Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min Custom Rat/ Steampunk Harley
Dette er min sykkel, det er en 1993 mod softail. Den er nå bygd om til en custom rat/ steampunk harley. Jeg har kuttet alle originale fester, og lag nye fester, jeg har laget deler av skrot jeg har hatt i garasjen, olje tanken er laget av 2 gamle primus er, alt det elektriske ligger i en oljemotorboksfra stavanger mekaniske verksted, gasshendel er laget av fronten på en slagborremaski og choksen, styret av en sånn som man gjenger opp rør med, se bilder og kom med dine synspunkt?

Svar
Tanker om sin egen sykkel fra andre er normalt sett unødvendig. De viktigste er at du er fornøyd!!!!!

Men jeg skal gi deg litt tilbakemelding fra mitt syn. Retning ratebike, meget egen. Og legg merke til ordbruket "egen", det er KUN positivt ment.Jeg elsker de som tørr å gjøre noeeget, noe de selv synes er stilig/tøfft/pent, uten å ta hensyn til hva andre synes og tenker.

Kjør på med din egen stil på sykkelen din, og lov at du legger ut bilder, både fra sykkelen på tur, og eventuelle forandringer du gjør.

(sykkelen er aldri penere en du selv synes)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Hei
Nå er det slik at jeg er ikke noe stor fan av trøstende ord, jeg er en som kaller en spade for en spade, og hverken for en teskje eller skuffe, og tilbakemelding er vel det beste man kan få når man holder på med et prosjekt??? 
Men jeg skal ikke dvele ved det!!! 
Men jeg kan fortelle at, jeg har blitt kontaktet av Simon Steiger en av toppene i en av Europas største Bike show, i mail fra Mr Steiger står det, og jeg siterer,
Servus Roger
Dein Bike ist wirklich klasse und wir freuen uns wirklich auf dich, direkte oversatt : Det er virkelig klasse over denne sykkelen, og vi gleder oss  virkelig til og treffe deg!!!
Og, er ikke det en god tilbakemld????? Så vet ikkejeg!
Gå inn på
Custom Bike-Show.de
Så skjønner dere hva det handler om!!!
Dette får meg til og undre over, om det er noen andre hær inne som har bygd en sykkel, som skal være med og konkurere om flere forskjellige priser, og om heder og ære, blandet dem beste custom Bike builders i verden?????
Svar
Hei igjen. Skal forklare mer grunnen til ordvalget jeg valgte å bruke. Men da går vi først litt tilbake i tiden......

BigTwin Show. Ett navn som ofte vært brukt i de forskjellige show for å henvise til at det gjelder motorsykler med en tvilling sylindret motor. En tid hvor "Reodor Felgen" kunne vise sitt resultat av egen laget design. Hendene var et av de viktigste redskapene en hadde, og kunstverk av sykler ble laget i skur, hjemme i garasjer osv. På vei til disse showene traff en flere kjente på bensinstasjonene, noen dessverre langs veien, men normalt sett var det enkle reparasjoner før en kunne fortsette turen retning showet.
Alltid god stemning, utveksling av tanker og ideer, inspirasjoner kom som vitamininnsprøytning, og fagjuryen la tyngde i arbeid som hadde vært utført.

Kapitalisme vært en større del av showene, og selvsagt hører et show til å være dynamisk, med i utvikling, men flere "byggere" hadde dessverre ikke lengre mulighet til å kunne være med å konkurrere om de gjeveste prisene. De "nye" byggerne var montører, de demonterte originale deler, monterte deler kjøpt hos Zodiac, Custom Chrome eller hvem det nå en måtte være. Dess mer uoriginale kjøpte deler, dess mer prestige. Heldigvis forstod også organisatorene at dette ikke var riktig retning å gå, og valgte dermed å åpne (sette mer verdi av egenprodusert produkt), og bla siden øst europa ikke kunne konkurrere ved slikt økonomisk egen bidrag som mer eller mindre hadde blitt standard for å kunne være i mulighet for å få en eller annen pris, ble også kriteriene til type sykkel forandret.

En kunne nå bygge om alle typer sykler, og navnene ble fort byttet ut til BikeShow (selv om noen fortsatt holder fast ved navnet BigTwin Show, men de har også åpnet for andre typer sykler).

Resultatet var i starten litt "dobbelt". En hadde og har fortsatt, de utrolig dyre syklene, siden valget av deler KUN er fra bla Zodiac osv, og en fikk sykler fra Japansk produserte merker, som hadde blitt ombygget for hand, med flere kunstneriske innslag. Hovedsakelig fra de "dyre" syklene, hadde utviklingen gått fra håndlaget og funksjonerende (ja, på den tiden var det faktisk viktig at en kunne bruke sykkelen også til å kjøre turer) til nødvendighet til å innføre maskoten "kylling". En mann kledde seg ut i en kyllingdrakt og når sykkel nummer ...x... vært ropt opp til podium, gikk kyllingen bort til sykkelen for å se om eier/bygger/utstiller faktisk klarte å få start på sykkelen, og i tilfelle den faktisk startet, at den kunne kjøre de nødvendige 10-30 meterne det trengtes for å komme opp på podium-et. Ved misslukking, startet denne kyllingen å lage lyder som passer drakten.

