Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prosjekt Black Viking
#1
Jeg kjøpte meg en FLTC fra 1986. Lyse blå med kofferter, toppkoffert, henger feste mm.
Vind skjermen fremme føltes å være over en meter lang, så innen en uke var det frem med vinkel sliper og kappe. Sprayboks og saken var klar.

   

Hadde verken råd eller mulighet til å gjøre noe med min nye kjærlighet, så her var det til å kjøre med den slik den var. Demonterte vel og merke toppkoffert og solgte den. Kassetter hadde jeg kastet for flere år siden, og med kortere vindskjerm var det heller ikke noe porno med kassett spiller og høyttalere. Jeg hadde utrolig mye problemer i starten med sykkelen. Et stort problem var å få start på den. Kjøpte nytt batteri men det var tydelig ikke feilen. Forgasser neste tenkte jeg, så investerte i en Edelbrock Performence 38mm enkel forgasser. Det skulle vise seg at denne forgasseren ikke skulle være så lett å stille inn, men putt putt, startet ihvertfall og når jeg vridde på gassen skjedde det noe også. Men det var noe som ikke stemte med motoren, så jeg fikk Bagger til å komme ned på ei pils (eller 2-3..).Først lo han i timevis slik føltest det, og jeg var redd jeg hadde kjøpt katta i sekken, så fortalte han at han egentlig var fassinert. Fassinert, av hva da spurte jeg, jo at den overhode sviver og at personen som hadde denne før deg fikk dette til å virke, fassinerende!

Tenning systemet kom fra en Chrysler bil, og med bruk av flere omformere og releer var det nå gnist på pluggene. Her kom gryna fra toppkofferten til nytte, bestilte en Twintec 1005, og rev ut et par kilometer med ledninger Smile.

Da var det til å stille inn forgasser på nytt, og på nytt og ,,ja den virker nå.(fantastisk forgasser, stor som et fjell, veier ett par kilo og ja, er gjemt bak luftfilteret)duh

Jeg bestemte meg for å ta hele motoren fra hverandre, det begynte tross alt å bli kaldt ute. Et soverom og to tapetbor gjorde susen. Mens jeg holdt på men den, hadde jeg bestemt meg for å forandre på utseende til sykkelen. Jeg hadde hverken kapital eller interesse av å kjøpe "bolt on" deler, jeg ville lage en sykkel ingen hadde, MIN sykkel. Så det ente med at jeg demonterte alt fra rammen.

Pga plassmangel kom det et lite halvtak ute (tro meg, dette var en kald ide) Jeg tenkte at jeg skulle lage sykkelen i polyester og epoxy. Fant fort ut at de solgte polyester som hadde en tilsetting som gjorde at en kunne bruke denne i kuldegrader, dette passet jo utmerket, så 15 kilo ble bestilt.

Nå viste jeg at en normalt sett lager en mal, og putter matter og polyester inn i malen, men tror jeg glemte dette på et eller annet tidspunkt.
Det ble "legg på" metode. Hvis det viste seg at noe var for tykt eller at jeg ønsket en annen form, ja da var det frem med lamellskive, brukte først de hvite kappene en kan ha framfor nese og munn, IKKE å anbefale!

Denne tilsettingen i polyesteren kjente jeg LENGE i lungene, nesa hadde heldigvis sluttet å blø.....

Koffertene skulle være lenger, djupere, høyere en originalt.
Tanken skulle være mye bredere, gå i ett med bakpart, og jeg bestemte meg for at bakstykket skulle bestå av en del.
Ja, ja, her ett par bilder.

   

   

   

   

Besøk av folk i klubben ristet på hodet, dette kommer aldri til å gå bra.
Dette gav meg jo bare enda mer gnist, så nå når jeg hadde fått meg skikkelig maske var det ingenting som kunne stoppe meg..
Men her viste det seg at snø har en tendens til å fyke hvor f den vil, også under et halvtak, så jeg kunne ikke legge på mer polyester, bare slipe bort det som var for mye, eller lage formene mer slik som jeg ville.

Det skulle vise seg å ha positiv effekt, en får flere gode ideer når en sitter å ser på et prosjekt uten at en holder på med det. Med ei god pils (eller flere) var det å komme på nye muligheter. Jeg hadde en tendens til å glemme flere av de gode ideene, så jeg var nødt til å komme til samme "oppfinnsom rus" forklarte jeg kona (er den dag idag usikker på om hun holdt på å besvime eller hva det var, men øynene gikk så høyt og landt tilbake at jeg var redd de skulle snu seg bak frem).

   

Endelig kom våren, og tiden for å få den ferdig før "gutta boys" starter sesongen nærmet seg.

   

Etter mildt sagt pussing var tiden kommet til å få på noe sprøytesparkel.

   

Som fikk et lag med kull støv, dette laget måtte jeg altså pusse bort med ikke alt for grovt sandpapir, for så finere, finere, finere.

