Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrisk Harley-Davidson Project Livewire
#1
[Bilde: livewire-1.jpg]

Harley Davidson har sluppet informasjon om deres elektriske motorsykkel, som går under navnet Project Livewire.
Prosjektet blir presentert som en "beta versjon", for å se hva kundene synes om modellen før de eventuelt setter den i produksjon.

Med en 3 fase motor som yter 74 hk er denne sterkere en feks Zero SR (67), og går fra 0-110 på under 4 sekunder. Her stopper på en måte de gode sidene. Etter kun 160 kilometer er batteriet tomt for strøm, og turenes lengde blir fra "tur til fjellet" til "tur ned til kiosken".

[Bilde: livewire-3.jpg]

For noen måneder siden var denne motorsykkelen å se under innspillingen av filmen The Avengers, og her trodde de fleste at det var snakk om en annen motorsykkel som hadde blitt "choppet" litt for å se ut som en Harley-Davidson, men faktum skulle vise seg at det var snakk om en ekte HD.

[Bilde: livewire-2.jpg]

Harley-Davidson ser ikke ut til å være helt sikre på den nye "veien" de nå har valgt, og lanserer derfor en egen "tour" som først skal gå gjennom USA, deretter Canada før touren finner veien til Europa. Utfra tilbakemeldinger fra denne touren blir det bestemt både om prosjektet skal fortsette til produksjon, og om forandringer er nødvendig hvis en velger å produsere modellen.
En ting som uansett bør forandres er rekkevidden, men forhåpentlig kan de nå etter at Tesla gav fri patentene sine, ta lærdom fra Teslas erfaringer.

24 Juni er første stopp på touren til HD. Da er det New York som får oppleve denne nye modellen. En skal selv få prøvekjøre, gi tilbakemeldinger og føle hva den nye modellen gir en (tatt i betraktning dette med rekkevidde, er det smart å stå langt fremme i køen).

[Bilde: livewire-4.jpg]





Er dette en ny vei for HD, eller blir dette mer eller mindre et prosjekt for å tilfredsstille eiere med at de har prøvd?

Link til HD sin side over prosjektet
LiveWire
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Det hadde vært artig å prøve en slik, helt sikkert først ut av startgropa med det brutale dreimomentet el-motorer har fra bånn.
Men jeg ser vel også for meg hybrider, strøm i byen og til akselrasjon og bensinmotor for å få rekkevidden på landeveien.
The future is here.
Svar
#3
Nei batterier er for lommelykter og selvstartere.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#4
Peter Fonda (kjent fra easy rider) vil kjøre på tvers av USA med denne elektriske modellen fra HD. Nå er jo rekkevidden svært begrenset, men forhåpentlig nok av hoteller langs ruten.

Peter Fonda svarer TMZ
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#5
Harley-Davidson opplyser at de ikke kommer til å lansere denne modellen med dagens batteri teknologi. Denne sykkelen kan kun kjøre 160 kilometer (tester viser selv en halvering av dette, altså 80 kilometer) og at prisen ville vært med dagens teknologi på 50.000 dollar i USA, en pris som er over dobbelt så høy som potensielle kunder har gitt opp som maks pris for denne sykkelen.

Først ved neste generasjons batterier vil de bli vurdert om en produksjon er hensiktsmessig eller ikke.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
maks 8-16 mils rekkevidde er ikke noe for oss som bruker sykkelen til annet en å bare cruise rundt i by gatene for å bli sett.

El-bil og motorsykkel passer kanskje for folk som bor i byen og vil der ha en positiv effekt men for oss som liker å kjøre langt og ofte å som har lang vei til jobb er ikke dette noe alternativ enda.

Tutte er vel den som hadde blitt mest frusterte. kunne ikke tatt en tur og retur Bergen på en dag for å drikke kaffe med kjent folk
med ei sånn doning uten å planlegge turen vanvittig godt og stoppe for hver kanskje 10 mil for å lade.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#7
Matt Levatich (HD øverste sjef) forteller at HD ikke kommer til å lansere noen elektrisk motorsykkel de første 2-3 årene.
Men samtidig sier han at de ikke kommer til å trekke det for langt ut, så en elektrisk versjon var å forvente før 2020.