Sikkert morro for mange det, mens andre syntes strikken nå hadde blitt dratt litt langt.

I flere show fikk flere og flere av disse japanske syklene priser, og ikke alltid ufortjent det, de var mer håndlaget en disse dyre Harleyene, de hadde også en utstråling av håndlaget resultat.

Men tiden sto ikke stille, og kapitalismen viste på nytt sin styrke, og også denne gang var det mange som måtte legge ror til kaien, og kalle "turen" for over. Det vært butikk i spesiallaget sykler, også med innslag av håndlagede deler. Sykler hvor bare lakken kostet mellom 50-150.000 kr, deler kunne også bli gullbelagt osv, syklene kom i store trailere, spesiallaget heste-tilhenger, og kilometertelleren sto på samme nivå på utstilling 15 som den gjorde på utstilling 1. Med forundring og uforståelse, ble disse "old school" guttene sett på som kjørende med sine sykler som de skulle stille ut, mens andre kunne nyte en øl eller to, satt disse old school mennene på knær, men en duk, en sprayflaske med vann, og pusset av dritt og støv som hadde kommet på sykkelen på turen fra hjemmet frem til lokalisasjonen hvor showet fant sted.

På nytt måtte en konstatere at utviklingen av disse show også krevde en tykk lommebok (for å hevde seg vel og merke), og nå falt veldig mange av lasset. Men old school mennene stoppet heldigvis ikke med sin interesse, de valgte heller bare å ikke lengre stille de ut. Ta et eksempel, i tilfelle noen fra den klubben leser dette (de forstår hvilken klubb jeg snakker om, uten at jeg trenger å bruke navn). En "gammel" klubb i Nederland som har et meget godt vennskapelig forhold til en klubb på østlandet i Norge, har en meget stor iver etter å lage egne choppere, de bruker mer eller mindre hver mulighet året runt til å håndlage slike sykler. 2% står det på deres vester, og grunnen er enkel, det er ca 2% av motorsyklistene i HD miljøet som kjører rundt i egen håndlaget sykkel!

Samtidig kunne en merke en stor forandring hos HD folk flest. Personlig synes jeg det var en trist forandring med tanke på at folk flest ikke lengre utførte reparasjoner selv, og ofte pga det, turte å bygge om sin egen sykkel. Folk fikk mer penger. Tiden da vi som skrudde på disse amerikanske syklene, vært spurt om vi kunne lage en reportasje for et blad (blad "alle" selvsagt kjøpte), for å vise og omtale reparasjoner, modifikasjoner eller forbedringer (selvsagt var slike reportasje ubetalt, en gjorde det for å prøve å hjelpe andre), tiden var moden for at folk enkelt og greit bare byttet ut hele deler, og da helst ikke lengre selv. Sykkelen vært kjørt til en butikk som fikk gjort jobben.

Dette, var for flere demotiverende for å fortsatt delta på slike show, og "mannen i gaten" prøvde ikke lengre selv hverken å reparere sin egen sykkel, og ihvertfall ikke å gå så langt at han/ho ville på egenhånd forandre noe drastisk på sykkelen.

Nei da, den gamle garden, old school mennene er ikke borte, ei heller såret eller sure, så ikke missforstå mitt poeng her.

Jeg fikk kallenavnet mitt etter at jeg kjøpte min første Tour Glide. En sykkel som da ifølge mengden så ut som en yahmasuki, ikke noe som hadde med HD å gjøre. Bygget den om til noe som kalles Bagger, og fortsatt var det mye rynking på nesene,,,,det var ikke "normalt" design. Vitende om at alle deler (tenker her på skjermer, kofferter, tank og kåpe) var laget av egne hender, og ingenting var kjøpt. For moroskyld monterte jeg ett par støtdempere som passer til en corvette (husker ikke årstallet, men de passer rett på), monterte en kompressor og en liten tank (gjør systemet raskere med tank), og kunne da heve og senke sykkelen. Dette fikk god oppmerksomhet, og idag kan en kjøpe (dyre) systemer som gjør samme jobben, tilpasset HD. (men hva var galt i at det egentlig var laget for en corvette? og kostet 10% av det de nå spør om for samme type system?).

Og Uffen, ja, jeg laget (og lager litt enda, bare ikke så intensivt som tidligere) sykler som er utenfor "normalen". "Normalen" setter nok begrensing av hva flesteparten synes er pent, og her kommer jeg litt mer inn på mitt poeng, selv om "normalen" tilsier at den er utenfor, betyr det slettes ikke at den er mindre vakker. KUNST er fantastisk, selv om Van Gogh døde som en fattig mann, er det idag bland kjennere ingen tvil om at hans kunst er blant verdens peneste (men spør en mannen i gaten derimot, ser han muligens ikke verdien i kunsten). Her kommer vi egentlig til ett nytt poeng, personer som selv vet hva det er å lage noe selv med sine hender, de verdsetter det på en annen måte (normalt) en personer som har og velger muligheten for å kjøpe ferdige produkter.

