Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harley-Davidson Prosjekt Nova
#1
[Bilde: nova-8.jpg]

Tidlig på 70 tallet var effekt utrolig viktig. En Big Twin fra HD hadde på den tiden med rett justering ca 50 Hk målt på bakhjulet (1200 cc). Denne 4 sylinderen vi nå skal se nærmere på hadde 135 Hk (800 cc).

Hvordan startet det?

AMF (American Machine and Foundry) hadde kjøpt Harley-Davidson i 1969, de omgjorde hele produksjonen og kvittet seg med mange arbeidere. Harley-Davidson fikk i den tiden et særdeles dårlig rykte, og salgene dalte.
AMF måtte gjøre noe for at salgstallene skulle stige.

Prosjekt start 1976.

Det var stor konkurranse fra Ducati og de 4 japanske produsentene. Harley-Davidson hadde på den tiden sin Shovelhead 74 (1200 cc). De trengte sårt en oppfølger for å sikre bedriftens fremtid. For å følge utviklingen i Europa og Japan, kunne de ikke lengre satse alt på ett kort.

Harley-Davidson gikk da for 2 prosjekter. Ett prosjekt skulle være for den bestående kundegruppen som likte en V-Twin (noe som førte til utviklingen av EVO), det andre prosjektet skulle være en helt ny motor, en motor med helt ny teknologi og for en ny kundegruppe.
Vaughn Beals forklarte at Nova var motorsykkelen de trengte for å få kunder som da kjørte BMW ,Moto Guzzi og de japanske 4.
Planen var å lage tre modeller, en «naked sport», en Sport-Touring og en stor bagger med FLT kåpe.

Harley-Davidson ville overta markedet for 500cc og 1000cc motorer. 1000 cc var på den tiden den minste HD Sportster motoren.

Nova prosjektet skulle konkurrere på verdensmarkedet, være besteselger i USA og være blant de mest solgte i Europa. Men Harley-Davidson montører var på den tiden hovedsakelig motorsykkel entusiaster, og ikke ingeniører.
Det var mange ideer hos HD om hvordan motoren burde bli, først var det en 3 sylinder, 6 sylinder (fra denne 6 sylinderen kom Novas 4 sylinder).

For å kunne utvikle EVO til både Big Twin og Sportster, ville belastningen bli for stor for ingeniørene som jobbet for HD.
For å klare å fullføre begge prosjektene måtte andre bedrifter leies inn for å utvikle ideen til HD.

Porsche fikk kontrakten i 1979 om å utvikle motor og girkasse.

Det var bestemt at alle motorene skulle ha samme “basic”, en 60 grader V-Twin, satt sammen som en V2, V4 eller V6 sylinder motor. På denne måten kunne en spare på kostnadene, en skulle kunne bruke mange av de samme delene på alle motorene.
Ellers skulle den ha 2 overliggende kam-akslinger, være vannavkjølt, et balansert svinghjul for å få bort ristingen, og en 5 gir girkasse. Girkasse skulle kunne byttes (ikke være en del av motoren), leveres med både forgasser og injection.

Motorene Porsche kom med var bygget opp med enten 200 cc eller 250 cc sylindere.
En V2 var da 200x2=400 cc eller 250x2=500 cc.
For å lage en V-4 800 cc trengte en altså 2 stk V-2 satt sammen = 4 sylinder.
En 1000 cc = 2x V2 (500) 4 (sylinder)
1.200 cc = 3x V2 (400) (6 sylinder)
1500 cc = 3x V2 (500) (6 sylinder)

200 cc hadde et borr på 66mm og 250 et borr på 74mm.
Med slag på 58 mm. Dette vil gi 1,14:1 for 200 serien og 1,28:1 på 250 serien.
Dette resulterte i at alle motorene kunne gå opp til 10,000 rpm uten problemer.
En annen stor fordel var at ventilene nå satt mer eller mindre rett ift kamakselen.

[Bilde: nova-3.jpg][Bilde: nova-4.jpg][Bilde: nova-5.jpg][Bilde: nova-6.jpg]

Før Porsche fikk avtalen hadde HD laget en sketsj av toppene, grunnen til dette var for utvikle toppene til EVO. Siden deres sketsj var med 2 ventiler, ville det bli for dyrt med 4 ventiler, men toppene vært laget på den måten at en på et senere tidspunkt kunne bruke 4 ventiler.
Willie G. Davidson synes ingenting om en radiator hengende i fronten av sykkelen, så denne måtte gjømmes bort. Det er pga dette Nova har fått det radikale utseende og HD sitter med patenter for radiator under sete.

[Bilde: nova-10.png]

Som en ser på bildet er det to store kanaler som luften kommer gjennom for å gi luft til den horisontalt liggende radiatoren. En vifte på undersiden suger da luften gjennom radiatoren og ut bak. En ville med denne konstruksjonen ikke bli varm i baken.
Siden luften kommer kontrollert gjennom en tunnel, kunne de bruke en mindre radiator en hvis radiatoren hadde vært i fronten av sykkelen.

