Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan noen svare på hvordan patches fungerer?
Nå er jeg ikke sikker på om dette forumet er det beste å stille slike spørsmål i, men jeg prøver meg likevel.
Jeg har en skoleoppgave der jeg har valgt å skrive om mc kultur i norge, har lært meg litt av hvert til nå men jeg forstår meg ikke helt på hvordan disse ryggmerkene fungerer.
Slik jeg har forstått det er det 2 forskellige type ryggmerker, 1 piece patch, og 3 piece patch. 1 piece patch er vel det som blir brukt av riding klubber, mens 3 piece patch blir brukt av disse lovløse mc klubbene. Bare å rette på meg her for jeg har ikke peiling.
Noe som jeg også lurer på er hvordan man kan se forskjell på disse ryggmerkene. Kalles det 1 piece patch fordi hele ryggmerket er en del, og 3 piece patch fordi ryggmerket består av 3 deler? Har jo sett Hells Angels f eks kjøre rundt og de har jo 3 merker på ryggen, hvis jeg vi ikke teller med MC og 1%er merkene.
Kan noen gi meg en forklaring på hva som er hva, og hvordan de ser ut?
Takk.
Svar
Hei.
"Regelen" ang merker er egentlig ganske enkel. 1 patch klubb er en riding klubb, venneklubb, touringklubb. Merket består av en del, størrelse er ikke av betydning.
1 patch klubb har IKKE colors i den forstand. 3 patch har navnet på klubben øverst, en logo i midten og stedsnavn under, derav 3 patcher, dette kaller colors. Det blir feil å stigmatisere det til lovløse klubber eller 1% klubber, 3 patch klubber er for alle MC klubber hvor 1% klubbene også er endel av.

For MC clubber (3 patch) har de ofte navnet på klubben på fremsiden av vesten også, da veldig ofte i form av en "nål" , et merke med chapter (avdeling) og eventuelt funksjon i klubben. Dette skal egentlig ikke 1 patch klubber kunne bære (funksjon og chapter på forsiden av vesten).

Noen bruker også en "banan" som er et merke på siden av vesten.

"MC kultur i Norge" er et stort og interessant tema, hvor ryggmerke kun er en liten bit

Håper det gav deg litt svar
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Bagger Kommer som vanlig inn med sin kunnskap.

MC Miljøet i Norge er stort og det er ett godt miljø. Jeg har selv vært aktiv del av det siden 2011.
Har gått tiden min som det kalles i en liten lokal klubb. Tiden beskriver den tiden det tar fra du blir tatt opp som Hangaround frem til du blir Prospect og så hvis du gjør tingene rett og passer inn i gruppa blir Full Patch member. Jeg valgte å forlate den lokale lilel klubben for noe større.
Jeg er nå i gang med Hangaround tiden min i en internasjonal klubb. her tar det minimum 2 år fra man begynner som 
Hangarounnd til man blir full patch. EN Internasjonal klubb må ha Avdelinger eller Chaptere i minimum 3 land for å kunne kalle seg internasjonal.

1 patch er som Bagger skriver ett merke som består av endel. noen 1 patch klubber bruker en overbue med klubbens navn og en underbue med tilholdssted og de har MC merke på siden lik en 3 Patch har men alt er brodert på en og samme Patch.

3 patch klubbene har en overbue med klubbens navn. en senter patch med en bilde eller lignende denne kalles også Target. og de har en underbue som forteller om deres geografiske tilhørigher.  I Norge er det kun internasjonale klubber som får lov til å Bruke Norway i underbuen. 
Foran på vesten er det mer individuelt hva klubbene har men som oftest har de klubb navn og tilhørighet og eventuelt medlems status på såkalte striper på venstre side av vesten. Noen har oså striper på høyr eside da ofte i form av det norske flagget eller andre fortjente striper.

En 3 Patch klubb er ikke en Klubb som er kriminell. det er per difinisjon ingen Kriminelle klubber i Norge. Att det kan finnes kriminelle medlemmer i klubbene skal man ikke stikke under en stol. det er flere så kalte MC medlemmer som har blitt dømt for diverse krim, men det er ingen klubber som har blitt dømt.
SÅ vær forsiktig med hva du velger bruke av ord.

MC Miljøet er ett miljø som ofte blir stigmatisert og sett på som noe negativt. noe det på ingen måte er. eg har vært på fest med de fleste av de store klubbene og har kun positive opplevelser. Du treffer folk med samme innstiling og interesse som deg selv. jeg vil si jeg har mange gode venner over store deler av Norge. samt noen i utlandet også.
MC miljøet er ett miljø med folk fra alle samfunnslag og med forskjellig bakgrunn og med forskjellige syn på livet, men felles nevneren er at vi har en felles interesse nemlig motorsykkel.

Det kjøres motorsykkel. det snakkes motor sykkel, det bygges motorsykkel. Man lever rett å slett motorsykkel.

Den store forskjellen på 1 patch og 3 Patch klubber i mine øyne er at 3 Patch klubbene  i større grad har dette som en livstil. Man er rett å slett Biker 24/7. du eter, driter og lever motorsykkel. Motorsykkel og kamerater/brødre i tillegg til Familie er også en veldig viktig del av livet.

Å skrive en god oppgave om dette miljøet uten å oppleve det kan nok bli en tøff jobb spesielt  om du ønsker å skrive en objektiv oppgave. Nå sier du ikke hvor gammel du er osv, men har du fylt 18 år og tør å ta deg en tur til ett klubb hus  eller ett treff vil du nok se hva jeg mener.
Sjekk ut hjemme siden www.chopperweb.com der finner du en oversikt over klubber i Skandinavia har kan du nok finne litt info kanskej kan du finne kontakt informasjon til en klubb i nærheten av der du bor å ta kontakt med dem for å slå av en prat.

Lykke til med oppgaven!
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Hvis du lurer på hva en 1%er er så les gjerne denne lille saken. det beskriver opprinnelsen til hele grei.
Dessverre har dette begrepet gradvis blitt gjort til noe totalt annet en hva det var. Hvem som har skylda for det er
det ingen som vet men myndigheter og media har gjort sitt for å vri det til en veldig negativ greie.

A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Hvordan man ikke skal kjøre sykkel tutte 4 4,299 20-10-2013, 17:18
Siste innlegg: Bagger
  Noen andre som er på superrally? Gubben 0 1,435 18-05-2013, 20:07
Siste innlegg: Gubben
  Hvordan teste en hjelm? Bagger 0 1,197 15-04-2013, 16:20
Siste innlegg: Bagger
  Hvordan bli en MC medlem Bagger 5 16,501 09-11-2012, 0:24
Siste innlegg: Jan-Ivar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)