Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olje ut av breather slangen
Hva er galt når det kommer olje ut av breather slangen mens motorsykkelen ikke sviver?

Det er ikke mye olje, men ca 1/2 dl i uken.
Det jeg mener med breather slangen, er altså slangen som kommer fra motoren, og som tidligere gikk til luftfilteret (ligger nå under motoren)

Er dette normalt, farlig?
Svar
Hmm. Har du sett om det kommer olje ut når du gir endel gass? Da kan det være at oljepumpen din trenger en overhaling.

Men hvis det bare drypper litt, er den enkleste løsningen å la slangen gå inn en sløyfe, altså først opp, slik at oljen ikke kan renne ut, for du snur slangen, slik at den kommer ned til samme plass (bare se til at den ikke kan søle olje på bakhjulet)
Når du legger slangen i slik en sløyfe, må du bare passe på at den ikke bøyes slik at den stenger, jeg bruker selv pvc som bøyes med varme, og kobler slangen til denne, da kan den aldri "tettes")

Oljen vil nå ikke lenger dryppe, mens ventilasjonen fortsatt er tilstede.
Svar
En mulighet er at breather valve ikke fungerer slik den skal, (har du en plastik type?) Carter vil da fylles med olje, og lekker da litt ut. Vel og merke er dette i sammenheng med en lekkende kule i oljepumpen (normalt på evo).
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Har du funnet ut av problemet?
Gubben har lignende problemer med shovelen
Svar
Den lekkende kulen i oljepumpen som blir nevnt og breather valve'n i plast, er det slike problemer som har tilgjengelige deler for utskifting? Eller er det snakk om skift av komplett pumpe og utskifting av valve'n?
Svar
Den mest forekommende årsaken til lekkasje er at kulen ikke holder tett.
Her snakker en om å bytte kule. Trenger ikke å bytte pumpe.
Husk å lage nytt feste til kula, enten med å slå forsiktig eller slipe.
Svar
Stemmer det HD1340 sier.

Den mest brukte metoden for å lage nytt sete til kula er med bruk av et slag med hammeren.
Bruk da en massiv stang (dor type) hvor du først borrer med en borr i stangen, slik at litt av kula passer inn.
På denne måten blir slaget på midten av kula, og ikke på en av sidene. En ser jo lite når en gjør dette, siden kula ligger i pumpa og stangen legges oppå.

Alternativ metode har jeg og Jan-Ivar nevnt i denne tråden. Se på svar 15 og 16
http://hd4um.com/Thread-System-Kontroller?page=2
Svar
Problemet er vel i bunnog grunn at olja lekker ned i veivhuset via oljepumpa.

enkleste fiks på dette er å demontere pumpa. og gjøre den skikkelig ren.
bestiller man ett rep kittil pumpa får man med nye kuler og ale pakninger man trenger.
ta ut den gamle kula. sveis den fast på en sveisetråd. legg litt ventil slipa pasta på kula før den puttes ned u hullet. så bruker man sveisetråden til å vri kula rundt. snruu noen ganger frem og tilbake før fdu sjekker med ei lomelykt hvordan setet ser ut.
gejnta til du kan se ett jevnt slipt sete.
rengjør så skikkelig forslipepasta og monter olje pumpa
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Husk å sveis sveistråden på midten av kula Hi-Hi
Svar
He he HD1340 fine den. Men egentlig er det vanskelig å få samme vinkel på tråden som kula har, selv om en treffer midten he he.
Skulle jeg gjort det med den metoden tror jeg at jeg ville enten brukt et tynt rør som var rett avkappet, og da brukt lynlim å festet kulen med (rør må da være tynnere en kula) eller et tynt massivt rør som jeg hadde borret inn på den ene siden (rør system) for der å feste kula med lynlim/sekundlim). En vil da ha mye større kontroll på at kula sviver rett iforhold til å sveise fast en sveisetråd,,,,,,etter mitt hode
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)