Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harley-Davidson Prosjekt Penster
#1
   

Dette er en meget spesiell motorsyk,,,,ehh bil.
"Bak-frem-trehjuler" (reverse-trike) som vi kjenner som Spyder (Can-am Spyder) var det flere produsenter som satte sine planer på. Også Harley-Davidson såg på dette konseptet å laget 2 stk...Smile

Hotrod legenden John Buttera ble leiet inn for å designe denne bak frem tre-hjuleren.
HD brukte deretter flere år på å finpusse på tegningene, forandre på nødvendige design, men i 2006/2007 lå patenten HD trengte på bordet. De skulle produsere en slik bak-frem/ lene tre-hjuler. Fremhjulene skulle "lene" seg i svingene, med hjelp av en hydraulisk enhet.
(Piaggip MP3 har som kjent 2 hjul som lener seg, samme prinsippet, men da med hjelp av hydraulisk enhet).

   

   

Den "nye" Penster (oransje) er bredere en den originale (burgunderrød) fra Buttera, en av grunnene til dette var en skulle gi mulighet å montere fremflyttesett for de med litt lengre lengde.
Også støtdemperen ble forandret fra horisontal posisjon til vertikal.
Som en lett legger merke til er sete også mye høyere på den "nye" versjonen, og en skal vel ikke ha alt for mye fantasi før en ser likhetstrekk med bakparten av en v-rod.

Samtidig med dette prosjektet var det et annet prosjekt, og som det så oftes er, det er bare en vinner. Denne gang gikk Harley-Davidson for Tri-Glide prosjektet som er en Electra med to hjul bak, slik som vi normalt kjenner en tre-hjuler. Harley-Davidson sier selv at de hadde litt for mye problemer med den hydrauliske enheten som skulle presse sykke,,,,eh kjøretøyet tilbake i normalt posisjon. Denne hydrauliske enheten var styrt av en computer som skulle måle vinkel og rette opp kjøretøyet. HD har uttalt at de ikke klarte å få til en god nok funksjon i denne enheten.

Litt vel billig unnskyldning, i hvertfall når vi ser andre produsenter selger med suksess uten denne hydrauliske enheten......


   

   
Litt snodig er det at HD valgte å ikke la folk se denne prototypen på lang tid, men nå er den endelig på plass i museet, ja, alle eh begge to.

Harley-Davidson valgte altså å heller satse på den tradisjonelle tre-hjuleren, om det var smart eller ei.....

Bilde av Tri-Glide
   
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Denne modellen kommer ikke fra HD selv, men fra en som virkelig ville ha en trike med 2 hjul fremme og ikke bak.

   

   
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Grøss & Gru.
   
Da kjører jeg heller Cabriolet
Svar
#4
En trike ser absolutt best ut når den har to hjul bak så er det bare.
men kjøre egenskaps messig så er det nok best å ha to hjul foran. Morgan Three Wheeler med JAP motor foraner vel ett godt eksempel på det. i motsetning til Reliant Robisn som har to hjul bak og ett foran. alle har vel sett Mr Bean episoden med parkerings huset.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
#5
Kan ikke noe for det, men for en som er like hekta på 50-talls Hot Rod' stil så syns jeg faktisk ikke det første utkastet (burgunder) var så ille Smile
Likte linjeføringene og helhetsfølelsen den gav, dog den kunne trengt andre felger som ikke var så renskårne. Harley sin bearbeidete versjon er en torn i øyet i forhold med den avbrutte og kantete linjeføringen med tankdekslene og bakparten, men det overrasket ikke en plass at de valgte den trauste vei ut og heller produserte en Quasimodoversjon av Electraen...
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Harley Davidson Prosjekt Overlord Bagger 0 950 21-04-2015, 15:38
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson Prosjekt VR1000 Bagger 2 2,496 07-02-2014, 19:53
Siste innlegg: Gubben
  Harley-Davidson Prosjekt Nova Bagger 4 4,500 30-01-2014, 10:43
Siste innlegg: Nostalgia



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)