Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oljetrykksproblematikk
Jeg har den siste tiden opplevd å få en flakkende oljelampe på tomgang.
Monterte derfor et manometer ved oljetrykksbryteren for å få et inntrykk av hvordan trykket oppfører seg.
Ut I fra manometeret ble jeg så mye klokere:

Kald motor:

Tomgang: 15-20 psi
1500 rpm: 35 psi

Varm motor:

Tomgang: 0 psi
1500 rpm: 10-12 psi

Det er klart at manometeret ikke er fasit, og at det er et visst trykk ved tomgang da oljelampen slukker ved 3 psi, men det er jo helt klart ikke ideelt slik det er nå.

Jeg demonterte da skrue"lokket" over bypass-ventilen, og satt en ø3,0mm umbrakoskrue ned I fjæren før jeg monterte skrue"lokket" over dette igjen. Da øker presset noe på ventilen og den åpner først ved høyere trykk. Hodet på umbrakoskruen bygde forøvrig ca 4mm. Etter dette sjekket jeg igjen trykket:

Kald motor:

Tomgang: 40 psi
1500 rpm: 55-60 psi

Varm motor:

Tomgang: 0 psi
1500 rpm: 20 psi

Jeg demonterte igjen og skrudde 2 muttere på umbrakoskruen, som da bygde ca 10mm, og trykket ble da ved turtall og varm motor såpass som 50-60psi, så jeg demonterte en mutter og havnet da på ca 35 psi.
Men, jeg sliter fortsatt med veldig lavt trykk ved tomgang. Dette er jo ikke regulerbart (?) da dette avhenger av hva oljepumpen leverer samt tettheten I systemet I blokk/topp.

Hva kan jeg gjøre med dette? Er eneste løsningen å skifte oljepumpe? Eller er det andre "triks" som kan prøves ut?
Svar
Skru opp tomgangen litt!
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Lavt trykk vil alltid ha en årsak, og dermed er den smarteste metoden å finne årsaken, og ikke bare prøve å hjelpe symptomene.

Men du kan bytte til uoriginal fjær for på den måten få den opp 5-7 psi, hjelper ikke dette, er tiden inne til å se hva som forårsaker dette, og da sannsynligvis i pumpen. Er dette noe som plutselig har kommet, feks etter olje og oljefilter bytte? Tenker her på om du har rett filter.

Men selv om pumpa trenger en liten overhaling, trenger en ofte ikke å bytte den ut!!!!
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
(08-08-2015, 11:53)Bagger Skreiv: Lavt trykk vil alltid ha en årsak, og dermed er den smarteste metoden å finne årsaken, og ikke bare prøve å hjelpe symptomene.

Men du kan bytte til uoriginal fjær for på den måten få den opp 5-7 psi, hjelper ikke dette, er tiden inne til å se hva som forårsaker dette, og da sannsynligvis i pumpen. Er dette noe som plutselig har kommet, feks etter olje og oljefilter bytte? Tenker her på om du har rett filter.

Men selv om pumpa trenger en liten overhaling, trenger en ofte ikke å bytte den ut!!!!

Ved å bytte fjær vil jeg vel bare oppnå samme effekt som når jeg bygger opp over den originale fjæren, begge tilfellene vil jo øke spennet på ventilen.

Dette gir jo utslag I at trykket øker ved turtall, men problemet mitt er jo at trykket ved tomgang er konstant veldig lavt. Derfor mistenker jeg at det eventuelt enten er for lavt volum på pumpen, eller at det er et sted på veien som det er for stor klaring eller liknende slik at det må mer til for å holde trykket oppe ved lavt turtall.

Men når det gjelder oljepumpa, er det noen andre ting som bør/kan gjøres ved overhaling annet enn å bytte pakninger? Den ble demontert og nye pakninger ble montert når motoren ble revet helt ned forrige vinter.
Svar
Har du noen formening om klaringene i pumpa?
Slitasje oppstår både langs periferien av rotor og på sidene.
Hvis det er spor i pumpehuset, vil pumpen levere mindre. Dette kan kompenseres for ved å slipe ned pumpehuset tilsvarende.
Planskive og slipepasta går bra. Tykt glass kan brukes som planskive.
For stor klaring mellom rotorene er ikke noe gjøre med.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Svar
En god måte å få opp olje mengden på, er å dreve den opp. Har laget en tråd hvor jeg forklarte litt om dreving i oljepumpa, skal se om jeg ikke finner den,, og legger inn link her. Men siden det er tannhjul, er det jo en enkel sak, og pumpa til TC går 2x raskere en EVO, ingenting som tilsier at EVO ikke heller kan ha mer oljestrøm. Systemkontrollør (tråd) var det nok jeg la det under, skal se etter for sikkerhetskult,

Klarering/Toleranse: 0.05 (boken sier vel, 0.05-0.07, men jeg holder meg til 0.05).

Skrev litt om trykk, men mest om mengde olje i tråden om System Kontroller
System Kontroller
Svar
Men du spurte om det var andre ting en kunne gjøre utenom å bytte pakninger. Ja, ved å måle får en svar!
Toleranse, se etter om toleransen er god nok mellom tannhjulene, kan byttes med nye hvis nødvendig. Toleranse mellom tannhjul og selve pumpeveggen, her var det vel BMW som kom med couating, som kan påføres lag vis hvis det er nødvendig (har vært borti å måtte påføre 15 lag!!) Aksling, se etter om det er synlig slitasje, dette indikerer at akslingen ikke står helt i senter....Grei start.

Ellers kan du jo trykkteste systemet, og du vil da finne ut både ved stengt ventil, om det er "svinn" i pumpa, og ved åpen, og det er "svinn" ellers i motor. Kjør da med 5/6 atm og les av tallene i % (glem tall altså, gjør de om til %, og du finner da ut hvor mye "svinn" i % som finnes i pumpa ellers systemet.

Så blir jo spørsmålet etter måling, om det er "nok" "svinn" til at en skal overhale, eller ei
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)