Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorsyklene fra Easy Rider
#1
I filmen Easy Rider er det to motorsykler som har blitt verdenskjent, Captain America og Billy's Bike.
Captain America er trolig verdens mest kjente chopper, men hvem som laget disse to motorsyklene er for de fleste i verden ukjent.

Historien bak disse syklene har lenge vært et mysterium, og av produsentene av filmen, et planlagt mysterium.

Peter Fonda skulle i sammen med Dennis Hooper lage en film om to personer som skulle kjøre motorsykler gjennom sør amerika. Peter Fonda som også likte å ta seg en "pot", ble arrestert pga nettopp dette. Her møtte han Cliff Vaughs, en svart mann som kjempet for at svarte i Amerika skulle få et bedre liv. Cliff Vaughs jobbet på det tidspunktet i en nyhets redaksjon hos KRLA.
Cliff Vaughs hadde selv stor interesse i motorsykler, noe Fonda syntes var av stor interesse. De bodde ikke så langt fra hverandre, og Cliff Vaughs fortalte at han brukte mye tid i bakgården på å bygge motorsykler.

Afroamerikanere hadde på 60 tallet en egen stil på motorsykler, med lange fremgafler, styret osv, denne "stilen" var noe Fonda hadde lagt merke til, og hadde stor tro på at det var en stilart som ville ta seg godt ut i filmen.

En stund senere kontaktet Fonda Vaughs og ville diskutere filmen de skulle produsere. Vaughs som selv også var film produsent, ble raskt grepet av entusiasme over filmen, og de startet et samarbeid. De trengte innvestorer for å kunne produsere denne filmen, Cliff Vaughs var ikke så kjent, men det var derimot Peter Fonda og Dennis Hopper.
De startet et eget selskap, Pando, og Cliff fikk tittelen Associate Producer.
Han skulle stå for motorsyklene og designet som trengtes (kostymer, osv), det eneste kravet var at tanken måtte ha det amerikanske flagget.

I diskusjonene som kom nevnte Cliff ordene "Easy Rider", som han fikk inspirasjon fra Mae West sin opptreden med "Where has my easy rider gone". Når en idag ser bruken av "Easy Rider" som flere bruker bare de ser en på en HD, er baktanken fra Cliff en helt annen.

I 1961 fikk Cliff hjelp av Ben Hardy til å sette opp det elektriske på en 47 modell knuckelhead, dette var Cliff sin første motorsykkel som han bygde. I ettertid var Cliff ofte hos Ben for å få hjelp og råd, og nå som Cliff skulle bygge motorsyklene til filmen Easy Rider, tok Cliff på nytt kontakt med Ben.

   

Buckhanan laget rammene, Harley-Davidson hadde blitt spurt om de ville støtte med deler, men her fikk de nei. HD ville på ingen måter bli assosiert med denne filmen. De fikk da kjøpt brukte sykler fra LAPD sin skrothaug.

Ben Hardy fikset opp motorene og deler som ellers kunne brukes. Baklyset og holder som for mange var noe av det mest spesielle med motorsykkelen, var også noe Ben Hardy hadde laget.

4 motorsykler ble laget, en av de, den som ble brukt i krasj senen ble laget av Dan Haggerty. Hvis en ser nøye på bildene fra denne i filmen, ser en flere forskjeller, men som i etterkant har blitt delvis rettet på, de andre 3 ble på en mystisk måte stjålet. Hva som hente med de i etterkant er usikkert, noen tror at de er solgt i deler, andre at noen har de lagret i en privat samling.

   

Cliff ble sparket fra samarbeidet før filmen var ferdig, og om det er pga skuffelse eller sinne som er grunnen til at han aldri har sett filmen, vet jeg ikke. I 1994 døde Ben Hardy. Han fikk aldri æren for å ha laget disse motorsyklene, ei heller Cliff som var med på de.

Grunnen til at de ikke fikk æren var enkel, "svarte passet ikke inn i den hvite verden".

En måtte også vente lenge før de ekte byggerne ble oppgitt, og for en stund siden kom dette også hos Harley-Davidson Museum. "En av de mest kjente motorsyklene i verden".

Cliff laget også en film som skulle få ned ulykkesstatistikken "Not so Easy", denne filmen ble blant annet laget i samarbeid med Evel Knievel som da jobbet hos Harley-Davidson, samt motorsyklister fra LAPD. Filmen ble brukt i mange år som lærevideo i USA.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#2
Kjekt å vite.
Svar
#3
Afro amerikanere står nok bak mer en bare disse to syklene.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
#4
Captain America motorsykkelen blir lagt ut for auksjon!

Som jeg skrev over var det i utgangspunktet 4 motorsykler for denne filmen, 3 av de ble stelt, og siste var med i det kjente krasjet i filmen.
Denne sykkelen som krasjet ble i ettertid restaurert av Dan Haggerty og er idag den eneste kjente sykkelen fra filmen.

Profile in History skal auksjonere bort Captain America, og forventer at den blir solgt for mellom 1-1.2 millioner dollar. Men da får en også verdens mest kjente motorsykkel.....

En ting jeg syntes var meget positivt var at Profile in History nevnte nettopp at det var Ben Hardy og Cliff Vaughs som laget motorsyklene,
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#5
SOLGT!
Prisen er det ingenting å si på, inklusiv kommisjon kom prisen på 1.62 millioner dollar. Med papirer på at en har en autentisk Captain America og dermed eier av verdens mest kjente motorsykkel og samtidig har gjort denne motorsykkelen til verdens dyreste.

Men det er ett lite skjær i sjøen,,,,
Haggerty som hadde denne "stunt" motorsykkelen og som sier han har restaurert og bygget den opp igjen fra bunn av, har fått sterk motgang på sin versjon av ekthet av denne motorsykkelen. For det første sås det tvil på om disse underskriftene på papirene er verd mer en papiret det er skrevet på, og flere hevder at dette langt fra er en motorsykkel fra filmen Easy Rider.

Her kan en jo diskutere, mene og lure, men skjæret slutter ikke her.

Haggerty som hadde restaurert og bygget opp denne "stunt" motorsykkelen og som solgte den nå på auksjon han har tidligere også solgt denne "stunt" modellen til en annen!!!!!
Den er vel litt vanskeligere å forstå, og det tilsier at ihvertfall en av disse "stunt Captain America" motorsyklene er uekte.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Litt av en pris for en uorginal sykkel uten noe særlig utstyr, hverken vindskjerm eller bagger. Huh Tongue
Svar
#7
Ja, ga gikk salgssummen fra 1.62 millioner dollar til 0. Kjøper trakk seg etter bla flere tweets fra Peter Fonda, hvor han tydeliggjorde at han ikke hadde noen tro på at dette kunne være den ekte sykkelen fra filmen. Selv om selger hadde "god dokumentasjon" på at dette var rett sykkel, ser det nå ut til at det kun er rammen fra en av syklene Ben Hardy laget, og at resten er reproduksjon.

Uansett er det nå en mye omtalt sykkel, og det jeg ser på som det mest positive, mer personer har fått med seg navnet Ben Hardy..
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#8
Så pass ja.
Da ble det nok for lite utstyr for den prisen
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)