Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grinete gammal dame
#1
Som nevnt tidligere på forumet fersk eier av en 31 år gammel dame (1340) Opplever mye backfiring på ho titt og stadig og det er ikke akkurat gøy når hu mister all effekt under pådrag og hu begynner å fise som ett thailands ludder. Pluggen på bakre sylinder ser bra ut, fremfre derimot opplever jeg endel karbonavleiring. Sykkelen går fint såfremt jeg renser vekk noe av smogen på fremre plugg men er i forbindelse med kaldstart, eller faktisk oppstart generelt en gang i blant at jeg merker at den starter med ett ett lite host* på første forsøk jeg mistenker at det er her den soter. På varm motor med reine plugger går ho som en drøm. Sitter Dyna S single fire tenningssystem på ho. Tekstet litt med tidligere eier som mente tenningen kanskje måtte justeres men jeg har ingen aning om hvordan man gjør dette og hvorvidt det er her problemet kan ligge. Men ja, kan virke som ho tenner litt for sent, eller for tidlig? Flott om en på forumet kunne hjulpet meg med etpar råd her.
Svar
#2
Også kanskje legge til at den siste uka så har ikke tenninga slått inn ved første forsøk, heller ikke andre, men begynner å svive først på tredje forsøk, regner forøvrig med at dette kanskje er batteriet som er litt lavt på spenninga? skal måle det seinere idag.
Svar
#3
Hei. Regner med at du nå ikke har bensin fra i fjord, men at du har "ny" bensin (ellers bytt).
Backfiring er normalt sett grunnet for mager blanding, og her hadde jeg da sett etter falsk luft (siden du nå sier at den ikke slår inn før tredje forsøk, regner da med at tenningen egentlig virker, men at den ikke starter???) Skulle det derimot være slik at selve tenningen ikke slår inn,,hmm altså at hvis du tar ut en plugg, at den ikke gnister når du prøver å starte, ja da er det en annen sak.

Men start sykkelen, hvis du ikke har en skrue ved gassen hvor du kan låse gassen, be en eller annen om å hjelpe deg til å holde gassen på 1000 rmp. Spray da med feks wd-40 rett etter forgasser, altså mellom forgasser og manifold, og også mellom manifold og sylinderne. HVIS turtallet endrer seg (går da ned hvis du bruker wd-40), tyder dette på at den får falsk luft. Hvis ikke, er dette eliminert ut. Da tar vi det videre derfra. Wink
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#4
Har ikke turtallsviser på gamla, sitter 60mm mini styremontert spedometer med tripteller, og ingen konsoll på tank, noen annen måte å jobbe rundt turtallsavlesning på? Anyhow.. Prøve å høre meg frem uten og sjekke pakningene rundt manifold imorra. Kanskje verdt å legge til at idle på kald motor er vesentlig lavere enn den er når motoren har nådd arbeidstemperatur. Også ang starter så gir den bare fra seg ett knapt hørbart klikk* men sviver først på andre eller tredje forsøk jeg trykker inn tenningsbryteren. Tappa ut en til liters kanne med gammel bensin (ikke hele tanken) og fylte ti liter fersk før jeg starta etter vinterdvale men dette er nok long gone, har lagt ned litt over 50 mil så langt.

Også når du skriver dette med falsk luft mellom gasser og manifold kanskje greit å da spørre for jeg merka faktisk igår at det sota litt eksos ut like ved forgassern ved andre forsøk på oppstart. Tredje forsøk så starta den da så jeg ikke noe røyk derifra. Sykkelen hadde carb overhaul på HD vestfold ifjor og ble knapt tatt i bruk i fjorårets sesong.
Svar
#5
Du trenger ikke å ha eksakt 1000 rpm, bare du holder gassen jevnt,,men poenget var/er at du ikke gir bonn pinne, men holder den konstant på litt over idle.

