Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lettere start del 2
#1
I del 1 av lettere start, tok vi å satte opp ett relé får å gi coil mer mengde strøm (LINK til del 1), dette er en oppgradering av systemet som alle med slikt system bør installere.
En kan se på det på følgende måte: Se for deg at en bruker et stearinlys i et mørkt rom, eller at en har en stor arbeidslampe,,, der ligger forskjellen. Coil(ene) vil få mye mer strøm som deretter vil gi tennpluggene mye bedre gnist.

Del 2 omfatter å gi solenoid mer strøm, dette vil medføre at en har mye mindre sjanse for at startrele vil klikke, og en vil også forlenge levetiden på solenoid, startrele og starter (siden en vil få enklere start, og dermed mindre ganger en trenger å bruke nevnte deler).

Det er 2 systemer, ett system hvor resten av sykkelens strøm blir avbrutt under starting (touring/dresser hvor bla lysene slukkes når en trykker på start knappen), og ett system hvor strøm alltid står på, uavhengig av om en trykker på start eller ei.

Den hvor strøm kuttes ved start, trenger ett ekstra rele, den andre en modifikasjon.
Gjelder EVO modeller.
Ekstra rele
For modeller hvor strøm kuttes ved start. 86 FXRD, 86-98 FLHTC, Ultra, I, FLTC/ultra, I, 86-92 FXRT, 95 FLHT

I originalt system går ledninger fra start rele, frem til styret, tilbake....metervis med ledninger, gjennom gamle kontakter, husk at flere motorsykler nå er over 30 år hvor dette systemet kan gi meget stor hjelp. 30 år gamle ledninger, ledninger hvor isolasjonen muligens ikke lengre er på topp, ledninger som går gjennom ut-daterte koblinger (slike koblinger brukes ikke lengre på dagens nye motorsykler).

Se for deg at du har en 2 meter lang sugerør, hvor du skal puste gjennom, eller en 2 meter lang hageslange... Prinsippet er det samme.

Men løsningen er meget enkel.

Vi kjøper ett veksling rele, altså med 30, 85, 86, 87 og 87a (noen merker har tallkombinasjonen 1, 2, 3, 4, 5. Altså ikke kjøp det med tallkombinasjonen 30, 85, 86, 87, 87 eller 1, 2, 3, 5, 5)
En sikringholder med 20 amper sikring, kabelsko (isolert type) og ø 2.5mm ledning.   

Vi lager en ny jord ledning (festes til rammen) og i andre enden setter vi på en kabelsko og plugger den inn på nummer 86 i det nye releet.
Vi lager en ny ledning fra + på batteriet (eventuelt fra solenoid. Samme kobling som hvor tykk kabel kommer fra + fra batteriet. Den andre tykke kabelen på solenoid går til starter, den er det altså ikke, men den som kommer direkte fra batteriet).
Den nye ledningen som vi kobler til + på batteriet, kobler vi sammen med sikringsholderen. I andre enden av sikringsholderen setter vi på en kabelsko, og plugger den inn på nummer 30 på det nye releet.

Ledningen som går inn på 87 på originalt rele, klipper vi i 2, ca 10 cm fra det originale releet. Vi setter på en kabelsko i ledningen som kommer ut av originalt rele, og setter den inn på nummer 85 i det nye releet. Den andre delen av denne ledningen vi nettopp klippet i 2 (ledningen som går ned til solenoid) setter vi på en kabelsko og setter den inn på nummer 87 i det nye releet. (vurder her om det kan være en god idee å trekke en ny ledning fra 87 ned til solenoid).

(87a) bruker vi ikke. Ferdig!

Bildet sier mer en 1000 ord

   

Modeller hvor lysene IKKE går av ved start.
1989-1993 FLHS, 87-94 FXLR, 86-94 FXR, 86-92 FXRS/con/sp, 95-98 FLHR, FLHR-I, 1999 FXR2 og FXR3, har samme type som softails, og wideglide typer, brukes følgende metode:
Her trengs ikke noe ekstra rele, men en oppgradering av ledningene.
ø 2.5mm ledning, sikringsholder og kabelsko (uten plastikk, som kan brukes for å settes inn i releholder type).

Ledningen som går inn på nummer 30 tar vi ut av releholderen (lite skruejern for å få tappen ut, slik at kabelsko kan lirkes ut) Denne "isolerer" vi (krympe strømpe eller lignende).
Vi strekker en ny ledning fra + på batteriet, kobler den sammen med sikringsholderen, 20 amp sikring, og setter på kabelskoen i andre enden og plugger den inn i nummer 30 i det originale releet. Vi tar også ut ledningen fra nummer 87 (som går til solenoid) og lager en ny (altså fornyer kun ledningen, samt at tykkelsen på ledningen dermed også øker). Ferdig.

Som en ser på bildet, virker dette slik: Når releet får "signal", åpnes veien for at strøm som kommer direkte fra + på batteriet, kan gå fra port 30 ut gjennom port 87 og direkte til solenoid.

En trenger følgende: (Fargevalg på ledning er fritt, svart hadde jeg personlig valgt.)
   
PS. Den ikke isolerte kabelskoen er KUN nødvendig hvis en lager ny ledning som skal inn i original releholder, altså ikke for de som trenger ekstra rele)
Mellom sikringsholder og ny ledning til + på batteri, bør en lodde de sammen og avslutte med en krympestrømpe over.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Lettere start Bagger 4 1,593 16-09-2013, 18:03
Siste innlegg: Jan-Ivar



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)