Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Få liv i flatt batteri
#1
Nå når våren er på fremmarsj er det flere som oppdager at batteriet er helt flatt. Når en setter på lader vil laderen ikke starte oppladingen. Men dette "trenger" ikke å bety at batteriet er tapt for alltid.

Flere ladere krever en hvis spenning på batteriet for å slå seg på, dette er en innebygd sikkerhet, slik at de ikke skal sku seg på hvis en kobler de til et 6 volts batteri.

En måte å prøve å få liv i batteriet er å få litt hjelp av et friskt batteri.
En demonterer batteriet fra motorsykkelen, tar det med ut til bilen, setter en startkabel fra pluss på bilbatteriet til pluss på motorsykkel batteriet. Deretter gjør en det samme med minus. Bilen skal IKKE svive mens en gjør dette.
Med bruk av et voltmeter måler du nå spenningen til den er mellom 11.5v til 11.8v. Demonter kablene, monter pluss fra lader, så minus. Nå vil normalt batteriet ta i mot strøm.

Når batteriet er fulladet tar vi en test for å forsikre oss om at batteriet fortsatt er brukbart.
Dette kan en gjøre på to måter, enten lar en batteriet stå uten noen kabler koblet til i minimum 12 timer, eller så monterer vi batteriet og setter på hovedlysene i 2 minutter. Deretter slår vi av lysene og måler spenningen på batteriet.
Det spørs litt hvor bra kvalitet batteri en har, men nå bør spenningen være på minimum 12.7v.

Husk at flere batterier ikke skal lades lengre en 8 timer hvis en bruker normal lader.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Hvilken spenning kan en forvente fra stator...før regulatoren...for å utelukke regulator ved feilsøking på ladingen?
Svar
#3
Sett voltmeteret på AC Volt. Det spørs litt hvilken stator en har 22 amp, 32 amp eller 45 amp, men hovedregelen er at den skal gi minimum 16 VAC og opp til 26 VAC. Skal øke med turtall. 22 amp er 19-26VAC, 32 amp er 16-20VAC og 45 amp er 19-26VAC.

Enklere forklart. Ved 1000 omdreininger leser du av voltmeteret, la oss si 18 VAC, ved 2000 omdreininger skal den da helst dobles, altså 32 VAC osv.

Når en først sjekker stator, sku av motoren. Sett voltmeter på Ohms 1, Rød ledning inn i en av kontakthullene, den andre til jord/masse. Det skal IKKE komme opp tall, da er det en jordingsfeil i stator.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Tapping av batteri jordfeil Bagger 15 3,984 24-06-2014, 10:39
Siste innlegg: Bagger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)