Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overhaling av gaffel.
Har merket at det kommer litt olje ned langs det høyre gaffelbeinet. Men nå i de siste dagene har det blitt mye verre, nå har jeg gode nysmurte bremseklosser og -skive etter bare en liten tur.
Så da har jeg skaffet overhalingssett til gaffelen og nye bremseklosser. Det jeg lurer på er om det er vanskelig og evt hvor arbeidskrevende er en det å skifte foringer og simmerringer mm i gaffelen.
Jeg så ute hos Death Trap at han hadde SAE 20 og -30 Heavy Duty gaffelolje. Sist jeg fikk fyllt på olje blandet vi SAE 5 og -10 likt og fikk vel da ca SAE 7,5 så da må jeg skaffe det et annet sted.
Grunnen til at jeg gjorde det var at jeg foretrekker at gaffelen er rask og kjører med ganske høyt lufttrykk så gaffelen ikke blir myk. Spesielt om vinteren og tidlig på våren hvor olja er kald og veien full av umerkede fartsdempere, bedre kjent som telehiv, kan dette våre en utfordring. Så jeg skal prøve med SAE 10, evt blande meg mere SAE 7,5 da jeg syntes det virket veldig bra.
Hva slags gaffel olje bruker dere folkens?
Svar
Det er en liten lørdags jobb å skifte delene i gaflene. Her trenger en heller ikke å være verdens beste mekaniker.
Kan være greit å ha en manual å se etter,,, så tutte, hvis du ikke har, pm...

Jeg bruker normalt SAE 15, passer meg og veiene her ganske bra. Hvis den gamle oljen er veldig gammel, pass på at den ikke treffer lakk, dekk eller hendene dine, den kan da ha blitt etsende.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Godt å høre , vi blir sikkert to stykker og jeg mener han har gjort det før. Men da på en Softtail. Så de spørs hvor mye av kåpa som må av.
Neida olja er max et år eller tre.
Har boka og en til som gjelder Police Bikes.
Svar
Screamin Eagle Heavu Duty gaffel olje fungerer. det er vel den enest eolje jeg handle i pølse bua på alna.
den passer meg og mine sykler perfekt. bytta til samme olje i bakdemperne på Tour gliden i vinter.

du må ha verktøy for å sette på plass de øvre tettningene. det er fort gjort å ødelegge dem hvis man ikke har rett verktøy.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Spesialverktøy, hmmm. Det har jeg ikke.
Må sjekke om dette kan la seg låne.

Men en ting er sikkert, det kommer ikke på tjukkere olje i min gaffel en 10w. Olja demper returen og det vil si at når demperen er klemt inn vil den bruke lengre tid ned mot underlaget igjen noe som medfører mindre kontakt med veien. Ergo ikke for meg!
Svar
Tykkelsen på olja, støørelsen på og antallet hull i demer innsatsen er med på å bestemme hvor lett/tregt demperen skal virke.

store hull og tjukk olje kan gi akkurat samme effekt som små hull og tynn olje.
å finne den rette kombinasjonen er en hel liten vitenskap.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Kjører standard alt, bare tynnere olje og litt høyere lufttrykk.
Dette var noe jeg lærte meg når jeg sykla utfor-tråsykkel (Downhill) ved lave tempraturer.
Svar
Jeg bruker sae 10 og er godt fornøyd. Byttet ut screaming eagle 20 olje, det fungerte overhode ikke.
Svar
Kjører med Heavy Duty olje, og det fungerer bedre for min del enn den tynnere oljen. Opplevde med tynnere olje wobbling i svinger da gaffelen ble altfor rask og mye dypere dykk ved oppbremsing, så løsningen ble HD-olje Smile
Svar
Og herved strides de vise..
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Gaffel og ramme geometri. Jan-Ivar 0 309 13-03-2016, 14:38
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Skifte av olje gaffel foran Villy 8 2,116 20-09-2012, 17:03
Siste innlegg: HD1340

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)