Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Importert fra USA eller ikke?
Fikk et spørsmål av en som hadde importert en Harley-Davidson fra Tyskland, om det var muligheter for at denne egentlig først var importert til Tyskland før han kjøpte den..

Ja vanskelig å finne ut av dette er det ikke, ramme nummeret (VIN Nummer) forteller om den er laget for salg i USA eller om den er laget for salg utenfor USA. Alle som har ramme nummer som starter med tallet 1 er laget for salg i USA, og hvis en har en slik, er den altså eksportert fra USA brukt.
Alle andre starter med nummer 5.

En sykkel kan selvsagt være importert fra Italia til Tyskland, solgt til en danske før den ble kjøpt av en nordmann, men da også med nummer 5.
Eller samme situasjon, men da importert fra USA av Italieneren, solgt til Tysker, osv,,, da har den nummer 1.

Det er ikke "farlig" selv om den er eksportert fra USA (eller importert fra USA om en vil), "problemet" er vel helst at en ofte ser at speedometeret har blitt byttet pga det gamle "ikke lenger virket". Grei måte å få redusert antall kilometer sykkelen har lagt bak seg, men ofte sier ikke dette alt. Det er bedre med en sykkel som har kjørt lange turer 100.000 kilometer, en en som har kjørt rundt i byen i 10 år, og sykkelen har "bare" 40.000 kilometer.

Men 1 eller 5 altså. Ellers vil "Europeiske" ha CE merking på forskjellige deler, mens en fra Canada har ikke det, selv om begge har nummer 5.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Man kan gå inn på autocheck.com og få ut en rapport over kjøretøyets historikk i USA.
Det koster 29 dollar, tror jeg, men jeg fikk et gratis av selger.

Rapprten inneholder opplysninger om bla. speedometerstand, skadehistorikk,
om det er tatt pant i kjøretøyet og status ved tilstandskontroller, om det er meldt stjålet osv.
Det er mange flere punkter listet opp i rapporten ( 40 i min ),så en får et inntrykk av om selger er kreativ med sannheten eller ikke.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
Godt tips sindbad Smile
Du nevnte dette med pant i kjøretøyet, noen land legger pant på kjøretøy ved utstrekking av lån, mens andre land ikke har slik praksis/lov.
I Nederland feks er det ikke mulig å pantsette kjøretøyer, så ved kjøp trenger en ikke å frykte at en overtar lån fra en annen. Andre land derimot..... Usikker på hvordan det er i USA,,, noen som vet?
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Seig dra på høyt gir eller gire ned hva er best? Jan-Ivar 1 823 26-06-2017, 23:34
Siste innlegg: tutte
  Definitivt ikke Harley eller V - twin sindbad 3 640 17-11-2015, 20:12
Siste innlegg: sindbad
  Tyskland med bomvei men ikke for MC Bagger 3 979 30-03-2015, 12:02
  Forum utvidelse eller ikke? Bagger 4 720 26-03-2015, 12:25
Siste innlegg: Bagger
  Harley-Davidson og eller kone selges Bagger 1 904 09-12-2013, 17:59
  Hvordan man ikke skal kjøre sykkel tutte 4 2,995 20-10-2013, 17:18
  Ikke for raskt i svingene med Bagger Bagger 3 1,262 12-03-2013, 9:19

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)