Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prosjekt Hjemmelaget instrument bord
Tenkte å starte et lite prosjekt med å lage et eget instrumentbord (dashboard) til touring modeller. Her finnes det jo to utgaver med tanke på oppsett, en uten datahjerne og de nyere med.

Tanken er å ha en skjerm som en enten fester eller intrigerer i kåpen, hvor en har opplysninger som speedometer, turteller, oljetemperatur osv.
I utgangspunktet finnes det en versjon for de som har datahjerne i motorsykkelen som går på Andoid. Med andre ord er dette da mulig med et nettbrett som går på Andriod og programmvaren pluss nødvendige ledninger.

MEN jeg vil prøve å se om det går an å få dette til med en Raspberry PI. Dette vil være en rimelig løsning, og ikke minst vil denne ha større muligheter slik som gps osv. Raspberry pi er mest kjent som en streaming media, en enhet som en kobler til tv, og hvor en da kan se millioner av filmer, tv serier osv gratis (noe som får Netflix til å se ut som en barnehage).

Men siden dette tross alt er en linux datamaskin på størrelse med en røykpakke, bør denne enkelt kunne skjules feks i en koffert.
LCD display er heller ikke alltid høyt prist, så her ser jeg også mulighet for at dette bør kunne fungere godt, samtidig som utgiftene bør være lave.

I første omgang tenker jeg å prøve å finne en løsning for modeller uten datahjerne, slik at feks de litt eldre forgasser modellene kan bruke denne løsningen.

Er selv ingen god programmerer, men får se om jeg enten klarer å få litt hjelp, eller lese med til forskjellige løsninger. Har sett noen har tilpasset dette til bruk i bil, så forhåpentlig er dette en mulighet uten alt for mye tilpassinger.

Håpet er å få til dashboard, sterio (spiller av musikk som er lagret på usb-pen) og gps. Prisen håper jeg ikke overstiger 1000 kroner. Raspberry pi i seg selv koster ca 35 dollar, så her blir ekstra utgifter sd-kost, omformer fra 12v til hva boksen trenger, lcd skjerm, blåtann og evt nødvendige sensorer feks for å bytte ut mekanisk speedometer wire til digital sensor.

(hvis en av dere har god kunnskap om linux programmering, vennligst send en pm).

Bildet her er bare en indikasjon

.jpg   daschboard-digitalt.jpg (Størrelse: 52.16 KB / Nedlastinger: 14)
Bagger, the real custom Harley touring
Svar

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)