Hei Lillian58.
Opplæring er nok litt forskjellig fra kjøreskole til kjøreskole, og lærer ønsker nok at elevene følger dens råd og ikke andres. Skal derfor ikke blande meg for mye inn i selve opplæring, men kan ta opp ett par ting.
Du nevnte følsomhet på gass brems.
Snakker du her om kjøring i lav fart?
En god metode er å lære seg å kjøre med bakbremsen, altså at en holder "drag i motor" med gass, og reduserer fart med bruk av bakbrems. (feks når en skal kjøre i disse 8 tallene, som en senere bruker for å ta knappe vendinger med sykkelen, feks når en skal snu). En lærer relativt raskt hvilket turtall sykkelen må ha, og holder gassen i samme turtall hele veien mens en reduserer fart med bakbremsen. Trikset her er å holde gassen rolig på samme turtall.
Og for å klare disse 8 tallene, ihvertfall hvis de er små, tar en frem kontra styring, og dytter på styret mens en bremser med bakbremsen,,,,,er mye enklere en folk tror,,,,hold gassen jevnt og brems,,så skal du se at dette ikke er noen tryllekunst.
En viktig ting er å forstå at selv om en nettopp har fått lappen, så er en på ingen måte en god motorsyklist. Dette blir en KUN ved praksis. Og nei, det er ikke slik at en blir automatisk god ved å kjøre mange kilometer...Kjører en på motorvei i tusen mil, har en ikke lært mye, en lærer mest ved utfordrende situasjoner, og ved å lese og benytte seg av slike tips i sin egen kjøremåte.
Hva jeg prøver å si er at en bør ta med seg tips, prøve de ut, huske de, lære seg å alltid kjøre på en måte en benytter seg av de beste kjøreteknikkene, helt til en gjør de automatisk. Etter at dette blir en automatikk, og det på nytt blir vår, tar en på nytt å går gjennom teknikkene, ser etter at en fortsatt bruker kjøreteknikkene, at ferdighetene fortsatt er på nivå, eller rettere sagt, på nytt øver en litt på kjøreteknikkene, legger på nytt merke til seg selv om en benytter seg at de riktige teknikkene, og at en ikke (som så alt for mange) slurver, og dermed øker faren for sin egen sikkerhet.
Var koselig at du syntes tråden var lærerik