Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harley-Davidson Prosjekt VR1000
#1
   

Ofte når en tenker på Harley-Davidson tenker en på mye chrom, cruisere og touring sykler, en tenker ikke på dyre sports-bikes.
Buell var vel modellen vi kjenner som var litt mer sportslig, og så var det noen sportive Sportstere.

Prosjekt VR1000 var noe helt annet, og uheldigvis for mange uten suksess.

Harley-Davidson hadde dominert innen racing (Daytona) helt frem til 1969, etter dette slet de med å få til resultater, og i 1973 da kom HD i en økonomisk krise, og var nødt til å trekke seg ut av sporten.

Men racing var nærmest blitt en viktig bit av HD sin historie og ønsket om å komme tilbake var stort.
I 1998 skulle HD komme tilbake i toppen innen bane racing, sist gang HD hadde vunnet noen bane race var så langt tilbake som på 70 tallet (I Europa deltok de riktignok litt lengre i VK med 250cc og senere 350cc).

Etter dette er det godt kjent at HD hadde havnet i en økonomisk krise, og penger tilovers for et nytt prosjekt var det ikke på det tidspunktet.

Flere år gikk, og HD skulle satset på nytt på baneløp. Denne VR1000 forventet de skulle slå an i 1990/91 sesongen, det ble nok ikke helt som forventet..

Ducati var da den store utfordreren, og HD skulle nå komme med en vannavkjølt V2 motor, overliggende kamaksel, 8 ventilert og med injection. Dette skulle altså bli knusende sett at HD kom med en 1000cc mot Ducati sin "gamle" motor.

Ingeniørene hos Ducati satt heller ikke stille. Sin motor modell var tross alt begynt å bli gammel, og tiden var inne for en fornyelse.
851/888 modellen kom og med den flere overvinninger.

HD hadde på en måte en fordel, de måtte lage en helt ny motor fra bunnen av, en motor de ikke kunne bruke noe fra de andre motorene eller maskinene som laget deler til motorene til (dette skjer ikke ofte som vi har lagt merke til,,,,). Her var det annerledes hos Ducati, de var nødt til å kunne bruke så mye som mulig, for å kunne lage en ny motor på en så rimelig måte som mulig.

Prosjektet skulle startes og Mark Tuttle ble satt til å lede prosjektet.

Mark Miller ble satt til å designe motoren, han klarte å lage bunnen av motoren, men resten vært en for stor utfordring. De trengte hjelp utenfor bedriften og de såg seg nødt til å leie inn profesjonelle eksperter på området.
Roush Racing ble sett til å videre designe motoren, Steve Scheibe jobbet på flere områder av sykkelen, bla toppene og injection systemets tilpassinger. Penske til å designe fjøring, Wilwood til å designe bremsene. De innleide ekspertene skulle designe dette på HD fabrikken for på denne måten kunne de lage en ny "amerikansk" motorsykkel.
Steve Scheibe sa opp jobben hos Roush og ble ansatt hos HD på starten av 90 tallet.
Tidligere GP ramme designer Mike Eatough ble også ansatt hos HD, og det var han som laget rammen (en av de beste superbikes rammene som er blidt lagd).

   

Prosjektet såg lovende ut, en V2 på 60 grader, vannavkjølt, 4 overliggende kam akslinger, 4 ventiler pr sylinder, bor på 98x66mm noe som gir 996cc.
Weber stod for injection systemet.

Denne motoren gav ca 150 hk, noe som absolutt ikke var galt på den tiden, og noe som virkelig kunne konkurrere med Ducati i sesongen 1990/91, det var bare et problem......den var ikke ferdig før i 1993!!!
Dette resulterte i at den ikke kom til startstreken før i 1994.

Prosjektet hadde forsinkelser både pga tekniske problemer som burde vært løst lenge før i prosjektet, samt politisk spill innad i HD.
De tekniske problemene var bla at de sprengte motoren, en kurve som etter den nådde toppen falt som en stein, elektriske problemer, problemer med elektrisitet som slo inn i løse deler i motoren osv.