At idle er lavere på kald motor en på varm stemmer, mer energi går ved kald motor til å varme opp motoren en på varm motor.
Klikk når du trykker på start indikerer ofte at start releet ditt holder på å ta kveld.. Dette er ikke noe "spesielt" rele, men ganske vanlig type som en også utenfor motorsykkel forhandlere bør kunne få tak i.
Som du skriver er nok gammel bensin utelukket.

Røyk ut fra luftfilter ved gjentatt prøving å få start på sykkelen..... Her er nok årsaken at det har kommet mye bensin inn i forbrenningskammeret og ved forsøk på å starte vil denne antennes, men siden motor ikke sviver, vil den "skyte" ut tilbake gjennom forgasser (enkelt forklart). Dette har ingenting med falsk luft å gjøre, men oppstart problem. (så ikke bekymre deg over den egenskapen).

Altså, hold gassen litt over idle, slik at du hører raskt om motoren endrer turtall når du sprayer rundt forgasser, manifold. Vurder å bytte startrele.
Gi mld om den endret turtall eller ei.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Da har jeg fått testa jevngass med wd-40 smøring rundt pakninga til innsuget, ingen forskjell i turtall den holdt seg jevnt, hadde en hjelpende hånd til å holde jevn gass. Jeg måtte av med kåpa til S&S for å komme til pakninga. Kan det være en ide å bytte filter kanskje? Merka meg forøvrig en ting her nå og det var at når jeg såvidt rørte choke så blei kjerringa grinete og gikk for selvkveling selv om jeg knapt hadde rikka spjeldet. Hadde heller ingen klikkelyd i releet ved forste forsøk nå så den sveiva fint men trengte halvannen runde med vrid på gassen for å så starte opp på andre forsøk, da klukka ho fint og jevnt på idle uten hosting* hostinga kom somsagt når jeg skulle prøve å choke bittelitt.
Svar
#7
Fått kjøpt meg ett gap tool som ramla ned i postkassa idsag og kontrollsjekka pluggene som sitter på (Accel Platinum) Fant en tråd på ett annet HD forum der det stod at gap skulle være .040. Mine hadde .023 på begge to. Er vel da safe to say at tidligere eier ikke har gappet dem i det hele tatt. Regner med at dette kan være en stor medvirkende årsak til at fremre sylinder sliter med nedsoting som følge av dårlige tenningsegenskaper, eller er jeg helt på jordet her?
Svar
#8
Regner her med at tidligere eier har brukt gapet som ofte virker bedre ved stifte tenning, har i etterkant satt på single fire elektronisk tenning, og "glemt" å forandre gapet evt byttet plugg.
En tommelfinger regel er at en setter i nye plugger på 0.38"-0.40" (spørs hvilken plugg en velger) og bytter plugger når de er slitt ned til 0.43". Plugger er ikke verdens dyreste, så nye plugger bør også gi deg rett gap.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#9
rett gnistgap er viktig.
det er ikke feil å prøve seg litt frem. ved stort gnistgap lades coilen ut rask noe om gir en kraftig men kort gnist periode.
når gnistgapet minsker lades coilen ut senere og man får en lenger gnistperiode.

ved høy kompresjon kan man oppløeve at en svak gnist slås ut av trykket i forbrennings rommet. ved å minske gnistgapet
noe går plutselig motoren som den skal.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#10
Fikk gappet dem opp til 0.38 merket igrunn ikke rare forskjellen fra 0.23 fortsatt vedvarende problem med avleiring som gjør at det blir mange missfires og mye lugging i gassen både under pådrag og i idle. Prøvde å justere blandinga litt magrere men gikk meg etterhvert vill. Endte med at jeg var nødt å nullstille blandingsskura til 1 1/4 (Fabrikk) (ikke rørt aksellerasjon, eller gass) Batteriet fikk litt juling pga gjentatte startforsøk mens jeg holdt på å justere da motoren kveler seg selv ut og jeg har bare to hender Sad Hvor mange mot-klokkeregninger inn mot ut kan jeg anta at jeg er fra der jeg starta i første omgang? Er Super E gasser foresten.
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)