Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemer med pære for lavt fuel nivå på tanken
Hei.
Holder på med et custom prosjekt. Har en S&S in tank bensinpumpe og denne har en thermistor som "føler" på bensin nivået. Ganske enkelt egentlig. Så lenge den er dekket med fuel som går strømmen til jord. Når den ikke er dekket med fuel så varmes motstanden opp og strømmen går til pæra. Problemet er bare at jeg får ikke det til å funke. Har noen vært borti dette før?

Thermistoren er helt ny og det samme er pumpa. Går utfra at pære skal kobles mellom gul og sort ledning på QEM koblingsskjema fordi orange er konstant strøm når tenning er på.

Legger med kopi av OEM koblingsskjema og koblingssjema til pumpa. Bruker 12 v glødepære. Pæra virker selvfølgelig. Ledningsnettet er ok og dette funker ikke selv om jeg kobler pære mellom gul/kwit og grå ledning på pumpa.

Alle ideer mottas med takk

Leif

Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)

Svar
Tenker litt høyt... eee den vil vel ikke gi rett mengde ohms selv om den går gjennom som jord, altså med redusert ohms, noe som vil gi problemer for en pære til å lyse.
Fant litt i garasjen som forhåpentlig kan være til nytte.

Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Sitter å ser på original koblings skjemaet så finner jeg fuel sending unit og fuel gauge.
Orange ledning inn på Sending unit og Gauge er 12 volt etter tennings lås.
svart er jord.
gul hvit ledning sender ett signal om hvor mye drivstoff det er i tanken. ved full tank er morstanden i sendinguniten lav og høy spenning sendes til gauge som da løfter nåle opp mot full. når nivået synker øker motstanden og signal spenningen synker noe som
med fører att nåla også synker.

jeg har liten tro på at lampe du nevner skal kobles inn i det originale lednings nettet. variabel spenning inn på ei pære kan få den til å lyse sterkere og svakere.
men en termistor som du nevner jorder ett signal når den får rett temperatur. den vil ikke kunne sende ett variabelt signal
og dermed ikke fungere sammen med det original systemet.

ser du på koblings skjema for pumpa du skal montere ser du at 12 volt komme rinn på punkt D dette er 12 volt som kommer fra Fuel relay via fuel pumpe fuse.
Punkt C er jord til pumpe. punkt B er jord til termistor som går til samme jord punkt som for pumpa. punkt A er spenning til lampa du vil ikke kunne måle spenning på punkt A før termistor får den temperaturen den skal ha for å jorde signalet. lampa får 12 volt spenning fra samme punkt som pumpa
du kan bruke de originale ledningene 12 volt og jordings ledningene som går til original pumpa men du kan ikke koble opp signal til sender unit med mindre du bruker den originale pumpa med sender unit.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Vi snakker vel nå om 2 forskjellige systemer. Den du Jan-Ivar refererer til oppgir mengde bensin det er i tanken, slik vi er vant med på touring modellene, Romle sitt system er det vi kjenner fra bla Sportster modellene som ikke viser mengde bensin, men en lampe som brenner hvis det er veldig lavt nivå i tanken.
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Hei og takk for response.
Jan-Ivar, jeg har forsøkt å koble lampa mellom punkt D og A, men no luck desverre. Du har nok rett når du sier at jeg ikke kan gjenbruke de 3 ledningene som går til den originale fuelmengde måleren så det skal jeg forkaste. Forstår egentlig ikke hvorfor dette ikke skal fungere. I manualen til den Nye bensinpumpa så star det at man må bruke en glødelampe på 12V 3,4W. Har ikke funnet en pære på nøyaktig 3,4 Watt enda, men kan ikke forstå at det skal ha noe å si. Den jeg har er vel rundt 3 watt. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...000016441/

En tanke som slo meg nå er at etter at teningen er slått på så går pumpa I noen få sekunder og deretter stanser den. Det skal være slik I henhold til manualen som fulgte med pumpa. Det jeg ikke har gjort er å male om den får 12V inn etter at den har stanset. Hvis den ikke får det så vil heller ikke thermistoren få 12V inn og følgelig ikke bli varmet opp. Skal teste det + teste å koble 12V rett fra batteriet og inn på pumpa.

Leif
Svar
Original systemet på sykkelen har det måler som viser mengde bensin eller bare en lampe Romle?

Pumpa skal gå noen sekunder når du slår på tenningen. når den har bygget opp trykk skal den stoppe.
Når jeg ser på koblings skjemaet til S&S pumpa ser jeg et ECU styrer releet til Drivstoff pumpe.
releet får 12 volt innn på punkt 30 i fra ECU. 87 er 12 volt til pumpa.
86 er 12 volt som kommer via sto/run bryteren på styret. 85 er jord på releet og jeg vil tro at ECU styrer
releet med jord inn på 85. ett rele styres jo av 86 eller 85 enten med jord eller spenning, men uansett hvordan det styres så
blir spenningen borte på punkt 87 når styrestrøm elelr jord blir borte. da vil du ikke få strøm til lampa heller.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
Hei igjen.
Tror at vi fant svaret gitt. Testet på benken nå. Koblet på batteriet og lampa rett på ledningene ut fra pumpa. Den begynte å lyse etter en stund og styrken øket. Da antar jeg at det er helt korrekt. Tørr rett og slett ikke å kjøre pumpa stort lenger uten at den får smøring fra bensinen.

Dette betyr at problemet er løst. Jeg plugger de originale lendingene som gikk til tankmåleren og legger opp nytt rett ut fra pumpa.

Og ja, oriinalt så er tankmåleren på selve tanken. Dvs venstre "tanklokk".

Takk for hjelpen!

Mvh Leif
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Tennings problemer! Jan-Ivar 2 187 15-08-2017, 13:43
Siste innlegg: tutte
  tennings problemer Jan-Ivar 12 2,523 03-06-2013, 13:48
Siste innlegg: tutte

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)