Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heidenau K66
Nå har jeg endelig fått lagt om til vinterdekk, Heidenau K66. Mener det egentlig er et regnværsdekk for TT.
.jpg   K66.jpg (Størrelse: 12.21 KB / Nedlastinger: 73)
Førsteinntrykket er bra, faktisk slepper det lettere en sommerdekket, Avon Cobra, på våt asfalt. Men det måtte skiftes da det ikke holdt på lufta lengre.
.jpg   DSC_0158.JPG (Størrelse: 82.57 KB / Nedlastinger: 73)
Gleder meg til å få testet disse dekkene, før har jeg kjørt på Cobra hele året. Men etter å ha satt inn kneprotese merker jeg at jeg er blitt mere forsiktig/pysete.
Rapporter vil komme.
Svar
Håper de holder taket bedre på våt asfalt en bakhjulet de nå har tatt av Smile
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Fikk litt flashback når jeg så bildet av det slitte dekket.

Foreldrene mine kjøpte en gammel Citroen 11 Normal rundt 1960, tror jeg det var og da var det vanlig å kjøre med dekkene framme til
de så slik ut. Deretter ble de satt bak og kjørt til det ikke var mer igjen. Jeg husker et slik bakdekk der slangen kom ut i sprekken.
Da ble det en tur til en bensinstasjon for å få en gammel slange som det ble klippet en lapp av og lagt inn for å dekke for sprekken i dekket.
Deretter var det bare å kjøre til det ikke var håp lengre. Slike dekk ble også spart til vinteren, for da kjørte man med kjettinger, og de gnagde på dekkene.

Enklere tider, mindre penger blant folk flest og enkle løsninger.

En folkevogn boble kostet dengang 15000 kroner, det samme som en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Fått kjørt litt i dag og må nok innrømme at høyhastighetsdekk er det ikke. De wobbler lettere, uten at det er farlig. Virker trygge i svinger og på kumlokk og fotgjengeroverganger.
Svar
Angry ScreamDenne wobblinga viste seg å være feil lufttrykk da ventilnåla lakk. Etter å ha fått skiftet nåla og pumpet opp til riktig dekktrykk, ble de helt supre.
Og aldri blir det vinter!
Svar
Faktisk fins det to typer Heidenau K66, de jeg har kjøpt og en som er seipet.
.jpg   K66 seipet.JPG (Størrelse: 16.56 KB / Nedlastinger: 42)
De andre er nok sikkert bedre på snø og is men det får så være mye bedre enn å tasse rundt med sommerdekk på vinterstid.
https://www.youtube.com/watch?v=20AYl5wFPQk
Svar
Du (tutte) nevnte i en tidligere tråd at Heidenau sine vinterdekk var vanskelige å få tak i. Hvis en i fremtiden ikke lenger får tak i vinterdekk som passer, "kan" en også lage seg dekk som gir litt mer grep på vinterføre.

Ett alternativ er å kjøpe offroad dekk som passer, disse har da store "knotter" i mønsteret, hvor en relativt enkelt kan montere pigger. Dekkene vil nok ikke være like behagelige å kjøre med, siden profilen er mye grovere, men allikevel et bedre alternativ en å kjøre på sommerdekk.

Alternativ 2 er å kjøpe sommerdekk som er meget myk i gummien. Ofte kjenner en disse igjen med å lese på erfaringer, hvor brukere gir opp at slitestyrken er veldig lav (at en ikke får kjørt mange kilometer før dekket er slitt), for deretter å montere pigger. Dette er også ofte de billigste dekkene en kan få tak i.

Når temperaturen går under 9-10 pluss grader er det en snakker om fordeler med vinterdekk, mye av denne grunnen er hardheten til gummien. Dess kaldere, dess hardere blir gummien.
Har en da sommerdekk som i utgangspunktet er hard (Dunlop som eksempel) vil disse blir enda hardere når en kommer under 10 grader. Selv om det da ikke trenger å være snø eller is, vil dekkene da gi mindre grep en på sommeren, og kan gi uante glipp ved våt vei, også med plussgrader.

Hardhet til gummi er i disse kalde dagene meget viktig, og med tanke på at motorsykkel dekk i seg selv er hardere en bildekk, forstår en hvor harde dekkene vil bli ved bare noen få plussgrader.

Harde dekk kan en riktig nok kjøre mer kilometere med en dekk med myk gummi, men grep er jo også veldig viktig.

Å montere disse piggene selv er noe de fleste med en boremaskin vil få til, pigger finnes i "alle" lengder, også til tråsykkel, så utvalget skulle ikke være grunn til at en ikke skal kunne lage seg "vinterdekk" selv.

Mønsteret i dekket vil jo ikke bli slik som vi er vandt med med vinterdekk, og også noe vi må ha i bakhodet når en kjører, men piggene vil allikevel hjelpe på de kalde dagene for å få bedre grep på veien.

Ellers "bør" en jo la sykkelen få hvile seg når det er snø eller is på veien,,,,
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Ehh, nei!
Piggdekk er for meg ikke et alternativ, har brukt det flere vintre, men siden 90% av kjøringa er på bar asfalt og piggene gjør at kumlokk og fotgjengeroverganger blir rene fellene når piggene hindrer gummien å få feste.
Må igjen få lov å skryte av gummien som sitter på nå!
Kjempedeilig de imponerer mer og mer.
Svar
(11-11-2014, 2:35)tutte Skreiv: Nå har jeg endelig fått lagt om til vinterdekk, Heidenau K66. Mener det egentlig er et regnværsdekk for TT.
Førsteinntrykket er bra, faktisk slepper det lettere en sommerdekket, Avon Cobra, på våt asfalt. Men det måtte skiftes da det ikke holdt på lufta lengre.
Gleder meg til å få testet disse dekkene, før har jeg kjørt på Cobra hele året. Men etter å ha satt inn kneprotese merker jeg at jeg er blitt mere forsiktig/pysete.
Rapporter vil komme.

Hei. Er ny her og drister meg til et spørsmål i et gammelt innlegg.

Jeg har bestilt K66 140/70-16 til Sportsteren
Har lånt meg en piggepistol og vil bestille pigger mens jeg venter på dekk, og lurer på hvor lange pigger det er plass til i K66 dekkene.

Satte du pigger i disse? Evt hvor lange pigger fikk du plass til/hvor dyp er mønsterdybden?
Hva er erfaringen din med K66?
Jeg har veldig god erfaring med Heidenau sine K37 vinterdekk uten pigg. Kjører hele året i Bergen og henger godt fast med Beemeren med vogn.
Til 150/80-16 som Sportsteren har finns det ikke vinterdekk, men skal prøve meg med helårsdekket K66 med pigger i da K66 vinterdekket ikke finns i rett dim og vektklasse . Mulig jeg også seiper de. Skal prøve meg litt fram.
MVH
Flathead
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)