Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keihin eller Mikuni
#1
Jeg er litt på vippen til å gi opp min Mikuni HSR 42..





Etter jeg byttet fra den trofaste Keihin CV-gasseren har jeg hatt et problem med å få justert inn en tilfredstillende tomgang, og også fått et problem med hengende gass.



Jeg hadde en fin og rytmisk tomgang på ca 5-600 rpm (noen vil kalle det for lavt, andre for "ikke lavt nok"), men etter jeg monterte en fabrikkny Mikuni HSR 42 har jeg hatt lettere tilgang til tomgangsjusteringen og også fått justert "on the go". Jeg justerte tomgangen til ca 5-600 rpm, og fikk et greit resultat. Inntil jeg kom til et lyskryss under neste tur, med gjennomvarm motor. Da hang motoren igjen på ca 1000-1100 rpm, og ble hengende der inntil jeg satt sykkelen i gir og kvalte den ned til tomgangsturtall. Først da la den seg på det jeg i utgangspunktet justerte den til.



Når jeg kom hjem lot jeg sykkelen stå på å gå foran garasjen på turtallet den hang igjen på, og den sto slik i nesten 4 minutter før den plutselig gradvis datt ned til 600 rpm. Jeg justerte på tomgangskruen og fant ut at om motoren ikke skulle henge igjen på 1000 rpm umiddelbart etter gassreduksjon, legger den seg på knappe 300 rpm (eller mindre), nesten så motoren "stall'er". Det er ganske så slitsomt å kjøre med en sykkel som må kveles ned ved lyskryss, eller har en tomgang så lav at oljetrykkslampen blafrer..



Og ja, jeg har forsøkt "alt" i forhold til faktorer jeg kan komme på: Sjekket om gasswire drar seg ordentlig av, at stemplet faller ordentlig ned på plass, skiftet nok et sett med innsugspakninger, demontert og renset gasseren.



Jeg har et par CV-gassere liggende jeg kan leke med, så det jeg er ute etter er innspill, erfaringer, synspunkter, fordeler, ulemper, oppsett osv både når det kommer til CV, HSR 42 og CV vs. HSR 42 [Bilde: icon_e_smile.gif]



Sykkelen er en 96' 1340 Evo med standard stempler, Andrews EV-27 kamaksel, Crane Hi 4-N singlefire tenning med operativ VOE-switch.



Håper virkelig på at det er visdom der ute som kan svare meg, for jeg har ingen flere forslag til hva som kan være galt. Vil nødig kvitte meg med min showpolished HSR 42 (syns den er langt penere enn CV-gasseren), men gjør det om det er fordelsaktig for bruken. Noe av årsaken til byttet i utgangspunktet er at den har større kapasitet enn CV-gasseren (på papiret).



Mr. E
Svar
#2
Du eier nok kremen av en forgasser, så hvis du bestemmer deg for å bytte til CV, gi melding om hvor mye du vil ha for Mikunien.

Men tilbake til problemet.
Nummer 1, hvis du ikke har byttet til en oljepumpe med mye større kapasitet og oljefilter som ikke "kveler", er turtallene du snakker om på tomgang alt for lav for din motor, og du vil skade den mye mer en "fornøyelsen av lyden" den har på så lavt turtall. Her er det forsket ganske mye på, og tallet er enkelt, helst ikke under 950rpm (noen går til 900), alt lavere vil uten forskjellige modifikasjoner kun skade motoren.

Men ang forgasser. Hvis du er 100% sikker på at du ikke får falsk luft, er det da noen ting du bør prøve på (etter at du har justert opp til 950rpm). Det er også en justeringsskrue for tomgang blanding (idle mixture) som ligger rett ved inngangen til bensinslangen (her tror jeg du får slutt på problemet).
Neste mulighet, er nålen, (pilote jet) som da (siden turtall er for høyt: For mager blanding, må byttes til en som gir mer bensin i forhold til luft mengde).

Har du byttet til ett annet eksosanlegg? Da kan det godt hende at du må bytte nålen for å få det til. Men prøv først å juster blandingen ved bruk av skruen ved bensininntak nippel.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Takk for innspill, Bagger Smile

Jeg har ikke målt de forskjellige turtallene, så det er ca-tall for å sette ting i perspektiv Smile

Ved falskluft eller feil pilot jet vil vel ikke tomgangen påvirkes av om man kveler den ned, man vil vel da ha en konstant tomgang som vil dra seg opp igjen med en gang?
Svar
#4
Du nevnte selv at du hadde en uoriginal kam, noe som resulterer i at overlappingen blir annerledes, (lukkes ikke på samme tidspunkt) og er ofte merkbar ved tomgang, da hvis en har falsk luft eller feil dyse som gir for mager blanding. Prøvde du å justere på skruen jeg nevnte?
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#5
Nei, jeg har ikke fått vært i garasjen enda Smile
Jeg har ikke vært borti slike justeringer før, har du noe erfaringer med slikt? Hva bør jeg se etter, og hva kan følgene bli? Smile

Takker så mye for hjelpen Big Grin
Svar
#6
Er det ønskelig med en "Gjør det slik" beskrivelse, eller kun stikkord?

Hvis det blir en bruksanvisning lignende, trenger jeg litt mer tid en 5 minutter å skrive det ned, (m også se etter at jeg ikke hopper over noe/tar for gitt at leser vet osv).
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#7
Stikkord fungerer som regel fint, kan forsøke med det først Smile
Svar
#8
OK, noen tips/stikkord

Start med nye plugger.
Bensinen skal være fra dette året, og ikke noe bensin fra i høst.

Start sykkelen og la den bli litt varm (slik den slipper å ha choke).
Finn frem en boks med WD-40, hold sykkelen på ett gitt turtall, feks 1200rpm, spray ved manifold overgang til forgasser og mot overgang til sylinder. Hvis motoren da forandrer turtall, nyser, har du falsk luft, og dette fikses før en går til neste steg.

Choke. Når en drar i choken skal en ha 1/8 slark. Hvis den tar med en eneste gang (f.eks 1mm) er det for lite slark, og dette må fikses før en går videre.

Med motoren varm (trenger ikke choke) setter du turtallet inn på 1000 rpm.
Nå må du justere Pilote jet (som virker fra 0-1/8 gass), også tomgang pilote blandings skrue vil forandre/påvirke nivåene her.
Hvis du ikke har tilgang på WEGO eller dyno, skru pilote jet air skrew til den får for mager blanding, og motsatt vei til den får for rik blanding. Her pleier det å være ganske bra med å skru en halv omdreining tilbake fra for mager blanding, da ligger den normalt innenfor verdier vi ønsker.

På toppen av forgasseren ser du en E ring, denne holder nålen i gitt høyde. Normalt skal den stå på 3.

Akseleresasjonspumpe trenger en mer eller mindre aldri å stille på, og ei heller aldri før alle andre ting på forgasser er riktig justert.

Ja dette var den korte versjonen.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)