Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EU lov ang Personvernforordningen
EU har vedtatt å innføre en ny lov om personvern som skal gjelde fra 25 mai dette året. 
Den nye loven "GPDR" (General Data Protection Regulation) krever at HD4UM sin administrator skal måtte lage oppsett, slik at denne loven blir holdt.
Pr. idag er de fleste administratorene for forum i det uvisse. Men det jobbes med saken, for å se om en kan lage et system hvor vi dekker oss inn under GPDR.

Disse opplysningene, som HD4UM lagrer, er ditt profilnavn, din ip adresse (hvis du er registrert bruker), dette for å gjøre innlogging mye raskere, dine private meldinger (ellers kan du ikke lese de,,MEN husk på at dine private meldinger kun kan leses av deg og den du sendte eller mottok meldingen fra, jeg kan IKKE lese den). Har du fullt ut din fødselsdato, er den også lagret i systemet, samt din emailadresse. Email adressen brukes til å sende deg en email hvor du må bekrefte at email adressen er riktig, før en blir registrert i forumet. Email adressen brukes også til å sende en email med instruksjoner hvis en har glemt sitt passord, osv.

Dine opplysninger går ikke til tredjepart. Forumet har ingen annonse, og tjener ei heller noe på dette forumet. Donasjoner er ei heller aktuelt. 

Problemet flere administratorer av forum vil få, er retten til å bli glemt. Slik det ser ut nå, skal all informasjon som på en eller annen måte kan gi informasjon om hvem du er, slettes ved din forespørsel, dette gjelder også bilder osv. Også dine innlegg skal en ikke kunne finne ut at den brukeren (som ønsker å slette seg fra forumet) som har laget innlegget. 

Selvsagt prøver en da å forandre brukernavnet til f.eks 12345, slik at andre som leser innlegget ikke kan se hvem som egentlig laget innlegget (fortsatt snakk om hvis en krever at alt fra han/henne skal slettes). 
For å ta et eksempel, Jan-Ivar bruker trolig sitt eget navn, altså Jan-Ivar. Hadde han krevd at jeg skulle slette all info av han, måtte jeg først ha byttet ut navnet Jan-Ivar med et annet, f.eks 221122. Men denne Jan-Ivar har vært meget delaktig på HD4UM, lagt inn bilder av sine sykler osv. Han kunne påstått at noen ville kunne gjenkjenne "221122" som Jan-Ivar, utfra bildene. Så jeg hadde i slikt tilfelle også måttet slettet hans bilder. Jeg måtte gått gjennom hver bidige innlegg han noensinne har postet på forumet, for å se om han har gitt sin email adresse, lagt ut bilde som svar (altså ikke kun i sine tråder, men også som svar i tråder) sitt telefonnummer eller lignende. (og ja, også dette innlegget måtte jeg da hatt enten slettet eller redigert, slik at navnet Jan-Ivar forsvant).

Trolig blir følgene at dere en dag dere logger dere inn, får opp en popup hvor jeg spør om dere godtar de nye reglene, disse reglene blir en opplysning av hva HD4UM gjør med dine opplysninger, som forklart ovenfor, og at dere godtar disse nye reglene fra GPDR, det er også mye opplysninger, at dere har rett til å bli glemt/slettet osv)

Tidligere kom det en lov ang cookies,  men som dere har lagt merke til, har ikke HD4UM tatt det ibruk, altså ikke en popup som kommer hvor en må godta at forumet bruker cookies. Dette siden forumet IKKE selger hverken opplysninger eller lagrede cookies til tredjepart. Som dere har sett, finnes det ikke reklame på hverken den ene eller andre siden av forumet, som er forbundet med google. Dere kjenner til de typer reklame vinduene, dere søker f.eks på motorsykkel bukse på google, deretter på sider dere besøker, ser en nettopp reklame fra bedrifter som nettopp selger slike produkter. Det er salg av informasjon til tredjepart, noe HD4UM ikke driver med. 
Slik jeg har forstått det, vil sider som bruker slik type reklame, også måtte ha helt andre systemer innenfor GPDR lovgivningen, og jeg vil ikke se bort fra at flere forum vil legge ned grunnet systemet de blir pålagt å ha.

Jeg ønsker å informere dere om at jeg holder på å få sett opp systemet slik at det innfrir kravene som stilles til et forum som ikke selger til tredjepart. 

En snodig formulering i GPDR likestiller kravene fra et lite forum som dette med f.eks Facebook. Administrator faller under "behandler", og dermed har ikke hverken størrelse, formål eller sjanger noe å si. 

Denne GPDR gir bruker bla rett til å bli slettet også informasjon FØR loven trer i kraft. 
Siden bruker skal kunne få innsyn i lagret informasjon, er det endel av selve systemet som må koderes på nytt. Men som nevnt over, siden forumet IKKE selger noe av hverken det ene eller andre, ingen info, er det også minimalt med info som lagres. Men som dere (registrerte) kan se, kan dere se når en bruker var sist pålogget, dette kalles også for personlig informasjon som blir lagret.

Ingen informasjon blir altså gitt/solgt til andre. Private meldinger kan kun leses av mottager og sender, din email adresse kan jeg finne, men ingen andre. Samme med din ip adresse, jeg kan se den, ingen andre. 

Loven tilsier at jeg må opplyse dere om dette FØR loven trer ikraft. Ved dette altså.
Loven tilsier at jeg må kunne bevise at jeg har startet med å forandre på forumet for å kunne innfri denne nye loven, det har jeg startet med.

Jeg har flere ord på lager om denne loven, men ikke alle ord egnes for trykk.

Og ja, for forums blir denne loven vanskeligere en for en normal bedrift. Vi faller under samme kategori som f.eks facebook.

For de som lurer på hvorfor en ikke bare slutter med cookies. Når en besøker en side, lagrer en automatisk en cookie, den "ser" at ip adresse nå ser på siden. Når en vil poste, trenger en et brukernavn, også her trenger en cookies, den "gjenkjenner" deg som "bruker,,,,,,,,,"
Altså, ingen cookie, ingen innlegg, ingen innlegg, intet forum. Det er grunnen til at en må bruke cookies. Som nevnt bruker dette forumet minimalt med cookies, dette siden forumet aldri har solgt informasjon til tredjepart.

Håper det gav litt oppklaring 

MVH
Bagger
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)