Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4.5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fett skal det være
#1
Ifølge verkstedhandboken til HD må en smøre styrekrone lagerene på modellene frem til 1992 hver 10.000 mils (16.000 km). Dette er en jobb som en bruker 4-5 timer på, inklusiv mye banning, med tanke på fullt dresset HD (electra glide, road glide osv, er det normalt mer banning en ellers......
Har du en modell fra 1993 eller nyere, må du smøre de samme lagrene hver 5000 mils (8000 km), men denne jobben tar ca to minutter. (er vel noen nyere også som ikke
har dette montert orginalt)
La oss oppgradere våre litt eldre modeller til ett nivå både kona og naboene tørr å høre på når en skal smøre.

Hele forskjellen er en liten smørenippel som er satt inn i styrekronen. Denne delen koster nesten ingen ting, og for de som leverer sykkelen sin på stor service, vil en altså unngå 4-5 timers ekstra arbeidslønn for at de skulle smøre styrekronen.
Mangen lurer på hvorfor HD var så sen med å montere noe så lett, en så gammel løsning,,,ja, det lurer sikkert de også på....

Hva trenger du?
  • Borremaskin
  • Gjengetapp
  • Locktite
  • Smørenippel
  • Fett, ja det er vel ikke så rart
  • Hammer
  • Kjørner
  • Ei ØL


Det er sikkert noen freaks her, som plent vil ha alt orginalt, som ikke vil ha noe i millimeter, og som ikke bryr seg om det koster litt mer (HD 50972-75), for oss andre,,kjøp en smørenippel på m6 eller m8.
Først lager vi ett merke med en kjørner. Dette punktet setter vi på venstre side av styrekronen, ca 5 centimeter fra toppen. Grease har en tendens til å synke nedover med tiden, derfor velger en en høyere plass for nippelen.

Nå borrer en forsiktig med en NY skarp borr, gjør dette forsiktig, slik at sponet kommer ut til utsiden, og ikke detter inn i styrekronen. Heretter kommer tappingen av gjenger. Smør mye fett på gjengetappen, på den måten vil sponet sette seg fast på tappen, og ikke falle inn i styrekronen. Nå gjør en alt rent (ikke bruk pressluft, mye større fare for at rester kommer inn i styrekronen). Med litt locktite (rød) på smørenippelen, skrues denne inn og på plass.

Da er tiden kommet til å presse inn nytt fett. Som du nå ser, kommer det mye fett ut av toppen av styrekronen, mens det ikke kommer noe fett ut nede, dette er normalt, og du må pompe inn fett til det kommer fett ut nede også. Neste gang du skal fylle på fett, vil det komme fett ut både oppe og nede etter ett par pomp.

   

Slik, dette tok nummer 1, mindre tid enn å demontere alt, og nummer 2, neste gang tar det maks ett par minutter.
Nå lurer du sikkert på hvorfor en trengte øl, det kommer nå. Åpne ølen, se på underværket du har gjort, og nyt ølen. Skål!
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Meldinger i denne tråden
Fett skal det være - av Bagger - 09-04-2012, 13:44
RE: Fett skal det være - av lisas - 12-04-2012, 20:21
RE: Fett skal det være - av Bagger - 12-04-2012, 22:18
RE: Fett skal det være - av Hårek - 21-09-2012, 0:12
Svar: Fett skal det være - av Karl Arve - 04-10-2012, 20:04
Svar: Fett skal det være - av Bagger - 04-10-2012, 22:19
Svar: Fett skal det være - av Jan-Ivar - 05-10-2012, 9:40
RE: Fett skal det være - av Traveller - 29-08-2016, 17:55
RE: Fett skal det være - av Bagger - 29-08-2016, 18:16
RE: Fett skal det være - av Traveller - 30-08-2016, 12:58
RE: Fett skal det være - av Traveller - 30-08-2016, 13:19
RE: Fett skal det være - av Traveller - 31-08-2016, 16:39
RE: Fett skal det være - av Jan-Ivar - 02-09-2016, 9:09
RE: Fett skal det være - av Traveller - 02-09-2016, 11:30



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)