Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grinete gammal dame
#21
Tenkte skrive en oppdatering her; Hva tror dere blir dommen på motoren? Brente stempelringer, sprekk/gåen pakning etc i rocker box, eller gåene ventil løftere?

Etter jeg fikk hjelp av Kenneth til å justere blandingsforholdet på gasser'n har sykkelen vært lettstartet av seg, dog fungerer ikke lengre 'beriker' mekanismen på Super E, rører jeg spjeldet kveles motoren ved kaldstart må jeg derfor holde gassen litt etpar hundre omdreininger over tomgang for at den ikke skal dø ut (tett dyse?)

På varm motor holder den seg men ryker som ett uvær, virker som det bare er på tomgang den ryker. Hadde en kompis liggende bak meg på en lengre tur i ytre enebakk forrige uke både han og frøkna som også har ligget bak meg ved tidligere anledninger sier begge at det ikke ryker av pottene hverken ved aksellerasjon eller deaksellerasjon.

På tomgang og gjennomvarm motor damper det hvitt ut av begge, ved kaldstart svak hvit damp ut av bakre sylinder og mørk/sort ut av fremre. Turkameraten min har kjørt mye motor i sine år (forøvrig ikke Harley) sa til meg at han ikke merka noe som helst lukt av brent olje da han lå bak meg.

Det mest kjipe med å kjøre rundt i dagens tilstand er at jeg ikke tør stole på at motoren vil greie en enkel forbikjøring i frykt for at den skal begynne å fise og harke under pådrag slik den gjør rett og stadig dog mest i hastigheter mellom 40-70 på andre eller tredje gir. Greier jeg klatre til 80 og holde der over en tid så gir det seg, men kommer tilbake ikke lenge etter jeg ferdes i trafikkerte områder med mye stans og lavt gir. Jeg stressa maks her for en tid tilbake der jeg havna midt i kø inni Ekebergtunnelen pga en ulykke, det gikk bra forørvig med lav hastighet og noe stans her da jeg i forkant hadde liggi å cruisa jevnt på gamle E-18 fra Ski før jeg kjørte av mot nord fra bjørvika. Faktisk hver eneste gang jeg har kjørt fra sentrum og over Tøyenparken (mye, fotgjengere, lyskryss og lavt gir) så har det vært på hengende håret at jeg kommer meg opp akkurat den bratte bakken der og ut på Østre Aker vei, når jeg først kommer opp til rundt 70-80 og tredje gir så gir den seg sakte men sikkert med hostinga*

Er dritkjipt, og dreper all kjørelyst. Ingen ledig tid hos Kenneth før til høsten heller, burde jeg kanskje bare parkere for sesongen så den ikke går fra vondt til verre, vil den foresten bli verre enn den er nå tror dere? Eventuelt noen andre tips til en plass med noen som har tid og kunskap til å få sett på dette?

Syntes også det kjennes ut som det er dårligere kompressjon, særlig etter Kenneth hjalp meg stille inn blandingsforholdet, det kjennes liksom ikke som samme dreimomentet jeg minnes fra som ifjor høst, eller er jeg bare paranoid pga alt det øvrige som ikke er helt på stell med motoren? I håndboka står toppfart skal være 175 på standard det har jeg ialfall ingen som helst tro på at denne her kan greie, tror jeg har vært oppi 110-120 på det meste (bare for å teste) men da kjentes det ut som hele sykkelen holdt på ramle fra hverandre Argh Bare for nysgjerrighetens skyld hvor mye får man egentlig pressa ut av disse på en vei med optimale forhold?
Svar
#22
Ikke helt enkelt å gi fasit svar uten å kunne fysisk se og høre hvordan motoren oppfører seg, men et par ideer kan jeg komme med.
Du nevner at den ikke røyker noe særs, et meget positivt tegn. Regner med eksos anlegget er med en "crossover", altså at bakre sylinder også har rør som går til både venstre og høyre potte. Dette medfører at en alltid vil ha mest eksos fra høyre potte, og vil alltid bli mer sotete en venstre side. Altså ser ikke problemer med at den venstre har lysere farge en høyre side.

Du nevner at du kom opp en bratt bakke på hengende håret, dette var av interesse å lese. En skal ha veldig lav kompresjon før dette skal kunne være et problem, så på en måte lurer jeg på om motoren din faktisk ikke har så store slitasjer, men at problemet ligger på litt enklere plasser.

Å måle kompresjonen er heller ingen tryllekunst, enten kan du kjøpe en billig måler og gjøre det selv, eller stikk innom et helt normalt bilverksted, de bør også kunne hjelpe deg med å måle kompresjonen.

