Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oljeoverskudd i motor
#1
Det er nå mye rart en skal være borti.
Problemet er at jeg heletiden må fylle på primæren mens det viser seg at den havner i motoren.
Da er det vel simmerringen på akslingen mellom motor og primær som ikke gjør jobben sin.
Er det noen som har kjenner dette problemet, ser for meg at dette kan bli endel skruing for å få skiftet?
Svar
#2
Hei Tutte.
Hvis du er usikker på om oljen havner i motoren, finnes det tilsettning du kan blande inn i primæren, som en da enkelt kan se om har blandet seg i motoroljen etter en tur.
Er du derimot sikker på at oljen tar den veien, er det nok som du sier å bytte simmerringen.
Du trenger ikke å skru av (demontere) alverden. La clutchen bli stående, med kjettingen på, demonter fremre drev og dynamo.
For å kunne løsne mutteren til det fremderste drevet må du bruke en stopper mellom clutchen og kjettingen (har du ingen stopper,,,bruk et stykke plank,,,ALDRI noe hardt som da kan ødelegge tennene på clutch huben).
Nå kan det hende at det er brukt noen spacere, som du må ta av, (de glides av), ellers skal du nå kunne trekke ut simmerringen, sette på ny og montere etter moment.

Husk å kjøpe ny pakkning til primæren (mellom inner og ytter primær) og locktite.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#3
Greit å vite at det ikke er såå store jobben.m
Det er ikke så plagsomt for primæren blir ikke tømt.Problemet har nok vært der en stund for før ombygningen brukte den endel
olje pga knekte stempelringer og sprukken topp
Svar
#4
Jeg slo meg ikke helt til ro med at primærolja kommer seg inn i motoren. Fysikkens lover.Thinking
Har stått å sett på at det drypper bensin (også når krana er stengt) ned på støtstengene, vil bensinen på den måten kunne sive inn og blande seg med olja?
Svar
#5
Det er pakninger i bunnen av støtestengene. Disse vil hindre bensinen å komme inn i motoren. Hvis det ikke kommer olje ut der når motoren er varm, er det heller ingenting som kommer inn.

En annen sak er at bensinen kan tere opp pakningene over tid, da vil en få lekkasje og bensinen kan komme inn i motoren.
Du bør nok se på flottøren din, vil tro at det er den som henger, og dermed lager lekkasje i fra forgasseren.
Hvis det er slik at den lekker bensin lenge etter at du har stengt krana, kan det tyde på at du trenger en ny. En enkel måte å teste dette på er å ta av slangen mellom forgasseren og kranen, og se etter om den lekker.

Er det den originale kranen som står på?
Svar
#6
Tror nok det er den gamle orginale kranen ,ja.
Jeg har hatt opp disse støtstang dekselene mange ganger i forbindelse med ventiljustering så jeg kjenner til de pakningene, men jeg tenkte bensinen er så tynn og oljen tjukk. Uansett må jeg se på gasseren. Har hatt den oppe for ikke så lenge siden, tar meg en tur til Kenneth hos Death Trap Customs tenker jeg å får tak i kran og kanskje et rep.sett til gasseren. Så får jeg se om det hjelper.
Om det er primærolje eller bensin som kommer inn i motoren så er ikke det bra.
Svar
#7
Nå har jeg kjørt ca 2 hundre mil siden oljeskiftet etter Nord-Norge turen. Har i denne perioden ikke fyllt på mere primærolje , da denne ikke skal komme inni motoren. Flotøren har jeg nok ristet på plass for nå lekker ikke forgasseren slik.
Oljenivået er rimelig høyt men det virker som det ikke har steget noe særlig, olja er iallefall like lys å fin enda og nesten vanskelig å se på peilepinnen. Kommer til å følge med nøye og holde primærolja på ett minimum.
Det er det beste jeg kan komme på nå.
Svar
#8
Feilen er rettet med rep-sett for CV-forgasser.
Det greide å lure seg inn bensin i olja. Grunnen til at gasseren rant over var antageligvis smårusk fra tanken som gjorde at flottørnåla ikke tettet helt.Problemet kom og gikk. Ekstra bensinfilter er montert og vips ikke mere bensinsøl.
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Motor nysing joarnhau 5 145 16-08-2017, 6:34
Siste innlegg: joarnhau



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)