Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Porting av topper - EVO
#1
Har EVO og ønsker å få portet toppene.
Noen som har noen anbefalinger hvem som gjør dette skikkelig og til en grei pris?
Svar
#2
Skal sjekke med de som portet mine.
Svar
#3
du kan sjekke med Wagners Unimek i Fetsund.
flinke folk som har mange år i bransjen og lange erfaring med motor bygg til Drag racing

Ronny Aasen nede i Fredrikstad/Sarpsborg området. mange års erfaring med Harley Davidson pluss Dragracing
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#4
Takker for svar. Jeg sjekker opp.
Svar
#5
Nå er jeg ofte imot porting av topper, men da helst på grunn av at effekt økningen ofte er mindre en hva eier av toppene hadde forventet.
Ofte har de også helt original motor, noen har forandret litt, feks byttet kamaksel og deretter vil de porte toppene.

Hva slags tilpassinger har du foretatt deg med motoren?

Forstå meg rett, ikke det at det trenger å være noe galt i å porte toppene, har en forandret mye på motoren og ønsker det lille ekstra, er porting absolutt et alternativ.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#6
Enig med Bagger her. Det er flere ting jeg ville gjort med en evo før jeg portet toppene.
Nå vett jo jeg hva du allerede har gjort.

At porting nå er populært er en annen sak.
Men det er flere sider med porting, som også er grunnen til at den ene skiller seg ut fra den andre.
Viktig å huske er at det er lagt fra alle som får økning av effekt på turtall de kjører med,
Men som jeg sa, her er den ene bedriften utrolig mye bedre enn en dårlig bedrift.

Ofte bortkastet penger
Svar
#7
for å få ekstra effekt er det viktig å få et godt samspill mellom delene.
helt i fra luftfilteret og ut eksos anlegget.

porting kan gi mer effekt men det kan like godt gi mye mindre effekt. hvis gass hastigheten blir for lav på innsug siden synker fyllingsgraden og effekten uteblir.
størst er ikke alltid best. å finne en kombinasjon mellom slagvolum, kompresjonsforhold, ventil størrelser, kamtider, løfte høyde osv er en kunst.
for å få en velfungerende motor bør man gå til et fimra som kan gjøre hele jobben.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#8
Jeg har fått anbefalt fra tre uavhengige kilder denne oppskriften for tuning som ikke forringer levetiden på motoren i særlig grad.

- Andrews EV-27 kam (utført)
- Høykomp. stempler. Wiseco 11:1 (gjøres til vinteren)
- Porting av topper med bytte av innsug og fjærer (gjøres til vinteren)

Det blir nevnt at Andrews kammen kommer best til sin rett ved å bytte til høykomp stempler og at portingen forbedrer effektuttaket ved å bytte kam og stempler. Altså at alt henger litt sammen med hverandre. Man får noe mer effekt ved å kun gjøre en av delene, men maks uttelling ved å gjøre alt.
Svar
#9
Valg av kamaksel bør ligge på kjørestil. Hvis du ønsker mest mulig effekt, finnes det kammer til det, ønsker en seg bedre bunndrag finnes det kammer for det.
Ikke velg ut fra andre, veld etter din kjørestil.
Men har du også byttet tennings modul som tåler kompresjonen?
Svar
#10
hele trimmingen bør gjøre etter kjørestil.

hvordan motoren fungerer avhenger veldig av hvilke deler den er satt sammen av.

skifte av kam er reversibelt hvis det ikke fungere som forventet. det samme er skifte av eksos, forgasser og luftfilter.
poriting er ikke reversibelt. så lenge du holder deg til original boring og slaglengde vil nok ventil størrelse og kanalene være mer en gode nok.
tror faktisk du kan få bedre nytte av å sette på en S&S super E eller en Mikuni HSR forgasser. dette i kombinasjon med ett Vance & Hines pro pie 2til 1 eksos anlegg vil fungere veldig godt.

har en kamarat som byttet til S&S topper og høykomp stempler i vinter. vasse betar som overhode ikke ga noen stor økning spør du meg.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar




Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)