Harley-Davidson er størst i USA når det gjelder motorsykler med store motorer, og forventer at deres dominans ikke vil være skadelidende selv om andre får ett forsprang.

Zero Motorcycle er vel den største pr idag i USA når det gjelder el.motorsykkel, men er i seg selv veldig små.

Polaris kjøpte Bremmo i januar, og skal komme med elektrisk versjon allerede i løpet av dette året i følge Steven Menneto (vise president Polaris). Prisen vil i USA ligge på mellom 21-25.000 dollar, en pris HD har forstått er grensen til hva kunder er villige til å betale for en elektrisk motorsykkel. Harley-Davidson sier selv at de ikke kunne laget Livewire for under 50.000 dollar, over dobbelt så dyrt som kunder er villige til å betale.

Også rekkevidden må bli mye bedre, og HD ser for seg ca 100 miles (ca 161 km) er minimum rekkevidde en må ha før en trenger å lade batteriet opp på nytt, en dobling fra deres prosjekt sykkel altså.

Men både HD og Polaris forventer ikke at salget skal bli enormt, det vil være for idealister som ønsker å redusere utslipper, og endel yngre som kan bli kundegruppen. Begge bedriftene ser fortsatt for seg at bensindrevne motorsykler fortsatt er fremtiden. HD legger også til dette med lyd, en er tross alt vant med og forventer at en HD har en HD lyd.

Hovedkjøpere til HD er idag menn over 50 år, og det er denne gruppen HD også i fremtiden må lytte mest til.

Amerikansk undersøkelse viser også kun en liten økning av forventet salg av elektrisk drevne motorsykler, fra 1 .2 millioner i 2014 til 1.5 millioner i 2024. Elektriske mopeder/scooter forventes det at en selger 4.1 millioner i år, og 4.5 millioner i 2024.
Totalt forventer en å selge 100 millioner motorsykler i år, da ser en at elektrisk versjon ikke når helt opp.

Men nå er det som nevnt små bedrifter som lager elektriske motorsykler, interessen vil nok stige når store bedrifter (slik som Polaris) kommer med sine elektrisk drevne versjoner.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#8
Nå får Livewire konkuranse fra Victory (Polaris/Bremmo) med Empulse TT:
http://www.motorcycle.com/manufacturer/v...eview.html
Svar
#9
Originalversjonen (hvis en får lov å kalle den det) hette i sin tid Empulse R, og var fra Brammo. Den "Nye" versjonen etter at (Polaris) Victory kjøpte den, fikk som du tutte sier navnet TT.
Litt snodig er det at rekkevidden er lavere en R versjonen, og også snodig at ladetiden tar lengre tid på TT en hva den gjorde på R versjonen. Dreiemomentet er også lavere på TT versjonen.....Men den har ihvertfall fått navnet Victory......!!

MEN, ja den har fortsatt lengre rekkevidde en LiveWire, prisen (hvis HD hadde solgt den utfra dagen produksjonkoster) er også MYE lavere,

Empulse TT blir kun tilsalgs i USA slik det ser ut nå.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Harley Davidson i forhandlinger med Ducati Bagger 0 128 24-06-2017, 8:16
Siste innlegg: Bagger
  Harley Davidson starter med produksjon i Thailand Bagger 0 215 26-05-2017, 13:38
Siste innlegg: Bagger
  Indian med elektrisk motorsykkel Bagger 0 791 02-03-2017, 9:48
Siste innlegg: Bagger
  Harley Davidson avlyste møte med Trump Bagger 2 839 14-02-2017, 11:33
Siste innlegg: Traveller
  Harley Davidson kommer med 20 nye modeller Bagger 2 504 10-02-2017, 12:42
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson saksøkes over ABS Bagger 3 1,915 31-01-2017, 9:42
Siste innlegg: Bagger
  Hero Motor produsent av Harley-Davidson deler Bagger 3 695 17-10-2016, 14:50
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Milwaukee Eight motorer fra Harley Davidson Bagger 2 692 04-09-2016, 18:29
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson XG750R Flat-Track-racer Bagger 0 1,119 02-06-2016, 9:13
Siste innlegg: Bagger
  Harley Davidson storsatsing av Evenementer i 2016 Bagger 0 963 06-12-2015, 16:43
Siste innlegg: Bagger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)