Men på nytt, dette med riktig rekkefølge, HVORDAN er tenningen? Og som mye tyder på, finnes det en stor feil på forgasseren.
Mitt tips er å få sjekket tenningen, din tenning skal en også kunne stille inn statisk.
Hvis du ikke kan få sjekket forgasser hos noe som kan hjelpe deg, tja, hva med å kjøpe deg en CV forgasser.
Skulle du dog prøve å sjekke forgasseren du har, gjør alt helt rent på innsiden av forgasser, bruk her forgasserrens og trykkluft. Se etter at flottør nivået ikke er for høyt, mye kan tyde på det.

Men du kan også filme når du starter sykkelen, og hva som skjer når du gir gass, blir litt enklere å gi svar. Men for meg tyder mye på at du har problemer med forgasseren.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#23
Nå skal jeg ikke påberope meg noen ekspertise her, men hvis den soter på en sylinder og ikke på den andre kan det vel neppe være forgasseren?
Hvis den ene sylinderen ikke er ordentlig med, kan vel det forklare dårlig trekkraft i bakker.
Det har vel blitt nevnt før, men hva med coil, tennhettekabel, tennhette til den dårlige sylinderen?

Generell hosting og snorking er vel tegn på for mager blanding. Eventuell falsk luft sjekkes vel med startgass og ikke WD40??
Er det ikke falsk luft, er det vel et problem med dysing, forgasser.

Kan det være både dårlig tenning på en sylinder og problem med forgasser/falsk luft?
Svar
#24
Det vil alltid være forskjellig farge på pluggene i en Harley motor.
den enkle forklaringen er at pulsene i insuget ikke er jevne på grunn av motorens konstruksjon.
i og med at begge rådene er koblet til samme veivtapp og at at motoren har 45 grader mellom sylindrene.
tenner ikke sylindrene med jevne mellom rom.
insugs pulsene blir ujevne og dermed forstyrres luftstrømmen noe som medfører at motoren suger forskjellig mengde luft
som igjen påvirker blandings forholdet.

Men det skal sies at det ikke skal være stor forskjell på fargen.den fremre skal ikke hvit farge og den bakre skal ikke være kull svart.

Når du får sykkelen til å gå bra. kjør den på ett bestemt turtall noen kilometer. så slår du av motoren uten å la den gå ned i turtall.
så tar du ut pluggene å ser på fargen. jeg vil tro at den soter igjen den ene pluggen når den går å hakker
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#25
Lenge siden sist nå godtfolk, har brukt sommeren til å forsøke å bli klokere på dette nostalgiske maskineriet. Fått hjelp til en inspeksjon av sykkelen med følgende tilbakemelding: Sykkelen lader dårlig, batteri er svakt! Lekkasjetest viste at den er "sliten" lekker mest trolig i stempelringer, værst på fremfre sylinder! Slipper olje ut eksos ventil på fremre sylinder.

Den var særlig lite samarbeidsvillig når jeg skulle hente sykkelen etter sjekken, håpløs å få igang. Spenninga på batteriet blei målt til 12,63 kun klikk* på solenoiden ved gjentatte forsøk på å fyre den fra styret. Erfaringa mi er at solenoiden først slår inn skikkelig dersom spenninga på batteriet er over 12,7 er det lavere får jeg bare ett klikk*

Når tenninga uansett vris om da synker spenninga på batteriet med 0,3 regner med at dette er suppe som mest sannsynlig går med til tenningsmodulen, parklys og øvrig elektronikk? er vel ikke mye mer som stjeler strøm på ett så enkelt strømnett?

Skal få sjekka kablinga litt bedre, fant ut at det var etpar plasser ett brudd i isolasjonen på ledninga fra regulatoren til batteriet ser ut som det har gnissa i rammeverket rundt batteriet dog ikke brudd i noe kobber, kun isolasjon har teipet opp disse med el-teip, det skal vel ikke være forekomme noe tap av lading i denne såfremt det er brudd i kobberet?

På tomgang serr ikke sykkelen til å lade noe som helst når jeg måler på batteriet ruser jeg den opp er beste måling jeg har oppnådd i overkant av 13 noe jeg har forstått at er altfor lavt, så dette må jeg finne årsaken til. les: stator, kabler, solenoid eller regulator. Forsøkte å ta en test av stator istad men fikk da problemer med å fyre sykkelen igang igjen så etter mange forsøk og ustabilt vær så gav jeg opp for idag, stator kontakten var skikkelig kjip å få på plass igjen med den gummi hetta foran på blokka >Sad

Måten sykkelen har oppført seg på med tanke på hva jeg tidligere har nevnt vedrørende effekttap er jeg nå mer sikker på at skyldes lav spenning ett eller annet sted og at sylindrene derfor titt og stadig ikke fyrer som de skal og sykkelen høres ut som en popcornmaskin som fruen i følgebil kalte det kan jeg vel kanskje anta at batteriet ikke nødvendigvis er gåent men at siden den lader dårlig enten kan være regulator eller stator som ikke funker som de skal, kan det være noe i dette tror dere?