   

Nå var endelig tiden kommet til å lakkere denne sykkelen. Rammen tok jeg selv, resten var hos lakkerer. Fargen falt på en ford farge, som har litt perlemor og metallik, med grunnfarge svart. Ville helst hatt en rødsvart farge, altså så rød at den ser svart ut, men det ble for dyrt, måtte utrolig mange lag farge til.

   

   

I mellomtiden hadde motoren fått sin nødvendige overhaling, og lakkerer ringte å fortalte at jeg kunne komme å hente delene.
Da var det til å montere!!Hi-HiHi-HiHi-Hi

   

Blinklys i enden av dekslene kommer fra bremselys funnet hos bilopphogger.
   

Etter å ha laget eget eksosanlegg måtte jeg finne ender som jeg syntes var greie, det ble med 2 stk som hører til en bil, men da snudd på hodet.
   

Når alt var montert, syntes jeg baken var litt vel høyt oppe i forhold til bakken, så 2-1/2 tommers senking gjorde susen, her før senking
   

Så var det til å lage seg en sadl
Lager sadl

Endelig ferdig!!!!!!!!!

   

   

[attachment=732]

   

   

   

Nå gjenstår det å få laget mer body fremme, tenker da på lower fairing,
ellers har jeg som dere kan se, 3 striper med lys på hver side bak, to på hver side som bremselys og en på hver side som kjørelys.
Svar
#2
Tøff!
Svar
#3
ENDELIG HD1340Big Grin

Du kan godt legge til litt større bilder av når sykkelen er ferdig.
Pluss vise hvor du har klart å gjemme coilen din.

Men en ting er sikkert, jeg er stolt av deg!!!
Virkelig godt jobbet, og med budsjettet du hadde til rådighet utrolig
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
#4
Har lagt til større bilder.
Her et bilde av plassering av coil, i kåpen, med utgang rett utHi-Hi
(flere som har forundret seg over dette he he, er sikkert vant med bathwing he he)

   
Svar
#5
Knall tøft!!!!!
artig at noen bygger på de gamle sykkelen også. at du i tillegg har bygget alt selv gjør jo ting enda mer imponerende.

alle kan sette sammen det svenskene kaller en postorder hoj!
få kan bygge noe tøft av det de finner rundt seg.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#6
Utrolig rå!!
Mye mer respekt av prosjektet når du lager alt selv.
Er det lov å spørre om du kan legge til bilde med lys bak?

Utrolig bra
Svar
#7
Skikkelig bra ,store kofferter må til.
Lurer på å lage en ny innerfairing til min. Er det vaskelig å jobbe med polyester?
Du må få noen til å ta video av den i fart det er da man virkelig ser hvordan den tar seg ut.
Har ikke hatt den størte sansen for kåpa med de dobble lyktene, men nå etter å ha sett både din og Jan Ivar sin må jeg innrømme de ikke ser så ille ut.
Får dra op til Jan Ivar og se om jeg ikke kan få se disse Tour Glidene i fart.
Svar
#8
Detta ender med at du må bytte sykkel Tutte.
A modest begining starts With a singel blow of a horn
Only the good die Young. Living as a Rebel dying as a Rebel.
Svar
#9
tutte
Polyester er enkelt å jobbe med, når det gjelder blandingsforholdet kan en nesten ikke gjøre feil.
For mye herder og det stivner raskt, for lite og det vil ta lang tid.
Epoxy er mye dyrere, helsikken å etterbehandle og en må blande 100% riktig. Her blander en like deler målt i vekt.
For mye eller for lite, og det blir aldri stivt.

Men husk å kjøp en lamell ruller, denne ruller du over med etterpå, slik at luftbobler kommer ut. Søk på polyester resin på youtube, massevis av tips og hjelp.

Her ser dere lysene bak, pluss blinklys fremme.
Det ene avlange bildet er for å vise hvor jeg åpner koffertene, trekker i knotten som er festet på en mutter, mutteren er loddet til en wire som går til koffert låsen av en opel kadett.
Lysene helt øverst er blinklys, enkelt lys (pr side) er kjørelys og dobbelt lys er bremselys (ser nå at 3-4 led ikke virker, må bestille ny, dyrt er det ikke 4 euro pr stk.)

   

   

   

   

   

   

Ja ja, bare mobb, men bilene ser meg ihvertfall Wink
Svar
#10
Jeg synes lysene ser bra ut jeg, hovedsaken er å bli sett. Vurderer å få montert diodebremselys i både blink- og markeringslyset nede for at folk skulle måtte se at jeg bremser.
Tror ikke det er noen fare for å bytte sykkel enda Jan Ivar.
Svar


Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Shovelhead prosjekt. Jan-Ivar 140 25,526 22-01-2019, 18:12
Siste innlegg: Jan-Ivar
  -92 HD Fxstc softail "Black Succubus" toorh 6 1,794 24-08-2018, 12:55
Siste innlegg: toorh
  Prosjekt 136 Bagger 17 3,254 06-12-2016, 13:26
Siste innlegg: Nostalgia
  enda ett prosjekt Jan-Ivar 11 4,215 01-04-2016, 11:53
Siste innlegg: Jan-Ivar



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)