Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EVO Heritage merkelig oljeproblem.
Står sammen med Nostalgia og min 1997 EVO Heritage. Det har dukket opp et stort problem vi sliter med å finne svaret på.
Vi har nettopp montert ny eksos, og skulle i den sammenheng kjøre varm motor. Før start sjekket vi oljestand, og ved oppstart slukket lampen for oljetrykk.
Etter ca 10 minutters gange opplevde vi en lyd ala sylinderskjæring, og stoppet umiddelbart motoren. Hadde ikke noe klakking fra ventilløftere eller noe i forkant, så det var ikke noe som indikerte dårlig trykk heller (la ikke merke til om lampen lyste i øyeblikket vi stoppet motoren).
Når jeg da skulle sjekke oljestand igjen, viste det seg at tanken var breddfull...
Det kan nesten virke som at oljepumpen har pumpet motoren tom for olje. Har nå sjekket om det er noe slanger i klem osv, men har ikke funnet noen fornuftig grunn til situasjonen.
Noen som har et svar på dette?
Svar
Håper dere finner ut av det kjapt og at det lar seg fixe enkelt.
Svar
Oljepumpen skal pumpe motoren tom for olje.
Hadde dere etterfyllt olje?
Lyden kan muligens ha noe med overtrykk å gjøre.

Noen bruker et filter på motor avluftingen, blir dette tett, ja da kan ikke trykket finne en vei ut.
Du nevnte at slangene ikke var tettet, hvilket oljefilter bruker du?
Og hvis du bruker filter med trykkventil, er du 100% sikker på at du ikke har byttet om inn og utgang?
Svar
Du har overfyllt tanken. Etterfylling skal skje med varm motor.
Men tror ikke den har fått skade av det, blir annerledes på motorer som ikke har ekstern oljetank.

Ta først å reduser nivået til ca minimum på pinnen. Jekk opp sykkelen, og sett den i 5.gir. Ta ut tennpluggene, blir litt lettere da.
Vri deretter bakhjulet (samme retning som når du kjører) å prøv å lokalisere hvor lyden kommer fra. I samme slengen kjenner du etter om det kommer luft ut av breather (overtrykk slangen), er denne montert til filterhuset, demonterer du da denne derfra og legger den ned på siden av girkassen (pass bare på at den ikke ligger i retning av bakhjulet, som en ikke ønsker skal bli oljete under kjøring).
Kjenn deretter om det kommer luft ut.
Ta av lokket (pinnen) til oljetanken og se om det er sirkulasjon når du sviver på bakhjulet.

Gi tilbakemelding, så tar vi det derfra
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Har nå konkludert med at ja, det var aaaaalt for mye olje på tanken. Men hvilke symptomer/reaksjoner/følger kommer av det?
Har sykkelen på bukk i 5.te gir, og når man tørner motoren kommer det ingen form for ulyder, og den tørner forholdsvis lett. Så kan det være vi slapp billig unna?
Må vente til tirsdag med videre diagnose med trykk osv da vi trenger nytt pakningsett til oljepumpen som nå ligger i tusen deler på garasjebenken Smile Men da er følgende 1. Montere pumpen, 2. Fylle til minimumsnivå på tanken, 3. Forprime oljesystemet med 30 sekunders kjøring av starter uten tenning, 4. Se om det kommer noe ut av returrøret i tanken.. Grei skuring?
Svar
Du kan svi tenningsmodulen med å kjøre 30 sek uten at den kan kvitte seg med strøm.
Hvorfor demonterte du pumpa?
For å se om det er sirkulasjon, ville jeg brukt rådet til Bagger.

Kom det luft ut av breather slangen?
Svar
(19-05-2013, 20:36)HD1340 Skreiv: Du kan svi tenningsmodulen med å kjøre 30 sek uten at den kan kvitte seg med strøm.
Hvorfor demonterte du pumpa?
For å se om det er sirkulasjon, ville jeg brukt rådet til Bagger.

Kom det luft ut av breather slangen?

Ja, demonterte pumpa for å sjekke at impellerne er ok.
Det kommer luft ut av breather slangen.

Det går fint å dra hjulet rundt i 5.gir. Ingen ulyd.

Skal nå få kjøpt nytt pakkingsett til oljepumpa. Så kjører vi prosedyren til Bagger. Og gir beskjed.

