Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grinete gammal dame
#11
Du nevnte at tidligere eier sa at tenningen kanskje måtte justeres. Det kan godt hende at problemet ligger i justering av forgasser, men jeg er en forstander av å følge "rekkefølgen". En må/skal alltid være sikker på at andre ting virker som de skal før en justerer siste bit.

Altså, sett motoren i TDC (skru av den skruen som befinner seg midt mellom sylinderne, nede rett over primere. Her vil du se en [ (strek) når første sylinder er på topp. Husk på at den er 2 ganger på topp, en for å gjøre seg klar til å antenne, altså TDC, og en når den har skyvet ut eksos). Du er altså på jakt etter den første.
Siden du allerede har en tenning som får motoren til å starte, kan du bruke tenningsmodulen som hjelp til å finne TDC. På tenningsmodulen vil den lyse hvor den er innstilt til TDC, og du vil altså finne dette merket i nærheten hvor den lyser. Deretter må du få dette merket til å stå helt i midten av hullet, og se etter om tenningsmodulen sin lampe fortsatt lyser, gjør den ikke det, må du vri på tenningsmodulen til lampen lyser. Skru alt tilbake og du har stilt tenningen statisk inn. (ps. Noter og skriv inn her hvilke kurver den er satt til. Altså pinnene fra venstre til høyre, hvilke nummer de står på).

Nå bør du på nytt (hvis du måtte justere på tenningsmodulen) prøve å se om motoren oppfører seg annerledes.

Skulle den ikke oppføre seg annerledes, er neste skritt tennpluggledningene, demonter og bytt om ledningene, altså ledning som nå går til fremre sylinder bytter du om til bakre. Vel og merke bytter du også om på coilen, du forstår hva jeg mener).

OK, selve coilen (coilene) har vi ikke testet, men normalt bør en nå ha en indikasjon på om resten fungerer. Bruker en 2 single coiler, kan en jo bytte om, slik at den som tidligere ble brukt til fremre byttes om til bakre, kun for å se om en forflytter problemet til bakre sylinder.

Forgasser, ja "nullstilling/fabrikkinstilling" er en god start, men vi tar det fra der etter du har sjekket tenning og ledninger/coiler.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#12
få justert tenningen riktig slik at den kan utelukkes.

vår klar over at blandings skruen du skrur på kun på virker blandingen på tomgang. du kan skru den ut så langt att den ramlerut uten at den vil på virke noe som helst mens du kjører. den vil som sagt påvirke blandingen på tomgang.

for å finne rett blanding må du begynne å bytte dyser i forgasseren. dette krever kunnskape og tolmodighet og bør kanskje settes bort.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#13
Takker for hjelp gutter. Kan se ut som jeg nå i det minste har lyktes å få start på motoren uten at den dør på idle. Jeg bytta ut de gamle platinum pluggene som jeg etter å ha lest litt andre plasser at mest sannsynnelig hadde tatt natta som følge av forbrenning. Fikk tatt en kort tur og varma opp motoren til arbeidstemperatur så ble jeg rådet av en bekjent til å vri blandingsskruta (idle mixture) tre og en halv runde fra bunnposisjon jeg småjusterte så herifra for å finne ett ideelt mellompunkt mellom mager og rik der den klokket jevnt så justerte jeg opp turtallet (idle speed) littegrann da motoren klokket langt under 1000rpm (ganske sikker på det) jeg har ikke turtallsviser på sykkelen så forsøkte å høre meg frem så best jeg kunne.

