Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prosjekt 136
Da nærmer det seg endelig at en kan lakkere delene, og at jeg kan ta fatt på selve sykkelen, sandblåsing av motor osv. 
Kåpen er i sprøyte sparkel, og klar til å få lagt inn transparant epoxy. Denne epoxy vil ikke kun fungere som et "glass" , men også feste lampene mye bedre. Jeg slipper da å måtte lage egne fester til lampene. (kommer med mer bilder av den prosessen etter hvert).

Tanken fikk også et godt lag med sprøyte sparkel, og trenger kun epoxy i feltene hvor tallene kommer. Jeg har festet en liten plate under der hvor tallene kommer, tettet de med en kit, (valgte å vente lengst mulig med å feste denne platen, siden en enklere kan pusse hvis platen ikke er der). Fyller på litt, ikke mye med epoxy, som da vil flyte ut og både feste platen bedre og ikke minst lage undersiden helt pen.
Valgte å fylle opp åpningen mellom de to sidene (ble jo en type åpning etter jeg monterte de delene på tanken), egentlig er det unødvendig siden det kommer et panel over som skjuler den åpningen, men men.

Ser jeg på tiden som er brukt, bruker jeg mye mer tid en hvis jeg hadde laget de av stål, det tror jeg neppe er tilfeldigheter, men at jeg enkelt og greit er bedre med å jobbe med stål en jeg er med polyester og epoxy. Men ser jo at ting om var innviklet i starten går mye enklere nå, så en lærer jo av det.

Etter en god samtale med leverandør og produsent av polyester og epoxy jeg bruker, ble ting mye enklere (hadde de bare fortalt det før,,,,,,,,), istedet for å bruke mye tid på å få koffertene helt 100%, så kunne jeg spare meg for stresset, og legge et tynt lag med epoxy over,,,, det vil flyte ut vannrett og få mer eller mindre en helt glatt overflate. 
Selv trodde jeg at en måtte forsterke det med matter, men var ikke nødvendig siden jeg hadde matter i polyester, og kun skulle bruke det til å rette overflaten. 

Epoxy liker jeg bedre å jobbe med en polyester, det eneste er at en ved epoxy må veie opp komponentene helt nøyaktig, går altså på vekt ikke volum.
I koffertene hvor lysene bak kommer, har jeg festet en pleksiglass plate på innsiden, kantene er tettet med kit. Ett tynt lag med epoxy hvor jeg blander inn bittttttttteeeeeee litt farge (pigment), jeg brukte kun tuppen av en tannpirker, ikke med dråpe, kun det som festet seg på den. Og VIKTIG, siden dette skal være gjennomsiktig, blandet jeg inn UV stopper, ellers vil epoxy etter en stund bli gulaktig. 
(Kommer med bilder av den prosessen litt senere.)

Her blir buen helt rett og enkelt å få til. Viktig er det å smøre inn deler som skal tas av i etterkant med mold relese, ellers "limes" delen fast (som her på bildet, plexiglass er innsmørt slik at jeg kan få den av i etterkant. Samme prinsipp bruker jeg mellom koffert og lokk, slik at åpningen rundt er like stor, kommer jo også en pakking som trenger litt plass).

For at epoxy ikke skal renne bort, eller over flater som ikke er ønskelig, bruker jeg tape av aluminium, prøvde først med duck tape, men den løsnet epoxyen enkelt opp, og de lekkert over alt....hmm, )

Siden jeg hadde farge pigment, valgte jeg å bruke det i laget med epoxy.

Koffertene er nesten ferdig, men ligger nå med et lag epoxy, så flere bilder kommer
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Eksosrørene blir tette i slutten, men med åpning på skrå nedover. Vil da forhåpentlig ikke få for mye varme opp til koffert.

Lakkering gjør jeg ikke selv, men har fått noen bilder fra lakkereren,,,

Så for vi håpe at designet blir bra og ikke minst at det faller i smak av eier, han har tross alt ingen ide på hvordan sykkelen kommer til å se ut...
Svar
Spennende Big Grin
Digger alternative løsninger på ting, du får legge ut en video av sykkelen når den går med de nye pottene på.
Svar
Ser bra ut. eksos løsningen var jo fiffig
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Sykkelen før start

Slik ble den
Svar
Barsk sykkel! Likte veldig godt baklampene, de var akkurat passe slemme for dette bygget Smile
Er fotbrettene kledd med gummi, eller er de lakkert stål?
Svar
Jeg blandet svart pigment i epoxy, smørte det på, strødde over svart sand (sand til sandblåsing). Etter det var tørt lakkerte jeg med en svart matt farge som ikke trenger noen grunning. Fotbrettene vil dermed ha anti slipp og vil ikke miste den svarte fargen selv om noen sandkorn skulle i løpet av tiden falle ut.
Blir vel litt mindre komfort en de originale som tross alt er bygget opp med gummi puter, men her har han ihvertfall noe unikt.
Svar
(05-12-2016, 16:40)Bagger Skreiv: Jeg blandet svart pigment i epoxy, smørte det på, strødde over svart sand (sand til sandblåsing). Etter det var tørt lakkerte jeg med en svart matt farge som ikke trenger noen grunning. Fotbrettene vil dermed ha anti slipp og vil ikke miste den svarte fargen selv om noen sandkorn skulle i løpet av tiden falle ut.
Blir vel litt mindre komfort en de originale som tross alt er bygget opp med gummi puter, men her har han ihvertfall noe unikt.

Smart Smile
Det er ikke mye vibrasjoner i en slik ramme fra før, jeg kjører selv med gummi limt rett på metallet i stedet for med gummiputer, og selv med motor montert rett i ramma har jeg fortsatt følelse i tærne etter 30 mil Smile
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Shovelhead prosjekt. Jan-Ivar 143 27,023 01-12-2019, 11:42
Siste innlegg: Jan-Ivar
  enda ett prosjekt Jan-Ivar 11 4,749 01-04-2016, 11:53
Siste innlegg: Jan-Ivar
  Prosjekt Black Viking HD1340 14 5,637 28-02-2014, 8:21
Siste innlegg: Nostalgia

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)