Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oljelekkasje gjennom luftfilter
Jeg har en 2011 Road King Classic som lekker en del olje gjennom luftfilteret. Jeg er klar over at det kan komme litt olje gjennom lufteboltene, men her synes jeg det er litt mye. Dvs. det blir vått på motoren mellom støtstengene og det legger seg en oljefilm over kam dekselet og noen dråper finner også veien ned på eksosanlegget.
Er det noen som har opplevd det samme og finnes det eventuelt løsninger? Jeg har hørt om skifte til EVO oljefilter, men er litt skeptisk til det.

Bare for å nevne det har jeg også en 1999 Twin Cam, men der har jeg ikke problemet.
Svar
Dette er ikke ett uvanlig problem dessverre, oljepumpen HD satte inn, klarer i noen tilfeller ikke å jobbe godt nok, og endel olje vil da komme ut sammen med luft, og vil tilslutt bli så mye at det renner gjennom luftfilteret, og griser til alt på vei ned.

Det finnes flere måter å "løse" dette problemet på, noen dyrere enn andre, noen mer miljøvennlige en andre.

En mye brukt måte derimot er å kjøpe seg en chrome slange (kobberslange som er med chrome, og enkelt kan bøyes) som en ofte finner hos en baderoms butikk. Kobles (med overgang, ca 2 cm med gummislange som en fester over chrome slange med slangeklemmme) til bunnen av luftfilterhuset, og bøyer slangen slik at den finner veien ned til bakken. OK, ikke den mest miljøvennlige, men den billigste og enkleste metoden.

En kan bytte fra crossover til single banjo hose, og her velge hvor en vil ta retur av olje, som oftes velges å gå ned til bakken. En kan på denne måten "hjelpe" første sylinder slik at trykket ikke blir for høyt, og at den har mindre sjanse for at den spyler ut olje.

Jeg hadde ikke gått for EVO modell olje filter, ser heller ikke hvordan den skal hjelpe dette problemet.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
(08-08-2015, 12:11)Bagger Skreiv: Dette er ikke ett uvanlig problem dessverre, oljepumpen HD satte inn, klarer i noen tilfeller ikke å jobbe godt nok, og endel olje vil da komme ut sammen med luft, og vil tilslutt bli så mye at det renner gjennom luftfilteret, og griser til alt på vei ned.

Det finnes flere måter å "løse" dette problemet på, noen dyrere enn andre, noen mer miljøvennlige en andre.

En mye brukt måte derimot er å kjøpe seg en chrome slange (kobberslange som er med chrome, og enkelt kan bøyes) som en ofte finner hos en baderoms butikk. Kobles (med overgang, ca 2 cm med gummislange som en fester over chrome slange med slangeklemmme) til bunnen av luftfilterhuset, og bøyer slangen slik at den finner veien ned til bakken. OK, ikke den mest miljøvennlige, men den billigste og enkleste metoden.

En kan bytte fra crossover til single banjo hose, og her velge hvor en vil ta retur av olje, som oftes velges å gå ned til bakken. En kan på denne måten "hjelpe" første sylinder slik at trykket ikke blir for høyt, og at den har mindre sjanse for at den spyler ut olje.

Jeg hadde ikke gått for EVO modell olje filter, ser heller ikke hvordan den skal hjelpe dette problemet.

Hei og takk for svar. Slik jeg forstår deg er det oljepumpa som er årsaken. Er det da en modellspesifikk eller årstallspesifikk oljepumpe? Eller er det mer tilfeldig?
Som du sier er det kanskje enklest å kjøre luftingen utenom luftfilteret. Da får i hvert fall motoren ren luft Smile
Svar
Det er mye slik som det var hos EVO modellene, tilfeldigheter. På EVO kunne en ved å rotere akslingen for hånd, kjenne om den gikk enkelt eller vanskelig rundt. På den ene gikk den enkelt, og på den andre fikk en ikke rotert ved håndmakt, ja da sier det seg selv at slitasje vil bli ett faktum, men tydeligvis en inn kalkulert risiko fra HD sin side. Etter (på den tiden) 80 år hadde de ikke tatt mye lærdom.

Avvik, toleranse, ja hva skal en gjøre? I den situasjonen du nå har, ville jeg i første rekke valgt det enkleste, enkelt og greit å lage en drens fra luftfilterhuset, eller kjøpe seg som nevnt nye banjo house hvor en drenerer de ut og bort fra innsug.....Motor trenger olje, men ikke den veien....
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
(07-08-2015, 11:49)Traveller Skreiv: Jeg har en 2011 Road King Classic som lekker en del olje gjennom luftfilteret. Jeg er klar over at det kan komme litt olje gjennom lufteboltene, men her synes jeg det er litt mye. Dvs. det blir vått på motoren mellom støtstengene og det legger seg en oljefilm over kam dekselet og noen dråper finner også veien ned på eksosanlegget.
Er det noen som har opplevd det samme og finnes det eventuelt løsninger? Jeg har hørt om skifte til EVO oljefilter, men er litt skeptisk til det.

Bare for å nevne det har jeg også en 1999 Twin Cam, men der har jeg ikke problemet.

Hei

Vært i din situasjon. Prøv noe enkelt først før du svir av pengene dine.

Det er total forvirring om hva riktig peiling og oljestand på de forskjellige syklene skal være. Forskjellige aftermarked-peilepinner og forskjellige peilemåter jfr bruksanvisningen.

Gjør følgende; Varm opp sykkelen og stop motoren. Reis opp sykkelen, IKKE la den stå på støtta. Observer oljenivået ditt. Er oljen over sveisefugen i tanken og litt popover røret, så har du funnet feilen. Tapp av oljen så den kommer ned til sveisefugen. Og se så hva som skjer med lekkasjen da.

Det er ikke umulig at du må tappe av opp til 5 dl hvis det er fylt for mye på. Stiger oljenivået i løpet av noen dager så tap av mer. Har gjort det samme med min.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)