Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&S 96 cid motor bygg
Vel det skjer jo ikke all verden her på forumet, så jeg tenk jeg skulle lage en ny tråd:

Starten på denne tråden begynte vinter´n 2020-21 da motoren i god bussen ble total overhalt og lett frisert:
fikk vel ut ca 75 HK. med S&S performance replacement topper og en Andrews EV27 kam:

Nå i sommer forsvant oljetrykket etter att ei rulle fra kamlageret har rota seg inn i oljepumpe og ødelagt dreven epå retursiden samt knekt to kiler og ripa opp anlegget bak oljepumpedrevene.

Har søkt etter ei brukt original blokk uten hell. så valget ble å kjøpe nytt, Men når man jobber i ett verksted og skrur mye Harley-Davidson og har tilgang på kataloger fra Motorcycle storehouse, Zodiac og Parts Europe er jo faren sto for at man får litt blod på tann.
Etter mange timer med katalog surfing, tenking og ikke minst en god titt i lommeboka ble det lagt en plan.
Skulle man først bygge opp en ny motor kunne man like godt gjøre det skikkelig. Riktig nok kan man kjøpe en ny S&S EVO i forskjellige størrelser men det koster mye penger. Jeg manglet jo egentlig bare blokka.
Enden på visa var ett jeg fant ett 96 cid S&S Sidewinder kit på tilbud, da må det jo ei big bore blokk til også!

Planen som er spikra inneholder da S&S 3 5/8 big bore blokk. Big Bore stroker kit med 3 5/8 sylindre boring og stempler samt Veiv med 4 5/8 slaglengde. dette blir toppet med S&S performance replacement topper med 76cc forbrennings rom og ventilfjærer som tåler 585 løft. statisk kompresjon blir mellom 9,5 0g 10,5 avhengig av kompresjonehøyden på stempler og tykkelse på toppakning,  kam aksel er ikke bestemt enda men det står mellom S&S 585; Andrews EV59, Red Shift 576, Wood W7 eller Wood W9:
Power house ventilløftere og løfterhus ligger på hylle og S&S travel limiters er på vei i pakka sammen med stroker kitet. S&S HVHP oljepumpe er også bestilt.
resten ligger på hylla i garasjen. Rocker bokser med nye vipperamer og aksler, justerbare stæøtstenger tennings deksel og Dyna 200 Tenning ligger her fra før.
bensin tilførsel blir oppgradert fra original CV til en Mikuni HSR45.  eksosen går nok igjennom det gode gamle V&H Pro pipe  anlegget jeg har brukt i 5-6 år. med mindre lommeboka sier att jeg kan gå til innkjøp av ett Bassani Road Rage 2 into 1eksos.

mer kommer så fort delene er på plass og byggingen begynner!
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar
Spennende.
Ser ut til at du har fordypet deg godt før innkjøp av forskjellige deler.

Blir spennende å følge med på
Bagger, the real custom Harley touring
Svar
Vel dette gikk ikke helt som tenkt!

PC og Telefon vil ikke prate sammen så noen bilder fikk jeg ikke overført:

Vel vi får skrive litt om ikke annet:
startet altså med ei ny S&S Big bore blokk, med plass til 3 5/8" sylindre:
denne blokk kommer ferdig med ytterbanene til Timken lagrene ferdig innstalert, ytterbanen til pinionlageret er ferdig linjehonet og ytterdiamateren på dette er oppgitt. Pinnebolter til sylindre og topper er ferdig montert. alt av bolter og skruer for å sette blokka sammen følger med. det eneste som ikke er med i esken er Pinion lageret. 
pinion lageret leveres i flere størrelser og man må måle seg frem til rett dimensjon.

Komplett S&S Sidewinder 96 CID stroker kit ble også handla inn. dette inneholder Veiv med 4 5/8" slaglengde, denne er ferdig balansert og satt opp til rett toleranser. diameteren på pinion lageret er ferdig og står merket på veiva.
til forskjell på original veivene fra 90-98 som kun er tre delt er denne veiva 5 delt som på veiver fra 84-89. 
det medfører att man må ha ett konverterings kit til akmdriving og oljepumpe drivingen. Mer om det senere 
3 5/8 Sylindre med ferdig tilpassa stempler følger også med samt pakninger til sylinderfot og topp og selvfølgelig stempelringer, kryssbolter og cerclips.