Med bruk av denne teknologien er det nesten umulig å se at det er en vannavkjølt motor, kjøleribbene gir også inntrykk om at det er en luftavkjølt motor.
Siden luften måtte strømme gjennom tanken, måtte bensintanken flyttes.
Også den kom under sete, og som en ser på bildene, buler sidestykkene en god del ut. Denne tanken gav da støtte til å kunne plassere radiator og vifte, og kanalen luften skulle gå i ut.
En stor fordel med denne plasseringen av bensintanken, er tyngdepunktet er mye lavere (hørt om en japansk modell som flyttet tanken fra på 1000 ccen, fra første utgave???)

[Bilde: nova-9.jpg]

I 1977 kom Confederate Edition på markedet. Dette kom til å bli en blunder for HD. Med sørstatkorset og i skyggen av FXS Low Rider og XLCR Cafe Racer var det ikke mange som ble solgt. (Denne modellen er ikke i Harley-Davidson Museum, vil anta pga den politiske oppfatning folk reflekterer med dette flagget)
Motorsykkel entusiast Gott ble Direktør i AMF og satset mye på HD og utviklingen av Nova.
Harley-Davidson var da en av de største inntektkildene til AMF og ting såg lyst ut.
Men så sluttet Gott og den nye Direktøren Tom York hadde ingen interesse av motorsykler, og byttet helt om på strategiene. Fra å være en inntektskilde med store investeringer, ble HD satt som en melkeku, hvor inntekten ble brukt til å bygge opp andre deler av AMF konsernet.

[Bilde: nova-1.jpg]

[Bilde: nova-2.jpg]

Nova prosjektet var dyrt, HD hadde brukt over 15 millioner dollar (da tids).
Dette ble for dyrt for AMF, så de la ned prosjektet.
Etter mange år med utvikling og testing hadde Nova prosjektet over 30 ferdige motorer og 12 helt ferdig bygget motorsykler. De hadde testet motorene i over 2000 timer og hadde vært kjørt over 160.000 km. Dette uten store problemer hverken av motor eller chassis.

AMF tapte 8 millioner i året, og for å spare på utgiftene solgte de Harley-Davidson til 13 investorer bla Vaughn Beals og Willie G. Davidson for 80 millioner dollar i 1981.

Harley-Davidson satt nå med gjeld langt over hodet, de måtte tjene penger raskt.
Nova prosjektet var et fremtidsprosjekt, selv om de kunne fått den i produksjon samme året, eller året etter, ville ikke kundegruppen være der. Så for å forsikre seg, bestemte de seg for å gi alt for å komme med en forbedret utgave av luftavkjølt motor, EVO.

Men planen om å lansere en sports-touring var der enda. FXR var chassis de brukte, men de trengte kofferter og kåpe. Kofferter var ikke så dyrt eller vanskelig å designe på nytt, men en kåpe derimot. Tom Gelb forklarte at de sto å kikket på FXR og gikk for å få noen ideer av Nova modellen, da de kom på at denne kåpen ville jo være bra til FXR, og RT kåpen var et faktum. Erik Buell fikk oppgaven om å tilpasse kåpen slik at den passet til FXR rammen (han var også med på Nova prosjektet). Den største forandringen Buell gjorde med kåpen var å forandre åpningene til luftsystemet til et justerbart ventilering system.
I 1983 kom Sport-Touring FXRT (T=Touring), og hvis du har lurt på hvorfor kåpen har de store innsug åpningene, vett du det nå, den var designet til Nova for å ta inn luft til kjølesystemet.
(FXRT var egentlig ikke ferdig utviklet etter planen for den kom med EVO motor i 1984)
Bildet er av en FXRT

[Bilde: 1984-harley-davidson-fxrt.jpg]

Flere stiller seg spørsmålet, hva om AMF hadde satset videre på HD og videre med Nova, hva slags typer HD hadde vi da hatt idag?
Og ikke minst, når de 13 investorene måtte ta valget mellom å satse på et luftavkjølt prosjekt (EVO) eller vannavkjølt (Nova), de hadde ikke kapital til begge, hva hadde HD da vært idag?

[Bilde: nova-7.jpg]

Det hadde også vært spennende å vist kreftene til den V6 1500, Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Nyttig og artig lesning.
Siste sykkelen jeg prøvde før jeg kjøpte Electra`n var en 1500 ccm 6'er En Blyvinge med boxer , men kreftene kommer ikke før du har kjørt forbi.
Likte ikke konseptet-Symaskin!
Ikke dreimomentet og gassresponsen til en V-twin.Argh
Svar
#3
Veldig interessant.
Heldigvis gikk de for EVO spørs du meg. Mulig Nova var en veldig bra motor. Men den har ikke riktig "look". Se mer ut som en Japse Twin.
Svar
#4
Spennende å lese.
Fortsett med slike
Svar
#5
Veldig spennende å se utviklingen og hvordan sammenhengen er med hvordan syklene senere ble seendes ut Smile
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Harley Davidson Prosjekt Overlord Bagger 0 949 21-04-2015, 15:38
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson Prosjekt VR1000 Bagger 2 2,496 07-02-2014, 19:53
Siste innlegg: Gubben
  Harley-Davidson Prosjekt Penster Bagger 4 3,194 30-01-2014, 9:59
Siste innlegg: Nostalgia



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)