Jeg merker at blandingsskruen er sensitiv på en kvart omdreining med eller mot klokka forstår jeg det rett at det ikke har noe å si hvor mange hele klokkerunder inn mot ut skrua står? Litt vanskelig å forklare men blir det samme effekt på dysa med en og en halv klokkerunde inn mot ut som feks da tre og en halv klokkerunde inn mot ut?
Svar
#14
Antallet runder ut eller inn spiller egentelig liten rolle i utgangs punktet.

men har du for stor tomgang/lavfarts dyse må du som regel skru skruen langt inn for å få blandingen riktig.har du for liten dyse må skruen langt ut. en grei grunnregel er om det er ca 2-2,5 runder ut i fra bunnen. dete kan brukes som ett utgansg punkt forsåå fin justere derfra.
1/4 runde skal gi utslag når du er i nærheten av rett blanding.

for å finne rett hoveddyse er det flere måter å gjøre det på.
en er å plassere en person med ei klokke som klokker deg på en gitt distanse. jo riktigere blandinga blir jo fortere går det til ett punkt hvor det bli for lite.

en annen måte er å kjøre på ett turtall over en distanse på noen kilometer for så å slå av motoren uten atden har gått ned på tomgang. ta ut pluggene å lese dem. for så å enten gå opp eller ned. denne testingen bør foregå på flere turtall over den same distansen hvis du skjønnerhva jeg mener.

disse to variantene tar tid.

den enkleste måten er å sette bort jobben til noen som har en dynobenk somd e kan kjøre den i og på den måten justere inn alt riktig. koster penger men det blir nok det mest riktige resultatet.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#15
Jeg fant ingen lampe på tenningsmodulen så og begynne å tukle med denne meldte jeg derfor pass på. Fikk driftsproblemer igjen på vei inn til sentrum her morgenen etter jeg hadde bytta plugger gikk for nærmeste tilgjengelige som var NGK kalde plugger type: BPR5ES-11 Sykkelen gikk bra på motorveien men etter å ha blitt stående å stampe mye i kø, lyskryss og mye kryp kjøring skjedde det samme igjen, missfires og en motor som ikke ville holde seg i live på idle. Fikk parkert og lot motoren kjøle seg ti minutters tid, forsøkte å starte opp igjen og samme regla gadd ikke lengre å sjanse på å file på starteren og drepe batteriet så fikk fruen til å stikke innom MC-Oslo å plukke opp enda ett nytt par med NGK plugger så jeg i det minste kunne få kommet meg hjem igjen.

Dro ned til Kenneth på Deathtrap dagen etter å fikk hjelp til å justere blandingsforholdet på gassern. Jeg hadde selv satt den til å gå litt vel rikt (3-3/4 ca) var også litt off- med idle med mine egne justeringer etter "reset" til fabrikk. Motoren brenner litt olje, desto mer på høy temperatur. Regner med at dette skjer pga økt viskositet på olja noe som igjen bidrar til mer oljeforbrenning grunnet enten slitte stempelringer eller ventiler. Merk; at jeg ryker ikke som ett lokomotiv under kjøring men på idle blir det ganske tett tåke bak, har også bobler i olja.

Virker på meg som at eneste kur så langt har vært følgende:

• Fri av litt av soten på pluggene med papir
• La motoren kjøle seg ned en periode
• Blåse motoren godt ut på en vei uten hindringer (tett trafikk, kryss, krypkjøring)
• Holde meg langt unna sentrum i rushtida
• Friske plugger

Imorra skal jeg prøve meg på en tur ned til vestfold til HD / Mustang treffet på Torp.

Får håpe jeg klarer turen..
Svar
#16
Hva slags tennplugger kjører du med og betegnelsen på dem?
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#17
(15-05-2016, 12:05)Jan-Ivar Skreiv: Hva slags tennplugger kjører du med og betegnelsen på dem?

HD Spark plug chart

NGK BPR5ES-11

I denne omgang, da jeg har en forhandler av disse like ved der jeg bor. Stod opprinnelig Accel Platinum 2418P på sylinderene. Greide turen til Vestfold idag, men det ble uten speedometer da wire på denne røk. Gikk som ei kule på E-18, men tåkelegger fortsatt på tomgang sjekka pluggene før jeg satte kursen hjemover igjen nedsota og jævlige som tidligere.
Svar
#18
Dette er hva jeg opplevde med min forrige sykkel, en Motoguzzi V11. Den røyk som en mile på tomgang, og hver gang jeg stoppet den måtte jeg rengjøre pluggene for å få start.

