Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knirking (gummilyd)
Gjelder 97 EVO.

Varm motor;
Setter den i 3.de gir og vugger frem og tilbake. Da høres det en gummiaktig knirkelyd i takt med vuggingen. Litt vanskelig å lokalisere men høres ut som om det kommer fra primæren.

Motoren kjøles ned;
Ingen lyd.

Noen som har en idè på hva dette kan være?

Confused
Svar
Fra primæren kommer det ikke. Lite gummi der Smile.
Sitter svingarmen din i gummi?
Svar
det kan nok komme fra primæren, men sjansen er vel stor for at det er lyder i fra sekundær reima. din sykkel har vel reimdrift til bakhjulet.
hører du lyden kun i 3. gir eller er det er i de andre gira også
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Lyden kommer også i ett høyere gir. Men da noe svakere...kanskje.
Det var Nostalgia som gjorde meg oppmerksom på det. Han vugget sykkelen når den sto i tredje gir. Etter at motoren hadde kjølt seg ned litt forsøkte jeg. Da hørte vi ingenting.

Mulig ikke motortemperaturen har noe med dette å gjøre.

Jeg skal teste litt mer i morgen.
Svar
Hvordan kan en få annerledes lyd fra primæren med å vugge en sykkel ?
Tror nok heller at belte som Jan-Ivar sa, støtdempere eller som jeg har mest tro på opphenget til svingarmen.
Svar
kjører med lukka primær belt på min sykkel. hører litt gnukkelyd i fra den hvis jeg vugger sykkelen i gir
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Min anbefaling vil være at du først får skilter, og så tar deg noen gode turer med sykkelen. Hvis du er veldig i tvil ang lyder, hadde jeg spurt en du kjenner som også har en evo, om å prøvekjøre den.

En Harley er kjent for mye lyd, og da snakker jeg ikke kun om lyden som kommer fra eksosanlegget.
Kjenner flere som har gått over fra japse sykkler, og var livredde for at sykkelen holdt på å dette i fra hverandre. Lyder når en girer, lyder fra primæren, lyder fra motoren som ofte ikke høres ut som om alt er vel stildt i motoren osv. Alt dette hører ofte med en Harley, trenger ikke å være noe galdt i det hele.

Ja, en vil høre en slags lyd fra primæren når en rikker frem og tilbake hvis sykkelen står i gir.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
(25-05-2013, 15:26)Bagger Skreiv: Min anbefaling vil være at du først får skilter, og så tar deg noen gode turer med sykkelen. Hvis du er veldig i tvil ang lyder, hadde jeg spurt en du kjenner som også har en evo, om å prøvekjøre den.

En Harley er kjent for mye lyd, og da snakker jeg ikke kun om lyden som kommer fra eksosanlegget.
Kjenner flere som har gått over fra japse sykkler, og var livredde for at sykkelen holdt på å dette i fra hverandre. Lyder når en girer, lyder fra primæren, lyder fra motoren som ofte ikke høres ut som om alt er vel stildt i motoren osv. Alt dette hører ofte med en Harley, trenger ikke å være noe galdt i det hele.

Ja, en vil høre en slags lyd fra primæren når en rikker frem og tilbake hvis sykkelen står i gir.

He he, ja. Skilter er vel kanskje et must.
Kjørte den varm i går. Ingen knirkelyd da.

Er vel klar over at Harley er kjent for mye lyd. Både merkelige lyder, ikke så merkelige lyder og mye lyd som man sørger for selv. Det er derfor jeg vil kjøre Harley og det var derfor jeg gikk fra en "moderne" 2008 Street Bob til en EVO med forgasser. Jeg ville ha tilbake noe av sjelen Harley er kjent for.

Føler likevel det må være lov å spørre når en kompis som har kjørt EVO (samme type sykkel) en stund nå bemerker denne lyden og mener den er unormal, selv for en årsgammal Harley ;-)
Så kommer kunsten å skille normale Harley lyder fra unormale selvsagt.
Svar
Du kan få prøve min også men den er full av lyder som ikke kommer fra eksosen. Husker jeg hadde pipe/knirke lyder fra belten, men da var den ikke linet opp helt riktig. For meg høres det ut som en tørr gummiforing.Men hør på Nostalgia. Dere har vel ikke ulike sykler.
Nå har jeg touring ramme ikke Softtail som har gått over 300 tusen km.
Svar
Sharpeye.
Jeg mente på langt nær at du ikke skulle spør spørsmålet, sier heller ikke at det ikke er noe....bare at (ihvertfall mesteparten av de litt eldre) harley lager mye lyd. Toleransene kravene, valg av oppset/design og material, langt slag osv, gjør sitt til at det lager mer lyd en mange andre (eller alle andre Smile ). MEN hvis det er en lyd som ikke hører til å være der, er det en helt annen sak.

For å si det slik, hvis jeg sitter på en sykkel jeg ikke stoler på, ja, da nyter jeg svært lite av turen. Bruker da oppservasjons evnene til å høre etter om alt går som det skal...ja, da blir det lite kos for å si det slikt.

HVIS det er slik at de ulydene ikke er lyder av skavanker/feil, men at du fortsatt er utrygg, har du antageligvis samme problem som meg, en er mer engstelig en at en nyter en god tur. Derfor er det både for sykkelen (hvis noe er galt) og for deg (ja, her begge deler selvsagt) viktig å få konstatert om det virkelig er noe galt.

Sikkert litt klønete skreve, men håper du forstår meningen min.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)