Personlig vil jeg idag satt mer pris på at en av de andre byggerne fra tidligere (noen enda, men flere har som nevnt valgt å legge sine kunstneriske egenskaper i en hylle) satte pris på et av mine project, en hva jeg hadde gjort av en pris på et show (hvis kapitalisme fortsatt mer attraktivt en håndlaget produkt).

Vi er 4 stk som tidligere trolig var mer aktive en idag, som har bestemt oss for å ta et prosjekt hver. Reglene er klare, maks 1000 euro skal bruses, (da er timebetalingen selvsagt 0), men alt annet teller (utenom sykkelen i seg selv). Jeg holder nå på med en ,,,,,ja Bagger til meg selv, som jeg har valgt å bruke til dette prosjektet. Lager det meste med epoxy og ser nå på mulighet til å ha farge direkte i epoxyen for å spare inn på alternativ lakkering (eller så må jeg lakkere selv for å trykke kostnadene ned) men håper altså på at jeg kan kun bruke epoxy på en eller annen måte.
2 av de andre er 100% frels i chopper, så der kommer det nok en chopper modell på et eller annet vis, og tro meg, da med forunderlige aspekt som setter egen karakter på sykkelen. Den siste er Mr. Bobber, så her blir det en Bobber.

Ang Steiger, han har mye av det gamle stemplet i seg, og ser verdi av håndlaget sykkel. Setter respekt for egne tanker, egne design og selvlaget deler.

Selv om dette kanskje kan oppfattes som "syting", er det ikke slik jeg mener, jeg prøver å forklare hvorfor jeg valgte å bruke ordene "egen stil", "viktigste er at du er fornøyd". Joda en spade er en spade, men som jeg prøver å forklare her, er at denne kunstneriske vrien på spaden for den ene er vakker, for den ene er det respekt for egeninnsats, for den ene er det kunst i seg selv, for en annen er det utenfor "normalen" og ligger kanskje i meningen at sykkelen er direkte stygg. Kunst er ikke for alle vakkert, for de som synes den er vakker, er det en glede for øyet, for de som synes noe annet, er det andre sykler de kan se på!

Min personlige mening: Vakker, liker meget godt valget av mekanisk løsning bla på styret. Høyre side gir et meget spesielt, da positivt ment, uteesende, klarer ikke å se det helt på bildet, men i toppventilering, lar du åpningen gå direkte ned mot forgasser, eller er det en slange som vi på bildet ikke ser? (min syting over funksjonalitet, hvis den en eller annen gang skulle sprøyte ut olje, så er det ikke "ønskelig" at den spruter direkte på forgasser og ned på motor), men det er personlig mening. Heldigvis har du ikke valgt svart sykkel i høyglans, men en kunstnerisk utseende gjennomført over hele sykkelen. Regner med at du har ett ekstra tanklokk, eller er den halvdelen dummy?

mvh
Bagger
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Det er lufteslangen som går inn i forgassern som ikke e monter, å det er bare en årsak til det, gasseren skal av en gang til, da jeg fikk tak i snekkehjul fra en Johnson påhengsmotor, som skal bli gasshendel, pga bedre utveksling, og mere sbilitet  og tettere mellom  tannhjulene. Og tanklokk nr to blir like tøft som det andre, å står i skrutikka, så dær e ingen grunn til og betvile det tekniske ikkeskal være i orden, tror ikke det er noen som hadde turt og stille opp på et slikt show, fullt klar over at det er stor fare for at alt som e laga ramle fra hverandre, så du bagger, det skal ikke du tenke så mye på det tekniske, for det har æ full kontroll på
Svar
Og sette på dummies, det er et ko promiss, å det driver ikke jeg med.
Hær er det andre tanklokket nesten ferdig, består. Av 2 gamle hengsler, en kobber kran, en messing plugg, en plate med nøkkelhull til en dør, en messing kobling med gjenger, den har lufting via en hjemmelaga lufteventil
å den er links, akkurat som originalene

Så tru meg du, hær er ingenting overlatt til tilfeldighetene???

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Dær kom den, den offisielle invitasjon til custom bike show i Bad Salsuflen, d va tåra å snørr når æ fikk den, æ fikk næi hos oslo motorshow, men no skal den konkurere om heder å ære blandt dæm beste "biker builders" i verden, fyyyyyyyyyyy fan?

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Grastulerer!
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Custom Rat/ Steampunk Harley Uffen 1 228 01-12-2019, 9:57
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Custom Bike Show Uffen 0 239 30-10-2019, 23:47
Siste innlegg: Uffen

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)