Den var da gått 52000 km og disse motorene gikk vanligvis opp mot 300000 før overhaling.
Det vil bli for mye å liste opp hva som ble gjort. men ikke noe hjalp.
Etter mye om og men viste det seg at ventilstyringene var utslitt.

Det fant jeg ut skyldtes flere ting. Etter boring av oljekanaler i toppene var det ikke rensket opp, så kanalene var delvis blokkert. Det var derfor minimalt med olje til ventilmekanismen. Dernest stemte ikke geometrien mellom vippearmer og ventiler, slik at vippearmene skjøv ganske kraftig sideveis på ventilene.
Styringene sto heller ikke vinkelrett på setene. Altså bare sorgen og jeg vurderte å kassere toppene. Oljekanalene klarte jeg å renske opp, og leverte toppene til Motorboring i Trondheim . De satte i nye seter og rettet opp boringene til styringene. Det ble så laget nye overdimensjonerte styringer. Nye ventiler ble også montert. Alt var vel og bra etterpå. Sotingen på pluggene var borte og sykkelen gikk som ei kule.

Jeg skal ikke påstå at det er noe av dette som feiler din sykkel, men det var det som plaget nesten livet av meg. Til slutt var jeg blitt så lei av hele saken at sykkelen ble solgt og Harley innkjøpt.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
#19
NGK bpr5es 11 er de samme som jeg kjører på min 95 mod, bytte til dem nå i vår. fungere helt utmerket i min sykkel.

Hvis den ryker mye blå/hvit på tomgang brenner den nok olje og du kan holde på å justere til du blir gammal og grå uten at det hjelper. mye tyder på at den brenner alt for mye olje.

min begynte å ryke spesielt på tomgang og ved veldig harde på drag i løpet av 2014 sesongen. men hadd aldri noe problem med plugger som sotet igjen på grunn av det. på slutten av sesongen begynte dessuten sylinderfot pakningen å lekke så jeg endte opp med å pakke opp motoren fra blokka og opp. honet da opp sylinderne forsiktig og satte inn nye stempel ringer. byttet også tettningene på ventilene. i samme slengen satte jeg inn en kvassere kamaksle også. det satt en Andrews EV23 i som jeg erstattet med en Andrews EV27. min sykkel har nå runda 71500 kilometer på norsk jord og ca 25000 miles i USA før den kom til Norge.
den går fortsatt som ei klokke og etter en siste justering av dyser nå i vår og NGK pligger går den bedre en noen gang.

Vil nok tro at din motor er klar for en liten strekk. for å bli kvitt olje forbrenningen.

har du forresten sjekket åndingen på motoren. har du ett sånt lite på slangen til veibhus ventilasjonen?
hvis du har det ta det av og kast det så langt du klarer å få kasta det. så seter du på en ny slange som er ca 20 cm lang denne skal du legge ca 10 cm opp langs rammerøret under setet for så å bøye det og la det peke nedover igjen. på den måten får du god nok lufting av veivhuset uten at den drar inn noe støv den veien.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#20
(16-05-2016, 1:32)sindbad Skreiv: Dette er hva jeg opplevde med min forrige sykkel, en Motoguzzi V11. Den røyk som en mile på tomgang, og hver gang jeg stoppet den måtte jeg rengjøre pluggene for å få start.

Jepp! Min bruker mye blod også. Lagt ned rundt 150 mil så langt og nivået har nå nesten nådd bunn på dipsticken.

(17-05-2016, 2:36)Jan-Ivar Skreiv: Hvis den ryker mye blå/hvit på tomgang brenner den nok olje og du kan holde på å justere til du blir gammal og grå uten at det hjelper. mye tyder på at den brenner alt for mye olje.
Vil nok tro at din motor er klar for en liten strekk. for å bli kvitt olje forbrenningen.

Blir ett av Kenneths vinterprosjekt i stallen på Deathtrap detta. Og jo, sitter 20cm slange fra veivhuset på fra før.
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)