Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4.5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fett skal det være
Ifølge verkstedhandboken til HD må en smøre styrekrone lagerene på modellene frem til 1992 hver 10.000 mils (16.000 km). Dette er en jobb som en bruker 4-5 timer på, inklusiv mye banning, med tanke på fullt dresset HD (electra glide, road glide osv, er det normalt mer banning en ellers......
Har du en modell fra 1993 eller nyere, må du smøre de samme lagrene hver 5000 mils (8000 km), men denne jobben tar ca to minutter. (er vel noen nyere også som ikke
har dette montert orginalt)
La oss oppgradere våre litt eldre modeller til ett nivå både kona og naboene tørr å høre på når en skal smøre.

Hele forskjellen er en liten smørenippel som er satt inn i styrekronen. Denne delen koster nesten ingen ting, og for de som leverer sykkelen sin på stor service, vil en altså unngå 4-5 timers ekstra arbeidslønn for at de skulle smøre styrekronen.
Mangen lurer på hvorfor HD var så sen med å montere noe så lett, en så gammel løsning,,,ja, det lurer sikkert de også på....

Hva trenger du?
  • Borremaskin
  • Gjengetapp
  • Locktite
  • Smørenippel
  • Fett, ja det er vel ikke så rart
  • Hammer
  • Kjørner
  • Ei ØL

Det er sikkert noen freaks her, som plent vil ha alt orginalt, som ikke vil ha noe i millimeter, og som ikke bryr seg om det koster litt mer (HD 50972-75), for oss andre,,kjøp en smørenippel på m6 eller m8.
Først lager vi ett merke med en kjørner. Dette punktet setter vi på venstre side av styrekronen, ca 5 centimeter fra toppen. Grease har en tendens til å synke nedover med tiden, derfor velger en en høyere plass for nippelen.

Nå borrer en forsiktig med en NY skarp borr, gjør dette forsiktig, slik at sponet kommer ut til utsiden, og ikke detter inn i styrekronen. Heretter kommer tappingen av gjenger. Smør mye fett på gjengetappen, på den måten vil sponet sette seg fast på tappen, og ikke falle inn i styrekronen. Nå gjør en alt rent (ikke bruk pressluft, mye større fare for at rester kommer inn i styrekronen). Med litt locktite (rød) på smørenippelen, skrues denne inn og på plass.

Da er tiden kommet til å presse inn nytt fett. Som du nå ser, kommer det mye fett ut av toppen av styrekronen, mens det ikke kommer noe fett ut nede, dette er normalt, og du må pompe inn fett til det kommer fett ut nede også. Neste gang du skal fylle på fett, vil det komme fett ut både oppe og nede etter ett par pomp.

Slik, dette tok nummer 1, mindre tid enn å demontere alt, og nummer 2, neste gang tar det maks ett par minutter.
Nå lurer du sikkert på hvorfor en trengte øl, det kommer nå. Åpne ølen, se på underværket du har gjort, og nyt ølen. Skål!
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Måtte si fra Gubben tusen takk, han skulle montere en slik en på shovelen
Svar
Han har også lov til å bli medlem, men tusen takk.
Svar
Å, hå... Det skulle en ha sett for et par uker siden... Nå er kjerringa sin ramme nylakka... Da tror je itte dette blir gjort med det aller første... :-(
Svar
Satte inn en slik i helgen, enkelt og raskt gjort (Hårek, ikke en skrape i lakken)

Takker for godt tips Smile
Svar
Takker Smile
Svar
bruker man ett skaprt bor og setter ett realt kjørnermerke kan man fint bore i ei nylakka ramme.
sløvebor glipper og spesielt om man ikke har ett sted å begynne
Svar
Dette er jo en elegant løsning og noe jeg kommer til å gjøre.
Imidlertid hadde jeg lyst til å sjekke lager og lagerskåler før jeg setter inn nippelen. Hvis jeg borer og gjenger med styrekrona ute har jeg bedre kontroll med eventuell spon også.
Men jeg får da ikke ut den forbannede styrekrona. Det virker som om det er bolten til styrelåsen som holder igjen. Men denne er jo plombert og settskruen må eventuelt bores ut.
Dette er da helt fordømt utrolig eller?? Det står ingen ting om dette i servicemanualen.
Er det noe jeg har oversett?? Jeg prøver å manipulere låsen og vri krona for å få den fri, men uten hell.
Svar
Årsmodell på sykkelen? Husker ikke dessverre, he he, så med den infoen vil det bli litt enklere å gi deg ett svar. Ta gjerne ett bilde av problemstillingen
Svar
Årsmodellen er 1999 og en Dyna Wide Glide. Har dessverre ikke bilde, men det er heller ikke godt å komme til for noe bilde.
Plomba på styrelåsen var en blyplugg som nå er ute og styrelåsen er løs. Med styrekrona over mot venstre kan jeg få styrelåsen ut ca 5-6 mm , men styrehodet vil ikke ut og når jeg vrir på det presses styrelåsen inn igjen. Trodde kanskje det skulle være en posisjon der disse delene skulle gli fri av hverandre, men den finner jeg i så fall ikke. Hvordan monterer man så en ny styrelås om det skulle være nødvendig??
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)