S&S HVHP (High Volum High Preassure) olje pumpe ble også bestilt. en vakker liten klump med billet aluminium:
alt ferdig sammen satt bare å montere på blokka. her følger det med Steel Breather gear og shims samt pakninger til montering og drev til drivingen i kamhuset. Sttel breatheren blir ikke brukt mer om dette senere.

Konverterings kit til oljepumpe og kamdriving ble også bestilt. 90-98 mod har kun en kile som holder piniondrevet of oljepumpe drevet på plass. S&S veivene har 88-89 tyd kile spor som bruker en kile per drev som er den sterkeste formen for montering. 90-98 mod original veiver har høyre gjenget mutter til piniondrevet. 89 og eldre har venstre gjenget mutter.

Andrews EV 59 kam ble bestilt. etter mange timer med Google og ikke mints diskutering med min gode kollega. 
falt valget på Akkurat denne kammen. S&S egne 96 cid motorer ble levert med S&S 585 kam. 
EV 59 Kammen har lengre åpnings tid og mindre løft en S&S 585 kammen. EV 59 kammen har en profil som gir dreiemoment på lavere turtall enm det 585 kammen gjør derfor ble det den.

S&S Reed Breather ventil hadde jeg fra før så denne blir brukt.

Power House Hi Perf veuntil løftere og løfter hus ble bestilt.
Andrews Crom moly støtstenger hadde vi på lager på jobb så de ble med hjem

S&S performance replacement tope rhadde jeg fra før. S&S egne 96 cid motorer ble levert med samme type topper
disse har bedre kanaler en original toppene men samme ventilstørrelse min topper har 76 cc forbrennings rom( det finnes en versjon med 82 cc) dette gir ett statisk kompresjons forhold på 10,2:1 
Kanalene har jeg lett frisert, ikke tatt ut mye. kun litt rundt ventilen samt att overflatene er glattet ut.

Rocker bokser med innmat ble flyttet fra den gamle motoren. vipoper armer og aksler ble byttet for 2 år siden i forbindelse med overhaølingen da så de ble sjekket opp og funnet i orden.

på forgasser siden ble det stunt kjøpt en HSR45 forgasser. En rein kopi av Mikuni HSR serien. denne kostet jo en brøkdel av en original Mikuni så dette er litt spennende. Mikuni Innsug ble også bestilt. Måtte lage en 6 mm tykk pspacer mellom insug og forgasser for at forgasseren skulle gå fri av øvre motorfeste på bussen. måtte også justere litt på selve festet for å få plass til VOES ventilen.

Eksos anlegg bløe det gamle gode Vance & Hines Pro pipe anlegget jeg hadde. Så får vi se om det byttes ut senere når lommeboka er litt tykkere.

tennings blir Dyna 2000 Modul og original HD Pick up og rotor:

Alle de forskjellige pakkene fra S&S inneholder en detaljert monterings anvisning. mye WARNING og gjentagelser men alikevel veldig informative. MÅ leses!!!!
Verksteds manual må man ha, følger man den går jobben veldig greit. Noe spesial verktøy må man ha. 
verktøy for å presse på plass Timken lagrene på veive er og blir ett must. uten det er den jobben umulig å utfører uten å skade dyre deler. Spesial verktøy for å skru til Pinion mutteren må man ha rett å slett for å kunne dra med rett moment. Stempelring tang og stempelring kompressor må også til uten det er det stor sjanse for å ødelegge mer dyre deler. moment nøkkler i ett par størrelser er jo selvfølgelig ett must.
men bortsett fra dette holder det med normalt verktøy!

motoren sitter nå i ramma og slutt monteringen er igang. satser på oppstart i løpet av ett par dager.
A modest begining starts With a singel blow of a horn.
Hated by many and loved by few!
Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd Forfatter Svar: Visninger: Siste innlegg
  Motor nysing joarnhau 5 4,542 16-08-2017, 6:34
Siste innlegg: joarnhau
  Oljeoverskudd i motor tutte 7 6,151 21-04-2014, 0:19
Siste innlegg: tutte

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)