Hvilken symptomer kan man få ved å ha overfylt tanken? Kan det komme ulyd da?.

(PS. sykkelen har akkurat ankommet USA, så jeg sjekket ikke oljenivå før jeg startet den opp. Selger må ha fylt for mye på den)
Svar
Nå når dere har av pumpa, hadde jeg byttet kulen, og laget nytt feste til denne. Er jo en sansynlighet for at det er nettopp kulen som ikke har holdt helt tett, og dermed har mye olje runnet ned i motoren mens den har stått stilt.
Pluss en annen ide er å montere en SK, nå når pumpa tross alt er ute.

Ang å la den svive på startmotoren i 30 sek.
HD1340 har et godt poeng, på elektroniske tenningsmoduler kan en "brenne" modulen på denne måten. En oppnår samme effekt med å vri på bakhjulet i 5.gir.

Symtomer med for mye olje.
Ja, det spørs litt om alt er originalt, hvis en har oljepinnen som lokk til oljetanken, vil normalt overtrykket kunne skyve ut pinnen, og da kan olje strømme ut av påfyllingshullet. Siden en har en ekstern tank, er det ikke slik at mer olje kommer inn i motoren (dette gjelder jo ikke hvis kula ikke holder tett), så noe ektra oljetrykk vil det nok ikke bli.
Hvis det er alt for mye olje som er nede i motoren, såpass mye at oljepumpen ikke klarer å pumpe opp alt, skal resterende kunne komme ut av breather slangen.
På nytt er det ønskelig at denne IKKE er montert til luftfilterhuset, som det sier seg selv, er det ikke ønskelig at feks 2 dl olje blir sugt inn i forgasser/sylinder.

Så nei, jeg tror ikke en kan direkte skade motoren med for mye olje når en har ekstern tank, slik som denne evoen.

Og det var nettopp dette med ulyd som interesserte/skremte meg,
Var det en ny ulyd, eller var det en ulyd som "kom" siden dere nå hørte mer etter? (alltid mer ulyder når en tror noe er galt)
En kan nok få en viss lyd av at breather valven og oljepumpen sliter med å kvitte seg med såpass mye olje, men da snakker en ikke om stål mot stål lyder.

Så oppsettet deres hadde jeg heller gjort på følgende vis.

1.Fornye sete til kula, sette inn ny kule (evt montere SK)
2.Bytte oljefilter
3.Fylle på olje til ca min.
4.Rotere bahjulet til olje kommer opp i tanken.
5.Montere tennplugger
6.Starte, og la den svive på relativt lavt turtall, men da ikke lenge.
Nå må dere høre etter om "lyden" fortsatt er der, og evt lokalisere denne.

Ikke la den svive så pass lenge på tomgang som 10 min, "kan" bli veldig varmt.

7. Gi tilbakemelding Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Når det gjelder ulyd så forløp det slik:

Motoren hadde stått på tomgang noen minutter da det begynte å komme ørlite blårøyk ut av venstre potte (bakre sylinder). Straks etter høres det en svak plystrelyd som økte i styrke. Da slo vi av motoren.

Videre:
Vi åpnet da påfyllingslokket som også er oljepinnen. Oljetanken var smekkfull. Rant nesten over. Turnet også hjulet og da "poppet" det olje ut av påfyllingshullet. Tok deretter av oljefilteret som det var en del olje i (som jo er normalt). Skrudde så ut oljepumpen for å sjekke.

Ved å turne hjulet i 5.gir nå høres det ingen ulyd. Det kommer luft ut av breather slangen. Og luft henholdsvis ut/inn av kanalene der hvor oljepumpen sitter.

Spørsmål,
Hvordan fornyer man setet til kula?
Kan man kjøpe setet eller må man lage det?
Evt kjøpe helt ny oljepumpe?
Kan man få kjøpt bare kula?

Takker for hjelp så langt Smile

PS: Nostalgia, suplèr gjerne med info om jeg husker feil her...
Svar
Det hørtes ut som en veldig dekkende forklaring, Sharpeye. "Plystrelyden" eksisterte i maks 2-3 sekunder, og den tiltok i styrke like brått som den oppstod. Siste plystrelyd før motoren stod stille kunne man nærmest følge stemplet i sylinderen med. Ellers veldig dekkende forklaring.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)