Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oppgradering av Svingarms lagring
Som jeg har nevnt tidligere så har jeg byttet ut de originale Gummi svingarms foringene med Delrin foringer
fra www.sta-bo.com.  disse ble montert vinteren 2013-2014 altså første vinteren jeg hadde sykkelen.
har fungert veldig bra i lengre tid men i fjor måtte jeg demontere g modifisere fordi foringene hadde 
gravd seg inn i bosset på girkassa. 

Påtur til Kristiansand i vår med klubben merket jeg at sykkelen gikk å små wobblet i ca 120/t.når jeg kom hjem ble alt  demontert for kontroll. Endte opp med å  legge inn ei skive på 1 mm tykkelse for å fjerne sideslakken som var oppstått mellom foringene i svingarmen og Bosset på girkassa. Sykkelen var igjen tight og fin å kjøre, men hvor lenge var Adam i Paradis.
forrige helg skulle jeg til Kristiansand igjen men sykkelen begynte å små Wobble på vei hjem fra jobb 
Torsdag ettermiddag så jeg begynte å sjekke å fant da ut at det var slakk igjen.
demonterte begeg opphengene på hver side og tok ut foringene som sitter i motorfestene og fant da ut at akselen til svingarmen hadde røket i gjenge partiet så akselen var rett å slett løs.

det ble bil til Kristiansand.

samme kveld ble nettet saumfart og jeg fant at 
www.customcycleengeneering.com hadde et supert kit med lagre fra 200 mod og nyere.
disse kittene var dyre og kunne skaffes her hjemme men kostet da nærmere 5000 kroner.
På Ebay finner man jo det meste så jeg sjekket der å fant ett kit som endte opp på ca 2200 kroner inkl frakt. varene ble bestilt og dukket opp i postkassa i dag med moms endet an på ca 2800 kr.

I morgen er det booket tid i garasjen for å få sykkelen på veien igjen.  Satser på en tur til Bergen neste helg og må få prøvekjørt før jeg reiser.
Tenker å lage en tråd og skal ta massebilder mens jeg holder på.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Vel da er man i gang.
tok ikke bilder av demontering av svingarmen da det er godt beskrevet i verksteds manualen.

Tok noen bilder av delene.

alt følger med i pakka inkludert en liten tube med lager låsing fra Loctite. instruksjonene er god så lenge man kan lese
Engelsk og gjerne kunne litt teknisk Engelsk. Bilder var det dårlig med så man må stole på at man leser riktig.
Hylsa som ligger der er ett presse verktøy som skal sørge for at lageret kommer i rett posisjon.

tok ett par bilder av den originale akselen som har røket også.

Med svingarmen på bordet var det på tide å ta ut de gamle foringene.
De kan ikke pressesinnover da det er  sveiset innen forsterkning som hindre dette.
Måtte få dem utover å presse var jo mer eller mindre en umulighet ved første øyekast men 
ved hjelp av en hammer, den originale akselen (som allerede er ødelagt) og ei pipe
fikk jeg slått dem ut. Jo det er mulig å presse dem ut med ei verksteds presse, men jag hadde ikke noe godt mothold å legge armen på mens jeg presset.
Noen få slag med en 2 kg`s hammer  så var de ute
Svar
Fikk ikke med bilder av demonteringen i forigge innlegg.

svingarmen trengte litt lakk så det ble en pause mens lakken tørket
Svar
Lakken har tørka så da starter monteringen.

Lageret på venstre side skal monteres først. smører ett tynt lag med lager låsing på lageret og det samme inne i svingarmen ca der lageret skal sitte.
så er det bare å presse inn det første lageret. Press verktøyet som fulgte med dhadde for stor diameter så jeg endte opp med å presse i omganger og måle i mellom. Lageret skulle 1,260" inni armen. eller ca 32,1 mm
lageret på plass og klart for pressing

med litt oppstabling av piper funker det.
[attachment=1851]
lageret presset på rett plass 

inner spacer på plass.

da var det bare å vente 1 time så lager låsinga kunne herde.

etter 1 times venting var det samme prosedyre på høyre side.
Når lageret var på plas i armen var det montering på sykkele som sto for tur.
Armen gled rett på plass med null klaring. 

så inn med ytre spacer 

så var det på tide med motorfestet og aksel

med litt små justeringer dukker akselen opp på andre siden

akselen på plass og motorfestene montert

viktig å få motorfestet i rett posisjon. den lille utsparingen må passe i mot 
stiften som sitter i rammefeste.

så på med festene i ramme for å kunne stramme til svingarms bolten

tilslutt sitter alt på plass og montering av hjul osv kan begynne.

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Første tur etter oppgradering var bare positiv.

For det første ble fjæringen mye bedre. de gamle foringen var nok for trege og sykkelen virket stump.
nå føltes den mer behagelig ikke at den har vårt ubehagelig men den føltes noe mykere og mindre ujevnheter ble bort. ikke opplevd som støt i sykkelen.

For det andre ble den om mulig enda med rettnings stabil. Før ville den mot venstre når man slap styret. nå går den rett som en strek uten å trekke til siden.

Responsen når man svinger bel også bedre, å kjøre på veier som svinger fra venstre mot høyre osv føles mye bedre.
den reagerer mye fortere på styre kommandoene.

SÅ etter bare 10 mil kan jeg ikke si annet en att dette var verdt penge og jobben.

Kunne gjort det enkelt for meg selv å bare kjøpte ny aksel.

Vel det var ett lite minus. Det ble litt mer vibrasjoner i sykkelen som kan kjennes i setet og i styret, men det blir snart en vane.

Nå gleder jeg meg til Bergens tur neste helg!
Svar
Uflaks at akselen røk, men godt å se at du har kunnet fikse dette selv. Mye av grunnen til at en oppgraderer det originale systemet er dansing av bakhjulet (youtube, søk på Harley wobble). Finnes det litt slark, vil bakhjulet i sving, kunne bevege seg litt fra høyre til venstre, eller motsatt, og sykkelens bakpart beveger seg dermed også, men siden svingen og sentrifugalkraften er en retning, og svingarmen har slak til å bevege seg i motsatt retning, oppstår det en pågående bevegelse med at svingarm beveger seg fra en side til andre siden, og bakparten av sykkelen får en "dansende" effekt, en farlig egenskap som bør fikses.

Ikke så ofte en ser at akslingen ryker.

Bra omskrevet Jan-Ivar. Håper turen til Bergen går bra, og at sykkelen oppfører seg som du håper.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Ser ut til at det er tretthet. mulig fordi den er etterstrammet noen ganger.

Sykkelen ble mye bedre å kjøre som sagt. Skal ut nå å trekke til med Moment en ekstra gang. for å sikkre meg at den sitter.

Blir nok en bra tur til Bergen for å treffe gode kamerater. Det er jo en del av klubb livet å kjøre motorsykkel.
Når man er med i en klubb med flere chaptere spredd over landet blir det ekstra moro. 
treffer igjen folk man har noe til felles med og som man trives sammen med.

Love . loyalty, Honor & Respect. er viktige ord i denne sammenhengen

Some where born Knowing what Brotherhood means 
Some will never understand.
Svar
Dette kittet fungerte veldig bra i nesten 3 sesonger.
Lagrene ble slitt jeg fikk på nytt slakk i svingarmen
Dette er ikke originale Harley svingarms lagre selv om de ser like ut. Paughco selge rett tilsvarende ki og det leveres der løse lagre.
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)