Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kamkjedestrammere
Det skrives og menes mye om kamkjedestrammere på tidlige twin cam motorer. Det er litt vanskelig å vite hva man skal tro. Det som er litt skremmende er at de tydeligvis slites ut med stor variasjon i kjørte km og så vidt jeg vet har ikke HD oppgitt noen intervall for skifte heller. Slik jeg skjønner det holder de nyere hydrauliske strammerne lenger. En ombygning til hydrauliske eller tannhjul/drev er omtrent like dyrt. Om tannhjul/drev skal virke er avhengig av om det er kast i veivakslingen eller ikke.
Han som skrur på mine sykler ser ikke dette som noe stort problem, men hvis dere leser linken gir den inntrykk av at det er en verdensomspennende konspirasjon om ikke å innrømme at det er en alvorlig konstruksjonsfeil med twin cam motoren.
Kjedestrammerne på min -99 Wide Glide ble inspisert på 3200km og å helt fine ut. Men det blir jo litt tungvint om angsten tar en og en må av med kamdekselet for å inspisere med korte intervaller.
Er det noen på forumet her som har erfaring med dette??

http://www.jamesrussellpublishing.biz/be...arley.html
Svar
Kjedestrammere har vært diskutert mye og det er vel ingen tvil om at dette har vært og er ett problem på de tidligste Twin Cam motorene.

Hvis du er det minste i tvil om hva du skal gjøre. Vil jeg vel råde deg til å koste på deg en oppgradering.
Bytte av olje pumpe er også ett must.
En klubb bror fikk problemer med sin 99 mod i vår. etter uker på verksted og bytte av kjedestrammere og ett par ventil løftere.
endte han opp med ett realt havari i sommer. bakre sylinder er skjært noe som mest sannsynelig skyldes feil på olje pumpa .
muligens slitespon i fra strammerne har satt seg fast i olje kanalene og tett dem.

Det finnes flere oppgraderings alternativer å få kjøpt. Fueling, Zipper Performance, S&S osv har alle gode alternativer.
men det koster.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Huff ja. Det kan vel gå bra, men så har en også problemet som du nevner at deler/spon fra strammerne kan tette til oljekanaler osv. Kostnadene ved en ombygging er vel relativt høy, men et motorhavari blir lett dyrere. Fordømte greierSmile.
Svar
En av mine bødre er i forhandlinger om ny sykkel og vurdere å bytte inn sin 02 mod.
forhandleren som skal ta den i innbytte regner seg ca 11000 kroner for jobben med deler.
ikke billig men ett total havari koster fort 2-3 ganger mer.
Svar
Ca 11000 med deler hørtes slett ikke ille ut. Kan jeg spørre om hvor dette er? Jeg har hørt opp i 17000-20000 og hydraulisk eller drev er omtrent samme prisen. Jeg har begynt å sende ut noen forespørsler, men har ikke fått svar enda.
Svar
Sjekk med East County motor på Hadeland
hva han regner inn i prisen og om det er en pris han setter på sykler han tar i innbytte skal jeg ikke si sikkert.

har selv ikke brukt dem da jeg skrur alt selv. men har mange bekjente som bruker dem og som alle er meget fornøyd.
de har lang farts tid i motorsykkel miljøet og kjenner produktene godt.

men vært forsiktig når du kommer inn døra. kjenner mange som har reist hjem med ny sykkel i stedet for å reparere den gamle
Svar
Takk for tips. Skal sjekke med de da det er i nærområdet. Heldig du som kan å skru selvSmile Ingen fare med å gå inn døra hos East County. Jeg og Wide Gliden er i et forhold, og jeg er av den trofaste typenSmile
Svar
Bare hyggelig.
Per Morten som driver East county motor er en bra mann og en god selger. Det er viktig å være trofast.

jo jeg er nok heldig som kan skru selv en skulle mang en gang ønsket at jeg hadde mer utstyr.
Svar
Nå blir det drev på kammene. Typisk nok, etter 36000km er det ikke antydning til slitasje på nylonstrammerne, men avgjørelsen er tatt og da slipper jeg forhåpentligvis å bekymre meg mer om dette.
Svar
(12-12-2015, 18:26)Traveller Skreiv: Det skrives og menes mye om kamkjedestrammere på tidlige twin cam motorer. Det er litt vanskelig å vite hva man skal tro. Det som er litt skremmende er at de tydeligvis slites ut med stor variasjon i kjørte km og så vidt jeg vet har ikke HD oppgitt noen intervall for skifte heller. Slik jeg skjønner det holder de nyere hydrauliske strammerne lenger. En ombygning til hydrauliske eller tannhjul/drev er omtrent like dyrt. Om tannhjul/drev skal virke er avhengig av om det er kast i veivakslingen eller ikke.
Han som skrur på mine sykler ser ikke dette som noe stort problem, men hvis dere leser linken gir den inntrykk av at det er en verdensomspennende konspirasjon om ikke å innrømme at det er en alvorlig konstruksjonsfeil med twin cam motoren.
Kjedestrammerne på min -99 Wide Glide ble inspisert på 3200km og å helt fine ut. Men det blir jo litt tungvint om angsten tar en og en må av med kamdekselet for å inspisere med korte intervaller.
Er det noen på forumet her som har erfaring med dette??

http://www.jamesrussellpublishing.biz/be...arley.html

Kamkjedestrammerene er ikke så stort problem som mange skal ha det til å være. De holder som regel fint opp til 60.000. Noen ganger opp til 100.000 km fær de må byttes. Alt avhengig av hvor ofte du bytter olje.

Plastskoen på kjedestrammeren kan se helt fin ut selv om sykkelen har gått disse 60.000. Men den vil da mest sannsynlig være utslitt likevel (selv om noen kan holde I 100.000 I ekstreme tilfeller). Det som er - er at det er en spesiell "coating" utenpå skoen som danner slitebelegget. Dette er forsåvidt tynt. Det er når det går hull på dette at skoen spises opp. Og da kan det gå fort. Stol da heller på kilometerstanden din fremfor visuell inspeksjon. Ser den ok ut ved 60.000? Bytt den likevel. Ved 70.000 kan det smelle.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)