Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorcycle Stability Control

Bosch har utviklet et system som tar oss et skritt videre en ABS og Traction control, Motorcycle Stability Control (MSC).

Dette systemet måler vinkel på sykkel, grep og tyngde på hjulene hundrevis ganger pr sekund. Når en legger sykkelen i en sving og bremser, regulerer systemet det slik at en ikke sklir ut, den reduserer maks bremsekraft, slik at dekkene ikke begynner og sklir (regulerer også frem bremsen slik at bakhjulet ikke løftes fra veien). Regulerer bremseeffekt ved oppreising av sykkel fra ligging i sving, slik at sykkelen "reiser" seg normalt tilbake. Den regulerer også bakhjulet, slik at med en akselerasjon i en sving, vil den redusere kreftene slik at bakhjulet ikke glipper.

Første sykkel som utstyres med dette er KTM 1190 Adventure og 1190 Adventure R. (de hevder at dette dermed gjør sykkelen til verdens sikreste motorsykkel).

Et par tanker om systemet:

Vi er aldri alltid like fokusert, vi blir trøtte, slitne, mister litt konsentrasjon osv, vi gjør alle en feil av og til. Kommer vi i en sving med feks oljesøl som vi ikke fikk med oss når vi kjørte inn i svingen, kan det jo være greit å kunne fortelle dette videre når vi kommer hjem.

Men tar dette bort litt av "sporten" med å kjøre motorsykkel?

En annen ting er "faren" slik jeg ser det. Vil dette systemet forandre kjørestilen? Vil en etter hvert kjøre slik at dette systemet "redder" en på nært sagt hver kjøretur? I så fall, vil det ikke da bli farlig for denne sjåføren å kjøre (evt låne) sykkel av en annen som ikke har dette systemet?

Bagger, the real custom Harley touring
Svar
jeg synes nå det vil ta bort litt av sporten med å kjøre motorsykkel. den følelsen av at man ligger på kanten.
kjenner igjen dert samme når man kjører bil. har nå gått fra en gammel Volvo med bakhjusl trekk til en 6 år gammel peugeot med ABS/ESP og forhjusl trekk. dete r plutselig ikke så moro eller spennende å kjøre.

blir nok sløv av å ha for mye duppeditter som hjelper til om man driter på draget eller i skuffen.
se rjo det samme med biler. bilene får mer og mer elektrnik utstyr. men ulykene blir man ikke kvitt de bare øker de også. mye av det tror jeg skyldes sløvhet fra føreren elelr at man stoler for mye på alskens duppeditter
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Ser også faren med at en kommer til å stole for mye på dette.
Hva er neste, bremser hvis en ligger for nær en bil? Automatisk stopp for fotgjengere?

Å kjøre mc er ikke bare en frihets opplevelse det er også en sport.
Svar
Er uenig her, redder dette noen liv, bør vi være positiv til utviklingen.
I Harley miljøet liker en ikke nye ting, men etter en stund er det tydeligvis ikke så galt allikevel.

Blir litt hight tec for min sykkel, men liker utviklingen på sikkerhet.
Svar
sikkerhet er viktig for all del.
Men og det er ett stort MEN. folk blir sløve, kjenner mange jeg som stoler blindt på ESP og ABS systemet i bilene sine.
folk glemmer at fysikkens lover ikke er 100% mulige å over vinne.

et stabniltets program har helt klart sine grenser det også. når den grensen er nådd går ting virkelig ille.

for oen år siden nærmere bestemt 14 år var jeg med på ett glatt kjørings kurs i regi av min arbeids giver.
vi hadde da med oss divers bilmodeller som vi fik prøvekjøre.
blant annet en fullt utruste Audi A6. en av de første bilene jeg teste med Elektronisk stabilitets program. vi hadde også med oss en Toyota Corolla ginza en helt basis modell uten masse duppe ditter.
under trening på unna manøver. klarte jeg å tvinge den lille toyotaen mellom kjeglene i 80km/t.
audi`n med alskens hjelpe midler tok helt overtaket allerede i 60km/t. rettningen bestemte den selv å det var rett frem så kjegler og hengende sekker som "skulle" ungås flaksa.
vel og merke er NAF`s øvingsbaner i overkant glatte men jeg synes dette var skremmende hvordan bulen tok helt over styringa når det ble skikkelig glatt.

