Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oljetank er tom
Nå settes farten (endelig) litt opp noen steder i Norge, mens dette er og blir til glede for noen, er det samtidig en fare for andre. Derfor denne posten.

Når farten kommer over 100 km/t er det ikke alle Harley modeller som fungerer like godt.

Shovelhead er en av disse, med et smøresystem som skulle være helt fantastisk, smøre både motor og primere, og det med bruk av en oljetank og en pumpe. Dette høres bra ut, men i praksis har vi sett at systemet ikke alltid fungerer like bra som tegningene skulle antyde.

Luft som kommer forbi stempelfjørene skal "hjelpe" oljen tilbake i tanken, dette fungerer på lave turtall, men "tid" har den ikke for mye av.

Kommer en over 100 km/t, vil "Tid" være for liten, og en ender opp med at oljetanken tømmes, og all olje ligger i primeren. Motorhalvdelenes trykk er altså avhengig av lekkasje av luft som går gjennom stempelfjørene og sylinder OG tid mens det er undertrykk i motorhalvdelene. For høyt turtall, og tiden med undertrykk blir for liten til å kvitte seg med olje, og resultatet er en tom oljetank og full primere.

Dette har selvsagt katastrofale følger for motoren, og modellen som sliter mest er SH 1340.

Her kan en spørre HD verksteder om hjelp, de har sikkert erfaringer og meninger, og ikke minst gode løsninger. Og velger en å spørre mer en ett HD verksted får en heldigvis nye løsninger og meninger som går litt imot den første.

Nei, her er det en enkel måte å fikse dette på, og dyrt og vanskelig er det heller ikke. En kan i etterkant også kjøre forbi traktorer, og faktisk også en lastebil uten å tømme tanken. SETT INN EN PLUGG MELLOM PRIMERE OG MOTOR!!.

(ps. De med åpent belte har en slik plugg, ellers ville oljen rent rett ut).

Bedre føre var, en etter snar!
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Forstår jeg det rett må jeg altså tette oljegjennomgangen mellom motor og primere, deretter antar jeg at jeg må ha i olje i primere på samme måte som på evo modellene. Godt tips Bagger
Svar
dette er vel noe som har bit gjort på de fleste Shovleheads i dag
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)