Sjekka også coil ledningene, bakre satt kanskje litt løst ved den indre kontakten ellers ser de kablene der og kontaktene rene og fine ut forøvrig.
Får prøve å få tatt en load-testing av batteriet en eller annen plass for å finne ut status på denne.
With rebellion awareness was born. I was raised in a cesspit of iniquity
it was my duty to serve, and the purpose of my essence
to act as a sword against conformity..
Svar
#26
Hvis batteriet ikke har nok spenning vil ei heller tennings systemet ha nok spenning til at "den gammale damen" vil oppføre seg godt. Lad batteriet med en lader, og start sykkelen for å se hvor mye den lader, du vil da få en identifikasjon på om ladesystemet er problemet eller om det er batteriet,,,, eller enda bedre, lån deg ett batteri for å ta denne testen (batteri til bil kan du også bruke såfremt du får på polene, det er jo kun til test, så den trenger ikke å passe utfra fysisk størrelse på batteriet).

Ang ledning med el-tape, hvis den er godt teipet skal ikke strøm kunne komme gjennom, og dermed ikke noe tap av strøm. Men her kan du jo bruke voltmeter for å teste for mulig feil.

Før du tester for mange andre mulige årsaker, må du være sikker på at batteriet er ok.

Hold oss oppdatert Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#27
Batteriet bestod motstandstest. blei målt motstand til 10.2 så da kan jeg scratche denne og begynne å feilsøke lading (kabling, koblinger, regulator og stator)
With rebellion awareness was born. I was raised in a cesspit of iniquity
it was my duty to serve, and the purpose of my essence
to act as a sword against conformity..
Svar
#28
Hva målte du motstanden i batteriet med?

det beste er å få tatt en belastning test av batteriet. men da må du ha en skikkelig belastnings tester.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#29
(08-08-2016, 16:15)Jan-Ivar Skreiv: Hva målte du motstanden i batteriet med?

det beste er å få tatt en belastning test av batteriet. men da må du ha en skikkelig belastnings tester.

ei sånn en

[Bilde: BT91-1.V2.jpg]
With rebellion awareness was born. I was raised in a cesspit of iniquity
it was my duty to serve, and the purpose of my essence
to act as a sword against conformity..
Svar
#30
Vinteroppdatering!

Etter en tidvis trøblete sesong kjørende i sadelen på denne slitne traveren av en evighetsmaskin valgte jeg tilslutt å gå for motoroverhaling fremfor å investere i en erstattningsmotor, tross anbefalninger om å heller forkaste den og heller kline til med en S&S motor med fabrikkgaranti. Dette av den salige grunn at jeg har troen på denne førstegenerasjons EVO'en og til tross for at vi har hatt en røff start på forholdet så har jeg fått ett helt spesielt bånd til jernhesten som er nesten like gammel som meg. Jeg er kanskje også av den gammeldagse typen som har vokst med ett verdigrunnlag som baserer seg på at man tar vare på det man har, jeg er heller ikke tilhenger av bruk og kast mentaliteten i dagens samfunn.

   

Fikk bryna meg meg med litt småfiks selv og ikke minst litt bredere kunskap om sykkelen sommeren som var. Solenoiden tok kvelden, like etterpå røk regulatoren som følge av elendig kabling av tidligere eier som hadde resultert i kabelbrudd flere plasser langs rammeverket. Gear shifteren har nedslitt splines som gjør oppgiring til en krevende oppgave, ned går forøvrig fint fikk justert så den i det minste sluttet å låse seg i bunn av peg'n. Speedo kabel lærte jeg at man bør man gå for kvalitet, ikke Kina, og når clutchwiren røk i ytre enebakk var værktøytaske og strips uunværelige redskaper å ha med seg på tur.

   

Motoren er nå plukka fra hverandre og tilbakemeldingen var at tidligere eier hadde gjort en dritt jobb på +010 bore med Viseco stempler, den var med andre ord ikke tett! grunnet elendig sylinderarbeid. Denne blir nå boret opp til +020. I samma anledning har jeg også valgt å investere i en Andrews 27 + nye lagre tross at den opprinnelige A-kammen som satt i var i god stand. Fikk også en god pris på nye Keith Black høy-comp stempler på E-bay. Mulig jeg må kjøpe inn ett nytt gasserhus til Super E da nålesetet på denne er gåent, avventer tilbakemelding på om denna kan reddes eller ei.

   

Også fått tak i en fet quick-detach sissybar som skal kappes/freses og pulverlakkeres for å passe til fenderne. Også fått ordna meg permanent stall til dama så nå kan jeg endelig få samla alt skrotet mitt på ett sted. Går en spennende vår i vente.

To be continued..
With rebellion awareness was born. I was raised in a cesspit of iniquity
it was my duty to serve, and the purpose of my essence
to act as a sword against conformity..
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)