stabiltets program kan helt sikkert redde deg far tid til annen men faren er at man stoler blindt utstyret.
man blir sløv og gjør feil som kan få alvorligere konsekvenser enn om man ikke hadde utstyret og selv måtte stå for
korrigeringene.
motorsyklister strekekr oftere grensa for å se hav som er mulig. når grense flyttes blir man mer modig og feilen blir alvorligere

jeg er ingen stor tilhenger av avansertelektronisk utstyr, det koster en masse penger å reparere og fei oppstår til stadighet
Svar
Jeg er delvis glad men også bekymret.
Kjørestil forandres over tid, jeg tenkte å skaffe meg en vintersykkel og prøvde derfor flere BMW GS, henholdsvis R1150 GS og en helt ny R1200GS,
begge to er kjempe sykler (vet jeg banner i Kirka nå). Problemet var at spesiellt den nyeste hadde ABS,antispinn mm. dette resulterte i at både lillebror og jeg sa at dette kommer til å bli livsfarlig.
Etter bare en time var vi så kjepphøye at vi tok fortauskanter i 50-60 og fartsdumpene over 80... Hvis du foreksempel ga full gass ville ikke sykkelen reise seg eller på noen måte oppføre seg dårlig pga antispinn og ABS og dempere som "kjente" underlaget. Man føler seg som Supermann etter kort tid.
Hvis nå det skal bli slik at man ikke kan "velte" heller er jeg redd mange uten nok kjøreerfaring kan dumme seg ut.
Bare tenk på unge fremadstormende BI-Audi-otene som turer frem uten å ta hensyn til andre enn seg selv. Hadde de måtte kjøre bil uten ABS og alle disse 3 bokstavs Appene hadde de kjørt MYE penere.
Så for sindige fornuftige mennesker helt ok, for unge uerfarne testosteronfulle ungdommer med for mye penger, definitivt NEI.
Svar
er med deg på de tankene Tutte.
jeg er så gammel at jeg lærte å kjøre bil får AS ble standard utstyr i bil.

kjørte BMW R650GS på kjøre skolen en helt grei sykkel med ABS. artig å ta kontrollert panikk brmes i fra 90km/t og kunen klemme hendelen helt inntil holken uten å tenke på hva som skjer.
det var litt mer spennende og moro å gjøre det samme med en Honda CBX 600 i tillegg ble bremse strekningen kortere.
Nei Motorsykkel skal være frihet og spenning.
Svar
tutte
Du banner ikke i kirka så lenge du bare vil gjøre vonde ting med denne BMWen. Kjøre på saltet vei, kjøre i kulde, kjøre i regn, kjøre i snø, kjøre i tordenvær, la den stå ute om natten i snøen.
Nei, da er forståelsen inne for at din Harley skal slippe disse omgivelsene.

Men fra spøk til alvor. Pan Europen (ST1100 på amerikansk) kan jo også være et alternativ, ihvertfall hvis en ser på pris. Et litt morsomt alternativ er jo pacific coast som har bodywork av tupperware, tupperware er jo kjent for å både tåle frost, varme og mikrobølger.

Hvor mange er det ikke som har en "spesiell" bil som brukes når været er bra, men som kjører en annen ellers?
Så hvorfor ikke også innen motorsykkel miljøet?

Flere som ønsker seg en "race" sykkel, føler seg forpliktet til da å kjøpe Buell,,,, ja ja de om det.
Jorden er heller ikke firkantet
Svar
For de som har kjøpt en 2013 modell 1190 Adventure eller Adventure R er det nå mulig å oppgradere systemet slik at disse også utstyres med MSC. Hele operasjonen er en oppgradering av softwaret, og tar ikke lenger en en time. Prisen ligger på ca 400 euro i europa, hva den norske prisen er kjenner jeg ikke til.

KTM Retrofit
Svar
KTM er både innovative og holder høy kavalitet.
Har selv hatt 2 stk offroadere på -80 tallet, likte de godt kjørte fra både Honda, Suzuki og Yamahaene inne i skogen. Har forsert flere elver med de,artig.
Ser for meg at dette nye systemet MSC hadde vært supert på en vintersykkel, bare man ikke blir overmodig/supermann på 2 hjul.
For når elektronikken ikke greier å rette opp sykkelen er man vel ganske kjørt.
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Victory Motorcycle SLUTT Bagger 1 1,218 16-01-2017, 22:57
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Indian Motorcycle Riders Group Bagger 0 1,304 18-03-2014, 9:40
Siste innlegg: Bagger
  Led lys fra Motorcycle Storehouse Bagger 1 4,685 11-04-2013, 11:22
Siste innlegg: tutte
  Victory Motorcycle til India Bagger 0 1,529 20-02-2013, 14:28
  Motorcycle Storehouse tilbakekaller alle Bonanza Bagger 0 1,508 03-11-2012, 12:42
  Saxon Motorcycle tilsalgs Bagger 0 1,951 02-06-2012, 9:40

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)