Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekk forhjul
Dette høres sikkert trivielt ut, men min datter har en 2014 883 Iron. Den har stått lagret varmt mellom sesong. I år oppdaget hun at hun mister 1psi trykk i døgnet.
I dag skrudde jeg av hjulet og satte det i ei balje vann. På to steder, ett på hver side av felgen pipler det ut luft.
Jeg finner dette noe merkelig og lurer på om noen har hatt eller hørt om tilsvarende på slangeløse dekk?
Dekket har ikke blitt kjørt med for lite luft, dvs det har det, men ikke så lite at det skulle oppstå noe skade.
Svar
Hei. Normalt er det ventilen som lager trøbbel, nå høres det jo ikke ut som om dette er tilfelle i denne sammenhengen.

Det "kan" være korrosjon som forårsaker problemet, men det var da veldig tidlig, siden sykkelen er fra 2014.

Mitt tips er å slippe ut all luft, trykke dekket bort fra felgen (press mot midten), bruk f.eks wd-40 mellom felg og dekk. Plassen du trykker bort fra felgen bør være ca 10 cm (5 cm fra hver side du har funnet lekkasje) men gjerne mer en 10 cm. Tilføy litt wd-40, og pump opp dekket på nytt.

Du vil ikke kunne finne årsaken til lekkasjen på denne måten, men sannsynligvis vil du få dekket tett.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Det med korrosjon har jeg tenkt på også. Logisk sett har jeg vont for å tro at det kan være noe annet. Det er 1 mnd. igjen av garantitiden, så jeg får ta en telefon i morgen å høre hva dem sier før jeg eventuelt tar av dekket og sjekker.
Svar
Har hørt flere som har hatt tilsvarende problemer med slik lekkasje på felger.
HD forhandleren har vel ikke akkurat vært velvillige til å ta det på garanti,

For meg som har jobbet noen år med bil er ikke lekkasjer langs felgkanten noe ukjent problem overhode.
det er relativt vanlig spesielt på billige alu felger. det som skjer er at overflate lakken får må skader og sprekker.
vann trenger inn og starter korrosjons prosessen. når denne kommer langt nok begynner det å lekke luft forbi deket fordi det ikke klarer å tette mot en ujevne overflaten.
det samme skjer med stålfelger.

Felgrens som inneholder syrer tærer veldig på lakken på felgene. derfor bør man unngå å bruke det.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Takker for svar gutterSmile. Nei jeg har vel ikke for høye forhåpninger til at forhandler vil ta det på garantien, men vil nå prøve. I hvert fall ikke så lenge dette er et forholdsvis kjent problem.
Meg bekjent er det ikke brukt felgrens, og det skal heller ikke brukes etter det du sier.
Skulle tro HD kunne koste på seg bedre felger enn som så.
Svar
bare å stå på sitt. du har kjøpsloven på din side.

felgene er gode nok, det er overflate behandlingen som ofte er problemet på alu felger. enten det er til bil eller MC.
det er også fort gjort å skade lakken på felgene når dekk skal monteres eller demonteres
Svar
Da er jeg en erfaring rikereSmile.
Dekk "maskina" fra 24MX er noe drit, men virket etter å ha blitt forsterket og modifisert.
Det var forunderlig mye rusk og rask både på dekk og felg. Er det monteringspastaen som blir hard eller er det HD fabrikken som er unøye med rengjøring før og under montering?
Jeg måtte bruke en trepinne (rørepinne for maling) og skrapte løs klumper som satt på felgen. løst rusk ble fjernet med støvsuger.
Felg og dekk tørket med WD40 fuktig fille og tørr fille.
Hjulet har nå passer vanntesten og jeg regner med at det er tett. Sjekker igjen i morgen.
Det var ingen antydning til korrosjon/oksydasjon på felgen.

Snakket med forhandler, men fant fort ut at det sporet gadd jeg ikke å følge. Både på grunn av tungvinthet og tidsbruk og også sannsynlighet for at noe var alvorlig galt som jeg ikke kunne fikse selv.
Svar
Da har du nok løst problemet.

Kan nok være dekksåpa de bruker som blir hard men det kan jo selvfølgelig være dårlig renhold også.
Svar
Håper det holder nå til dekksliftSmile. Da skal felgen få seg en nøye inspeksjon og reingjøring.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)