriften.
169 arbeidere mistet jobben, og det er lagt ned hastverk for å prøve å få en løsning raskt, slik at arbeiderne ikke i mellomtiden har måttet finne seg en ny jobb.

Hero og EBR jobbet også med andre prosjekter som skulle komme ut, altså ikke bare moped og lett mc som Hero skulle introdusere i USA, men også andre prosjekter, dette håper jeg vi får finne ut hvilke er i nær fremtid.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#8
Dette er kun basert på rykter, kanskje også drømmer, eller skal en si håp? Men samtidig er det flere ting som tyder på en viss sannhet:

Victory holder nå på med Project 156, hvordan en en snur og vender på bildene som er lagt ut, hvordan en en ser på filmen, så er og blir dette en motor fra Indian Scout som base, og som sikkert "tunes" eller skal en si tynes til det maksimale. Victory skal da også bli med på Peakes Piek Race.
Opp gjennom årene har vi sett flere fabrikanter, og som vi alle husker også fra HD hvor en tuner opp en motor, får maksimalt ut av den, men fortsatt er og blir det ikke en Superbike.

Victory er som kjent en del av Polaris, slik som Indian også er, og her kommer det: Gary Gray som er Prosjekt sjef hos Polaris kan ha forsnakket seg litt, han sier at Polaris skal nå vise amerikas performance. Gray wille ikke utdype så mye mer etter denne uttalelsen, men hvis en prøver å se litt mellom linjene:

EBR har både kunnskapen, de har testet hva som virker og hva som ikke virker, de har motor, ramme, elektronikk som virker for en Superbike, Polaris har ikke det. Selvsagt kan en tro og også muligheter til å håpe at Polaris kommer med ett produkt bygget opp helt fra bunnen av, men dette vil være en dyr løsning, også for Polaris vil dette være å bevege seg ut på ukjent grunn. Scout motoren kommer aldri til å bli noe en kan bruke i Superbike race. Løsningen ligger heller ved å overta EBR, fortsette med EBR navnet og bygge videre på Erik sine sykler/tegninger osv. Polaris kjøpte opp Bremmo, her har de riktignok skrapet navnet og har valgt å legge de under Victory, men innen Superbike serien vil det trolig være mye smartere for Polaris å fortsette med EBR merket.

Skal Polaris bli en produsent for ekte amerikansk performance,ligger det i kortene at EBR er en ønskelig del for Polaris, de vil da "på dagen" allerede ha ferdig produkt, de vil ha mulighet til å videreutvikle EBR, samtidig som de kan benytte seg av EBR sine kunnskaper og løsninger på sine andre merker.

Jeg vil tro at ønsket er der for Polaris, ett meget stort ønske, og eneste hinder vil være Hero som nå eier 49.2% av EBR (rykter tilsier at det her jobbes med en løsning som vil gjøre det umulig for Hero å overta EBR).

For EBR ville dette også vært ett ønskelig utfall, Polaris vil da gi økonomisk ryggrad, i USA vil EBR kunne benytte seg av forhandlernettverket til Polaris (i EU/EØS vil gjeldene kontrakter fortsatt være gyldige selv med omstart).
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#9
Eric Buell gir seg ikke og skal Polaris ta opp kampen med Harley Davidson så et kanskje ikke det noe dårlig trekk å fortsette EBR.
Svar
#10
Da EBR kom inn under administrasjon, ble internett siden til EBR umulig å bruke. En kunne komme til hjemmesiden, hvor det stod at den virket, men alt annet var tatt bort. Hos Google tok det ei heller mange dager før alle linker inn til siden var slettet, slik at en ikke lenger fikk opp hjemmesiden til EBR i søkeresultatene. Her har det nå kommet en forandring.

Nå ligger siden ute, selv om den "egentlig" ikke er brukbar for oss, så er den "brukbar" for søkemotorer. Google vil altså finne alle sidene til EBR. Forskjellen er enkel, tidligere brukte en http://erikbuellracing.com når en gikk til siden, og feks http://www.erikbuellracing.com/motorcycles/1190sx-2/ for å se på modell 1190SX, nå har de lagt den under SSL, noe som betyr at vi må forandre nettadressen til https:// og ikke http:// (legger til en s), og vi kan altså komme inn på sidene. Ikke alle linker og bilder virker, men når det gjelder en link som ikke vil åpne seg, gjelder samme prosedyre, en legger til https:// og linken vil virke. Altså https://www.erikbuellracing.com/motorcycles/1190sx-2/ vil virke.

Det store spørsmålet er jo hvorfor den nå er tilgjengelig for søkemotorer.....
Er det for å øke verdien til EBR ved salg, eller er det enkelt og greit fordi "administratoren til EBR (ikke nett admin, men han som har EBR under administrasjon) har tro på eller vet at EBR kommer tilbake med samme navn?
Som nevnt i mitt siste svar, hvis Polaris skulle kjøpe opp EBR så vil jeg tro at de fortsetter med navnet EBR, og at dette blir racing eller skal en si performance delen til Polaris, de vil trolig ikke bytte navn til enten Indian eller Victory. Når det gjelder internett siden til EBR tenker jeg på samme regel, skulle feks dette bli endel av Victory og ikke beholde sitt eget navn, har det ingen funksjon at siden er tilbake på nettet, eneste måte dette kan ha funksjon er at EBR kommer til å fortsette som merket de var/er.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  EBR Erik Buell Racing er historie Bagger 2 1,548 14-01-2016, 19:17
Siste innlegg: Bagger
  Erik Buell Racing EBR 1190RX Bagger 8 3,068 15-01-2014, 12:08
Siste innlegg: Bagger
  Hein Gericke konkurs Bagger 1 1,266 04-01-2014, 10:51
Siste innlegg: Bagger
  Mikuni HSR42 Performance for Sportster og Buell Bagger 0 761 29-11-2013, 16:38
Siste innlegg: Bagger
  HERO kjøper 49% av Eric Buell Racing Bagger 7 4,365 15-09-2013, 21:54
Siste innlegg: tutte
  OCC Merchandise er konkurs Bagger 9 2,674 09-02-2013, 0:23
Siste innlegg: Ovest
  Bott XR-1 Buell Bagger 3 2,071 28-12-2012, 23:01
Siste innlegg: lisas
  Buell back in business Bagger 0 1,278 29-07-2012, 14:09
Siste innlegg: Bagger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)