   

Men når motorproblemene var løst, var ting mer lyst. Den var enkel å manøvrere, kom raskt og godt ut av svingene, hadde bremser, men langt fra gode, et annet problem var at den hadde ikke noen god toppfart. Dette skulle vise seg å være en vrien nøtt.

Harley-Davidson leide inn flere av de beste sjåførene, bla Miguel DuHamel.
Han klarte å kvalifisere seg for finalen, og ledet faktisk helt til "shifter" falt av. Helt til topps kom han aldri på denne Harley-Davidson VR1000, og usikkerhetene HD skapte med å ikke kunne garantere jobb i fremtiden, faktisk var det slik at sjåfører viste ikke på høsten om HD ville satse ett år til, og om at de hadde jobb til våren. Dette ble for mye stress for DuHammel, og han avsluttet samarbeidet med HD.

På 80 tallet var det også race med (kun) Harley-Davidson XL, og frustrasjonen ble stor når det viste seg at XL hadde større toppfart en hva denne VL1000 hadde.
Etter flere sjåfører kom turen til at de leide inn Scott Russell. Scott Russell var champion men alle som kjente til racing godt viste at han ikke var rett person til å prøve ut noe nytt. Scott Russell hadde heller aldri kjørt race med en V-Twin. Billig var han ikke, han kostet faktisk like mye som det hadde kostet HD å leid inn 6 av verdens beste race motor ingeniører.
(noe som antagelig ville gitt bedre resultater....)

Det var nå avstanden til Ducati og japanske sykler ble veldig stor. HD testet VR1000 mot en "tuned" Suzuki GSX-R750, og med resultat at den var nesten like rask, forstod alle at slaget var tapt.

Harley-Davidson kom rett og slett for sent med denne modellen, de hadde trolig hatt mulighet i 1990/91 sesongen som de hadde planlagt å introdusere den i, men å komme flere år etter, er å gi konkurrentene milevis av forsprang, et forsprang de dessverre aldri kunne ta inn igjen.

Men HD ville også lage en variant av denne som kunne brukes på åpenbar vei. For å få dette til laget de 50 stk (minimums krav av AMA) som hadde litt redusert effekt, 135hk.
Denne kom med to farger, en på hver side.....På den ene siden var den svart og på den andre siden var den oransje. Prisen var selvsagt overdreven høy, med en prislapp på 49.490 usd var dette absolutt ikke noe for en hver mann.

MEN det var et problem, AMA godkjente denne modellen, men som minimums godkjenning. Resultatet var at en kunne registrere den i Polen, og i,,nei det var vist kun i Polen.
(Etter min viten er det solgt 2 stk til Europa, hvor en av de har skilter, og er den eneste i verden som kan brukes på åpenbar vei).

Men historien inne race sluttet ikke her. Flere ganger deltok de, justerte så godt de kunne på motorene for å få de opp i større fart, men det ble aldri godt nok i forhold til japanske og italienske modeller. De gikk faktisk så langt at de byttet ut deler med deler fra utlandet som hadde beviser for sin gode styrke og egenskaper, men resultatene uteble.

En helt tragisk slutt fikk ikke VR1000 prosjektet, selv om prosjektet stoppet var denne motoren forløperen til V-Rod sin motor.

   
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Topp lesing Smile Keep'em coming!
Svar
#3
Kjempe Bagger. Elsker slike innlegg
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Harley Davidson Prosjekt Overlord Bagger 0 953 21-04-2015, 15:38
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson Prosjekt Nova Bagger 4 4,505 30-01-2014, 10:43
Siste innlegg: Nostalgia
  Harley-Davidson Prosjekt Penster Bagger 4 3,201 30-01-2014, 9:59
Siste innlegg: Nostalgia



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)